Volkswagen udstil­ler robotstyret Touareg på Eksperi­mentariet.

Volks­wa­gens ”Stan­ley” kan opleves på Eksperi­men­tariets Robot­fe­sti­val.

I et par uger har besø­gende på Eksperi­men­tariet i Hellerup kunne få et unikt indblik i Volks­wagens forsk­nings­initiativer. Her udstiller Volks­­wagen nemlig deres Stanley. Stanley er publikums­magnet på Eksperimentariet og Danmarks Tekniske Universitets udstilling om robot-teknologi. Særlig opmærksomhed får en multimedia-station, hvor gæster interaktivt kan fordybe sig i detaljerne omkring udviklin­gen af Stanley og ikke mindst komme tæt på teknikken bag den selv-kørende bil.
Stanley vakte i 2005 stor opsigt, da den vandt ”Grand Challenge”, et løb arrangeret af det amerikanske forsvar og universitet Stanford, og samtidig det løb i verden, der stiller de absolut højeste tekniske krav til biler.
Her kørte Stanley 212 kilometer gennem Mojaye-ørkenen uden fører. Stanley er det allerførste køretøj, der nogensinde har kørt en sådan strækning uden fører eller menneskelig indgriben. Navnet Stanley har denne Touareg fået, da Volkswagen har udviklet robotbilen i sam­arbejde med forskere fra det californiske eliteuniversitet Stan­ford.

Tilgængelig teknologi
Stanley integrerer talrige assistentsystemer, der allerede i dag er tilgængelige i nogle af Volkswagens serieproducerede modeller. Dis­se systemer bliver i Stanley understøttet af laserdetektorer, radar­sensorer og et ekstremt nøjagtigt GPS-system. Det er bl.a. disse integrerede, højteknologiske systemer, der gør Stanley til noget helt særligt.
Det er ikke blot vort hjemlige Eksperimentarium, der har vist inter­es­se for Stanley. Verdens største tekniske museum - Smithsonian Museum i Washington, D.C-, hædrede sidste år Stanley med en sær­udstilling, der satte fokus på dens bedrifter og Volkswagens tekno­logiske forskning.
Men Volkswagen udvikler ikke projekter som Stanley for morskabens skyld alene. Volkswagens forskning i den tekniske udvikling, handler først og fremmest om at skabe morgendagens bil.
Det er Volkwagens intension, at de nye teknologier skal gøres til­gæn­gelige, således at flest mulige får gavn af udviklingen – menne­sker såvel som miljø.
Volkwagens vision er, at fremtidens bilister vil opleve en helt ny form for mobilitet vha. intelligente assisterende systemer. Det handler ikke om at ”umyndiggøre” føreren af bilen, men derimod om at højne sikkerheden.

Menneske og miljø
Stanley begejstrer ikke kun teknik-freaks: den computerstyrede bil demonstrerer samtidig Volkswagens store potentiale indenfor brænd­stof-teknologien: Stanley kører på SunFuel. SunFuel er et syn­tetisk fremstillet brændstof, der er udvundet af biomasse og derfor udleder 90 % mindre CO2 end fossile brændstoffer. Netop SunFuel forventes fremtidigt at blive et af de vigtigste alternativer til de fos­sile brændstoffer og dermed også en vigtig brik i en mere miljøvenlig trafik.

Volkswagens Stanley kan opleves på Eksperimentariet frem til d. 27. april 2008 og vil være særligt aktuel i dagene 4.-7. april, hvor Robot­fe­stivalen løber af stablen.


annonce - klik på logo
Arcurio - Oldtimere i særklasse

ÅRETS GAVEIDÉ:

En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrel­sesforholdet 1:12.

Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præ­mie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.

www.arcurio.dk

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du me­ner, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.