På den in­ternatio­nale bil­ud­stilling i Geneve vrimler det med nyhe­der fra Renault. Lige fra den mindste Twin­go Sport, over Re­naults første 4X4, til det første kig på den sportslige Renault Megane Coupe Con­cept.

Smugkig på fremti­dens Renault Mégane.
På bilud­stillingen i Geneve viser Renault forlø­beren for den nye Re­nault Mégane, der introduceres i begyndelsen af 2009. Bilen hedder Mégane Coupé Concept, og viser den nye sportslige designstil fra Renault.

Megane Coupe Concept henvender sig ikke kun til de, der sætter pris på køreglæde, men især til dem, for hvem deres valg af bil, er et be­vidst designvalg. For de, der sætter pris på en bil, der udstråler dy­namik og karakter.

Megane Coupe Concept er en kompakt, elegant og dynamisk coupé med en længde på 4,51 meter. Konceptbilen er udstyret med en 2.0 liters turbomotor, der yder 200 hk, og har et maksimalt drejningsmo­ment på 280 Nm. Bilen accelerer fra 0-100 km/t. på 7,2 sekunder, men sviner ikke med brændstoffet. Ved blandet kørsel er benzin­øko­nomien omkring 15,5 km/l.

Kigger man på bilen er det svært at forestille sig hvordan den rigtige Megane bliver, men især fronten og bilens linjer skulle ikke være langt fra hvad vi kan vente os. Og holder det stik, er det svært at skju­le sin begej­string.

Rap Twingo
Hellere lille og vågen, end stor og doven, synes mottoet at være for den den nye Renault Twingo Sport. En bil med et udpræget racergen, og en 1.6 V 16 motor med 133 villige hestekræfter. Alle hestene er i stalden ved 6750 omdr./min, og det makismale drejningsmoment på 160 Nm indtræder ved 4400 omdr./min.

Motorens DNA er umiskendelig sport, hvilket understreges af, at den er udviklet hos Renault Sport Technologies. Men det er også en due­lig hverdagsbil, hvilket blandt andet understreges af, at antiskrid­systemet ESC naturligvis er standard. Det kan dog slåes fra, når de små sogneveje skal udfordres. Twingo Sport er færdigudviklingen af den Twingo kon­ceptbil, der første gang blev vist på Paris Motorshow i 2006.

Første 4X4 SUV fra Renault
Navnet er Koleos - Renault Koleos. En bil, der kombinere kom­forten og eksklusivi­teten fra Renaults personbiler med ter­ræn­egenskaberne fra Nissan X-Trail.

Indvendigt er der ikke tvivl om, at det er Renaults designere, der har slået stre­gerne og valgt mate­rialerne. Flere af elementerne i instru­mentbordet gen­kender man fra den nye Renault  Laguna, mens kom­fort og sikker­hedsfunktioner, som blandt andet hands free card og automatisk dæktryksmåler, har tydeligt Renault DNA. Der er med an­dre ord dømt personbilskomfort for alle fem passagerer i den 4.52 meter lange og 1.85 meter brede bil.

Med alle fem sæder optaget er der plads til hele 450 liter bagage.
Firehjulstrækket i bilen er hentet fra den nye Nissan X-Trail. Systemet er det seneste All Mode 4x4-L system, der automatisk tilpasser sig kørselssituationen.
Ved kørsel på tør vej trækker bilen udelukkende på forhjulene, men registrerer systemet forringet vejgreb, distribueres op til 50 procent af trækkraften automatisk til baghjulene. Ved kørsel i sne, grus eller andet løst underlag, kan man låse firehjulstrækket permanent, så Koleos trækker lige meget på for-og baghjulene.

Renault Koleos har også Hill Start Assist funktion, der automatisk træder i kraft, når vejhældningen er mere end 10 procent. Systemet hindrer, at bilen ruller tilbage ved igangsætning på stejl vej. Derud­over har Koleos også Hill Decent Control, der gør det langt sikrere at køre off road. Et enkelt tryk på en knap, og en nedkørsel med mere end 10 procents hældning, sker med en konstant fart af syv kilome­ter i timen.


annonce - klik på logo og bestil en jobannonce
Klik på logo'et og bestil din Stepstone-jobannonce her - og få samme jobannonce GRATIS med på Autoteket

 Samarbejde mellem
StepStone og Autoteket

Find din nye

medarbejder her

effektivt, nemt og

hurtigt.

Du behøver blot at klikke på logo'et til venstre og udfylde skemaet. Du betaler for StepStone jobannoncen og får til gengæld annoncen GRATIS på autoteket.dk.


Motormæssigt er der både mulighed for diesel og benzin. Dieselmotoren er på 2.0 liter og udvikler hhv. 150 hk og 175 hk.

150 hk udgaven har et drejningsmoment på 320 Nm, mens udgaven med 175 hk har overlegen bundtræk med 360 Nm. Begge motorer fås med en seks trins manuel gearkasse eller en fem trins automat­gearkasse.

Ønsker man den med benzinmotor er valget enkelt. Den fås kun med en 2.5 liters motor med 170 hk.

Kvalitetsniveauet er højt i Koleos, hvilket Renault understreger ved, ganske som den nye Renault Laguna, at omfatte bilen af en 3 år/ 150.000 kilometers garanti. Renault Koleos introduceres i Danmark til juni.

Laguna GT med avanceret teknologi
Renault Laguna GT er ikke alene udstyret med kraftige motorer og sportsligt udseende. Den styrer også på alle fire hjul, hvilket giver optimal køredynamik. Ved en fart på under 60 km/t kan baghjulene dreje i modsat retning af forhjulene med op til 3.5 grader. Ved mere end 60 km/t styrer baghjulene med forhjulene.

Det betyder blandt andet, at bilens venderadius ved lav fart er redu­ceret med 10 procent, samt at indstyringen i blandt andet sving, når hastigheden er over 60 km/t, bliver langt mere præcis. For at udryd­de enhver misforståelse er der ikke tale om et 4X4 system.

Til at holde hele herligheden så tæt på asfalten som muligt er Lagu­na GT udstyret med 225/45 Bridgestone Potenza dæk, hvis DNA går tilbage til Formel 1. Specielle 18 tommer Celsium-fælge pryder bilen, og bremseskiverne med en diameter på 320 mm foran og 300 mm bagved, sikrer optimal bremseevne.

Under den lange motorhjelm er det muligt at vælge mellem to poten­te motorer. Enten en 2.0 diesel motor med 180 hk. og et drejnings­moment på 400 Nm. Er man mere til benzinlugt ved tankstationen kan man også vælge en 2.0 liters benzinmotor med 205 hk og et maksimalt drejningsmoment på 300 Nm. Denne motor er udviklet af Renault Sport Technology specielt til Renault Laguna GT.

Smart design fra Dacia
Nu skal det hele jo ikke handle om Renault, så det er også værd at bemærke, at Dacia Sandero har premiere i Geneve. Bilen er en smart fem-dørs hatch­back version af den kendte Dacia Logan. Sandero bliver allerede nu bygget i Brasilien, og er blot to måneder efter salgsstarten en succes i store dele af Sydamerika. Modellerne til det europæiske marked, og dermed Danmark, bliver bygget på Dacias fabrik i Pitesti i Rumænien. Dacia introduceres på det danske marked i september og kommer som resten af Dacia programmet med en tre års garanti/100.000 km.