Den nye Audi A4 Avant - en ny dimen­sion af køre­glæde.  

Dynamisk, elegant og emotionel – med A4 Limousine er Audi ryk­ket ind i en ny dimen­sion. Om få uger følger A4 Avant efter: Den mest succesfulde pre­mium­stationcar i klas­sen medbringer for­uden høj køre­dy­na­mik og kompromisløs kva­litet stor anven­delig­hed i forbindelse med sport og fritid. Her mødes elegance og intel­ligent funk­tionalitet.


Audi A4 Avant øger sit forspring. Med udgangspunkt i det samme teknik-lay­out som i limousinen er en nyudviklet 5-leddet foraksel flyttet langt frem­­­ad. Det sør­ger for en ideel fordeling af akseltrykket og dermed for den allerstørste præ­ci­sion og agile køreegenskaber. Dermed formidler også A4 Avant den nye, fasci­nerende køreoplevelse, som i fagbladenes bedømmelse har fået limousinen til at avancere til den bedste bil i klassen.

Audi sender i første om­gang A4 Avant på banen med 5 motorer: 2 benzin­motorer og 3 die­sel­motorer. De byder på suveræn kraft, samtidig med at deres forbrug i for­hold til forgænger­modellens er faldet med mere end 14 procent – et bevis på den succesfulde effek­tivitetsstrategi hos Audi.

Også i det brede udvalg af gearkasser og i de talrige sports- og kom­fort­teknologier – mange af dem stammer direkte fra luksusklassen – kommer mærket med de 4 ringes høje tekniske kompetence til udtryk.

Smukke stationcarmodeller hedder Avant: designet
Designet af den nye Audi A4 Avant er spændingsfyldt og dynamisk, som man er vant til det fra det designorienterede mærke Audi. Forlygterne er sat i scene som tekniske kunstværker. På biler med xenon plus-forlygter udgøres kørelyset af 14 hvide lysdioder.

I forhold til forgæn­ger­mo­dellen er propor­­tio­ner­ne i ny og endnu mere sports­lig balance. Det for­reste overhæng er forkortet, mens mo­tor­hjelmen og akselaf­standen er blevet meget længere. De skrå D-stolper giver Audi A4 Avant en dynamisk, cou­pé­agtig silhuet, bagen­dens design understreger bredden med kraftfulde horison­tale linjer. Den nye A4 Avant måler 4,70 m, hvilket er næsten 12 cm mere end dens for­gænger. Dens karros­seri er betydeligt mere stift og sik­kert end forgængermodellens, men samtidig har det tabt sig ca. 10 procent i vægt.

Med en volumen på op til 1.430 l har det nyeste medlem af Audi familien det største bagagerum blandt konkurrenterne, uden udvidelse rummer det 490 l.
Bagsæderyglænet er delt i forholdet 1/3 til 2/3, som ekstraudstyr fås en skiklap med separat ski- og snowboardtaske. Den bageste del af A4 Avant er beklædt med lækker bundbeklædning og rummer intelligente detaljer som fx en vendbar bagagerumsbund og en bagagerumsafdækning, som kører ind ved et kort tryk. Som ekstraudstyr fås luksusfunktioner som en elektromekanisk motor til bagklappen eller et fastgørelsessæt til bagagen.

Lys og generøs: kabinen
Interiøret i den nye A4 Avant virker lyst og rum­meligt. Interiøret gen­spejl­er styrkerne hos Audi – højeste kvalitet i forarbejdning, første­klasses optik og logisk-intuitiv be­tje­­ning. Cock­pittet er orienteret mod føreren, det har lånt mange detaljer fra den store A8. Takket være den nye elektro­meka­niske parkerings­bremse kunne håndbrem­searmen undværes.

Også klimaanlægget, der er standard, er nyudviklet helt fra bunden. Det giver 10 procent mere køleydelse og arbejder mere effektivt end det tidli­gere aggregat – således sparer det ca. 0,2 l brændstof pr. 100 km.

Med hensyn til sikkerhed sætter mærket ligeledes nye standarder, eksem­pelvis med kombinationen af adaptive airbags, selestrammere med sele­kraftbegræn­sere og sædepositionsregistrering foran. Med dette system sty­res airbagud­løs­ningens kraft og selekraft­niveauet selektivt afhængigt af sædeposition og ulykkens karakter. Ved en påkørsel bagfra støtter forsæ­dernes ryglæn og hovedstøtterne overkroppen. Dette system, som hedder Audi backguard, får særlig ros i uafhængige tests.

Motorerne: mere performance, mindre forbrug
Den nye Audi A4 Avant går til start med 2 stærke benzinmotorer og 2 die­sel­motorer og spænder dermed fra 143 hk til 265 hk. Programmet bliver senere suppleret med 2.0 TDI med 170 hk. Alle motorer har direkte ind­sprøjtning efter FSI- og TDI-princippet, og med turbolader opnår de tre 4-cylindrede motorer et stort drejningsmoment. I gennemsnit er motorernes ydelse i modelrækken steget med næsten 8 procent. Samtidig er benzinmo­torernes forbrug faldet med næsten 12 procent, og TDI-motorernes med knap 9 procent.

Den nye 3.2 FSI er den stærkeste motor i den nye A4 Avant. Den yder 265 hk og stiller 330 Nm til rådighed mellem 3.000 og 5.000 omdr./min. Forny­elserne i V6-moto­ren er en tydeligt reduce­ret indre friktion og ventilstyrin­gen Audi valvelift system. 3.2 FSI leverer sportslig kraft i enhver situation: Den bringer A4 Avant op på 100 km/h i løbet af 6,4 sek. og videre til top­hastigheden på 250 km/h. Til gengæld er brændstof­forbruget faldet mar­kant i forhold til forgænge­rens. Også 1.8 TFSI er en ekstremt effektiv mo­tor. Den kompakte og lette 4-cyl. motor yder 160 hk og 250 Nm mellem 1.500 og 4.500 omdr.­/­min. Den direkte benzinindsprøjtning og turboladeren udgør en helt ideel kom­bination. 1,8-liters-motoren reagerer spontant og har en yderst kulti­veret motorgang. Spurten op til 100 km/h er klaret på 8,9 sek., og tophastig­heden er nået ved 218 km/h.

3.0 TDI-motoren i Audi A4 Avant er frem for alt på området indsprøjtnings­system og turbolader i stort omfang en helt ny motor. 3,0-liters dieselmo­toren, der kun fås sammen med det manuelle gearskifte, yder 240 hk, dens drejningsmoment udgør 500 Nm mellem 1.500 og 3.000 omdr./min.
Præ­stationerne – fra 0 til 100 km/h på 6,3 sek., tophastighed 250 km/h – demonstrerer den dynamiske karakter.

2.0 TDI-motoren har et nyt common rail-indsprøjtningssystem, som sørger for en kultiveret motorgang; yderligere innovationer vedrører turboladeren og stemplernes geometri. Audi tilbyder 2,0-liters dieselmotoren i 2 versio­ner med 143 hk og 320 Nm samt med 170 hk og 350 Nm. Begge sørger for kraftfuld fremdrift – TDI-basismotoren accelerer A4 Avant til 100 km/h på 9,7 sek. og giver mulighed for en tophastighed på 208 km/h. Med den stær­kere dieselmotor er det 8,6 sek. og 222 km/h.

Med hensyn til kraftoverføringen kan kunderne vælge mellem en række hightech-komponenter. 6-trins manuelle gearkasser og tiptronic-gearkasser (ekstraudstyr til 3.2 FSI) overfører motorernes trækkraft. Til 1.8 TFSI og 2.0 TDI med 143 hk kan man vælge den trinløse automatiske gearkasse multitronic.

3.2 FSI og 3.0 TDI har det permanente firehjulstræk quattro som standard. Det fordeler kraften mellem for- og bagaksel i forholdet 40 : 60 ved normal kørsel – en konstruktion, som harmonerer perfekt med den nye A4 Avant og dens dynamiske karakter. Efter behov sender torsendifferentialet stør­stedelen af trækkraften til akslen med det bedste vejgreb.

I drivlinjen på den nye A4 Avant er differentialet flyttet hen umiddelbart bag motoren. Det har byttet plads med henholdsvis koblingen og moment­omfor­meren.

Således kunne forakslen flyttes 154 mm fremad. Denne løsning sørger for en længere akselafstand og for en perfekt fordeling af akseltrykket – til lige stor gavn for køreegenskaber og komfort.

Nyudviklet helt fra bunden: den dynamiske undervogn
Den dynamiske undervogn i den nye Audi A4 er nyudviklet helt fra bunden. Pinollejet og de 5 bærearme på forakslen er fremstillet af aluminium lige­som det ophæng, der afstiver forvognen. Styrehuset er placeret langt fremme og langt nede, så styrekræfterne ledes direkte ned til hjulene via sporestængerne. Den fintfølende tandsstangsstyrings særdeles effektive servopumpe reducerer brændstofforbruget med ca. 0,1 l/100 km.


annonce - klik på logo og bestil en jobannonce
Klik på logo'et og bestil din Stepstone-jobannonce her - og få samme jobannonce GRATIS med på Autoteket

 Samarbejde mellem
StepStone og Autoteket

Find din nye

medarbejder her

effektivt, nemt og

hurtigt.

Du behøver blot at klikke på logo'et til venstre og udfylde skemaet. Du betaler for StepStone jobannoncen og får til gengæld annoncen GRATIS på autoteket.dk.


Under udviklingen af bagakslen overtog Audi det sporstyrede trapezprincip fra de store modeller A6 og A8. Store dele af ophænget består af alumi­nium, den separate placering af fjedre og støddæmpere sørger for meget dæmpede reaktioner. Den nye A4 Avant ruller fra fabrikken på letme­tal­fælge i størrelserne 16” og 17”, bag dem sidder stærke bremser. Stabilise­ringssystemet ESP kan delvis kobles fra ved hastigheder på under 70 km/h.

En pakke innovativ teknologi giver køreoplevelsen endnu mere dynamik og fascination. Reguleringssystemet Audi drive select, der fås som ekstra­udstyr, aktiverer forskellige tekniske komponenter, alt efter hvilken version kunden har valgt. I basisversionen påvirker det motorens speederrespons, skiftepunkterne i tiptronic og multitronic og servostyringen samt styretøjets styrevinkel. Føreren vælger med et tryk på en knap, om disse komponenter skal arbejde på en komfortabel, middel eller sportslig måde. Hvis bilen har MMI, står en fjerde og individuelt programmerbar indstilling til rådighed.

Audi drive select skal bruge mindst en af de 2 high end-komponenter. Den ene komponent er en adaptiv regulering til støddæmperne, som er koblet sammen med en sportsundervogn med 20 mm sænkning af karrosseriet.

Den anden komponent er Audi dynamisk styring, der arbejder med et over­lejringsdrev. Den ændrer styreudvekslingen trinløst med næsten 100 procent afhængigt af bilens hastighed, i kritiske situationer stabiliseres den nye A4 Avant via små lynhurtige styreindgreb. Også ved understyring er systemet yderst hjælpsomt.

Endnu mere suverænitet: assistentsystemerne
Audi udstyrer som ek­straudstyr den nye Avant med et bredt udvalg af hightech-systemer, som gør køreturen endnu mere suveræn og afslap­pet. Dertil hører parke­rings­hjælpen Audi parking system, vognbane­assistenten Audi lane assist og Audi side assist, der advarer mod farer ved vognbane­skift. adaptive cruise con­trol holder afstanden til den forankørende bil konstant.

Også på området multimedier sætter Audi A4 Avant nye standarder. Audi music interface (AMI) kan tilsluttes en iPod. Som yderligere udbygningstrin kan navigationssystemerne MMI basic plus eller med dvd inklusive MMI vælges. De gør det muligt at integrere mobiltelefonen som Bluetooth-bilte­le­fon og er kombineret med det i forhold til konkurrenterne overlegne be­tjeningssystem MMI. Topmålet af hifi-nydelse leverer soundsystemet fra danske Bang & Olufsen: En 505 watt stærk 10-kanals-forstærker aktiverer 14 højttalere.

Ved køb af det dynamiske S line-udstyr vælges mellem en S line-eksteriør­pakke og en S line-sportspakke. Til det brede udvalg af ekstraudstyr hører luksus­klasse­funktioner som klimakomfortsæder med ventilation, 3-zoners klima­anlæg, advanced key, som ved tryk på en knap gør det muligt at få adgang til og starte bilen uden nøgle, samt det dynamiske kurvelys adap­tive light. Det store panora­ma­glastag giver masser af lys i kabinen. En ny fjernlysassistent vil på et senere tidspunkt supplere udvalget.

Salget af A4 Avant starter i Danmark til maj.