... hos Land Ro­ver på Geneve udstil­lingen.

Land Ro­ver’s stand på den internationale bilud­stilling i Geneve fra den 6. til den 16. marts er både et vid­nesbyrd om en bil­producent i udvik­ling og et mær­ke med en stolt historie. Frem­tid og fortid krydser således spor i form af europa­premiere på Land Rover’s roste LRX koncept bil og ver­denspremiere på 60-års SVX jubilæ­umsversionerne af Land Ro­ver’s første model, Defender.
  
”LRX diesel hybrid modellen signalerer vores evne til at levere Land Rover’s kernevær­dier i form af en mere kompakt og brændstofeffektiv version. Indtil videre er LRX et koncept, som er designet til at måle publikumsinter­essen. Med den entu­siasme, LRX har været omgærdet af, siden vi introducerede den i januar, føler jeg mig imidlertid meget sikker på, at det vil være en spændende udvik­lingsret­ning at tage,” siger admi­nistrerende direktør Phil Popham, Land Rover.

I forhold til LRX konceptet er Defender SVX jubilæumsversionerne tættere på virkeligheden og vil komme i handelen i løbet af somme­ren. Defender SVX har stadig en slående lighed med dens ikoniske forgænger fra 1948. Samtidig er Recaro sæder og iPod kompatibilitet eksempler på, at Defen­der også følger med udviklingen.

LRX konceptet

LRX diesel hybrid kon­ceptet repræ­senterer en markant evolution af Land Rover’s de­sign, der signalerer brandets entré på nye markeds­områder - uden at gå på kom­promis med Land Rover’s kerneværdier som for eksem­pel bredden i egen­skaberne. Den 3-dørs LRX med sin mere kom­pak­te størrelse, lettere vægt og teknologier, der fokuserer på bære­dyg­tighed, er et bud på at dække behovene i en verden, præget af for­andring - med mulighed for en CO2 udledning på blot 120 g/km, hvilket svarer til over 21 km/l ved blandet kørsel efter EU normen.

Selv om LRX er lavere og længere end Freelander 2, er den en før­ste­klasses cross-coupé, der er designet til at appellere til nye kunder i luksus- og eksekutivsegmenterne - kunder der gerne vil have man­ge af fordelene ved en 4x4 og fornemmelsen af en større bil, men i en mere kompakt version.

Som den første helt nyudviklede Land Rover siden Gerry McGovern tiltrådte som virksomhedens designdirektør er LRX en naturlig for­læn­gelse af Land Rover modelpaletten. Den kompletterer det eksi­sterende model­udbud og hjælper med at definere et nyt segment. Dens mange genkendelige Land Rover designelementer omfatter markante nyfortolk­ninger af den strandskalformede køler, det ”svæ­vende” tag og hjulenes placering i hvert sit hjørne.

LRX er en brænd­stofeffektiv 2,0 liters turbodiesel hybrid. I kombina­tion med andre Land Rover teknologier kan denne drivform reducere brændstof­for­bruget med hele 30 procent i forhold til andre 4x4 mo­deller af sam­menlignelig størrelse. Medvirkende til dette er ERAD - elektrisk træk på bagakslen - der gør det muligt for LRX at køre elek­trisk ved lavere hastigheder, idet LRX bevarer, ja endda forbed­rer sine offroad egen­skaber under vanskelige forhold.

Defender SVX jubilæumsversioner

Den almindelige Defender ses her Mens de fleste af de 25.000 Defender, som produceres årligt, er ar­bejdsredskaber for alle fra landmænd til hjælpeorganisationer, er de nye SVX jubilæ­ums­ver­sioner de mest ”stylede” og udstyrsmættede, Land Rover nogen­sin­de har produceret.

Defender SVX har sort metallak og vil kunne fås som 90”. Special­ud­styret omfatter ny indfatning af kølergrillen, rørformede trinbræd­der, alumini­umsfælge, forstærket aluminiumsskjold foran, forlygter med klare linser og LED baklygter og bageste tågelygter. Soft-top model­len er specielt iøjnefaldende med sin rørformede bøjle i sølv­metal, som holder den specialfremstillede aftagelige presenning i sort stof.

For at bringe SVX interiøret helt up to date er modellen udstyret med special-designede Recaro sæder, karakteristisk gearknop i alumi­ni­um, et nyt audio-system med subwoofer og USB indgang og iPod kompatibilitet.

Det er planen at producere op imod 1.800 eksemplarer af Defender SVX, og leveringen i Danmark forventes at være i løbet af sommeren.