Volvo Cars vinder international pris for City Safety.
Volvo's egenudviklede City Safety – et nyt sikkerhedssystem, som forhindrer kollisioner ved lav hastighed – har netop modtaget den amerikanske ''Trafic Safety Achievement Award''.
"City Safety er endnu et eksempel på Volvo's tradition for at udnytte den viden, som virkelighedens trafiksituationer genererer, til at udvikle løsninger, der kan forebygge ulykker. Vi er derfor meget taknemmelige over den anerkendelse, som denne prestigefyldte pris er udtryk for," siger Jonas Ekmark, der har ansvaret for forebyggende sikkerhed på Volvo's sikkerhedscenter i Göteborg.
Ved dette års ''World Trafic Safety Symposium'' i New York vurderede en række trafikeksperter nye sikkerhedsløsninger, som kan være med til at reducere antallet af trafikuheld på de amerikanske veje. Og gruppen tildelte Volvo City Safety prisen som ''Trafic Safety Achievement Award'' på grund af systemets evne til at forhindre eller mindske omfanget af en kollision ved lav hastighed, og dermed mindske risikoen for skader på såvel personer som køretøjer.
Volvo vil være den første bilfabrikant, der gør et system som City Safety til standard. Og det sker, når den nye Volvo XC60 kommer på markedet til efteråret. Omkring 75 procent af alle kollisioner sker ved hastigheder under 30 km/t. Og i halvdelen af tilfældene når føreren overhovedet ikke at bremse inden kollisionen – årsagen er typisk førerens uopmærksomhed.
annonce - klik på logo
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
Hvis f.eks. bilen foran bremser pludselig op, og City Safety registrerer, at en kollision er umiddelbart forestående, gøres bremserne klar. Hvis føreren ikke reagerer, bremses bilen automatisk. Ved hastigheder under 15 km/t kan City Safety helt forhindre en kollision. Er hastigheden mellem 17 og 30 km/t aktiveres bremserne, så hastigheden reduceres og dermed også risikoen for skader på passagerer og biler.
"Med City Safety håber vi kan kunne eleminere whiplash skader i begge involverede biler, der er involveret i en kollison, og samtidig undgå mange karosseriskader," udtaler Jonas Ekmark. "Muligheden for at mindske omfanget af såvel person- som karosseriskader gør City Safety særdeles interessant for forsikringsselskaberne. Vi forhandler i øjeblikket med flere europæiske forsikringsselskaber, som overvejer at give op til 30 procent i rabat til biler, der er udstyret med City Safety."