Februar var en sær­deles god måned for den sam­lede Renault kon­cern. Med i alt 196.692 solgte biler på ver­dens­plan steg sal­get med 14,8 pro­cent i forhold til fe­bruar året før.

Det store antal nye model­ler, samt Dacias stærke frem­march, er et par af det mest betyd­nings­fulde årsager til, at Renault oplever stærk frem­gang. Salgstallene for februar er netop blevet offent­liggjort, og det viser en koncern i vækst. Samlet steg sal­get i Renault koncernen med 14,8 procent på verdens­plan.

Det mærke i koncernen, der står for den procentvise største vækst, er Dacia, der oplevede en salgsfremgang på hele 57,1 procent i fe­bruar, mens Renault på verdensplan steg 13 procent. Kun Renault Samsung Motors, der udelukkende opererer på det asiatiske mar­ked, har haft det svært, med et fald på godt 20 procent.

Tyskerne fører an
Laguna 2008I Europa er ten­den­serne klare. Mens mar­kedet som helhed steg 7,5 procent, steg Re­nault 8,2 procent, og solgte i alt 128,081 biler. På det euro­pæiske marked er det især det tyske, der for alvor rykker rent. Her steg salget med hele 44,8 procent i forhold til samme må­ned i 2007, men også Østrig har oplevet en fremgang, der kan mær­kes. En stigning på hele 37,2 procent er værd at bide mærke i. Men også Belgien, Spanien, Schweiz og Holland oplevede imponerende fremgange på mellem 7 og 15 procent.


annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Baggrunden for de flotte resultater er først og fremmet det store an­tal nye modeller, som blev lanceret på flere europæiske markeder i januar måned. Herunder Laguna, Clio Sport Tourer, Grand Modus og den nye Kangoo, der alle blev lanceret i slutningen af januar i Fran­krig, Italien, Belgien, Tyskland og Østrig.

Også den nye Twingo, der har været til salg fra før årsskiftet i en lang række lande, bidrager til de imponerende salgstal. Alene i fe­bruar blev den solgt  11.500 eksemplarer, mens Laguna blev solgt i knap 10.000 eksemplarer i februar. Men også Clio Stationcar, Kan­goo og Grand Modus bidrager med henholdsvis 3030, 2760 og 5880 styks til Renault festen.

Brasilien topper
Renault KangooUden for Europa steg Renault salget samlet 29,4 procent. I Syd­amerika steg salget med 16,2 procent, med Brasilien som det abso­lutte topland, når det drejer sig om vækst. Her steg salget 74,1 pro­cent, efterfulgt af Ar­gen­tina, der med en vækst på 45,8 pro­cent var en stærk nummer to. I begge lande er det især Dacia, der er med til at sikre væksten. I fe­bruar blev der således solgt ikke færre end 3000 Dacia Logan, mens det seneste skud på stammen fra Dacia, mo­dellen Sandero, der in­tro­duceres på det danske marked i sep­tem­ber, impo­nerede med et salg på 2300 styks, og dermed lover godt for bilens fremtid.

I Østeuropa steg salget 26,9 procent, med det russiske marked som absolute topscorer. Her var stigningen på ikke færre end 53,8 pro­cent. I Nordafrika er det især bemærkselsesværdigt, at markedet i Algeriet steg med 42,2 procent, mens Marokko og Tyrkiet udviste en vækst på mellem 16 og 19 procent.