Mazda5 blev første gang introduceret på det danske marked i september 2005 og blev hurtigt en populær bil. Ikke mindst blandt børnefamilier, der værdsætter det fleksible interiør med op til syv sæder, de praktiske skydedøre og de for bilklassen meget dynamiske køreegenskaber.
Nu introducerer Mazda forhandlerne en faceliftet version af Mazda5, der er forbedret på en række punkter i forhold til forgængeren. Designet er frisket op, og en række tekniske forbedringer har gjort Mazda5 både mere økonomisk og støjsvag. Som noget nyt kan visse udgaver af den nye Mazda5 leveres med elektriske skydedøre som ekstraudstyr. Mazda5 kan fremover købes fra kr. 270.026 med 1,8-liters benzinmotor.
Dynamisk design
Designet på Mazda5 er frisket op med nye kofangere og lygter for og bag, så Mazda5 nu fremstår endnu mere dynamisk. Sport-versionen af Mazda5 har fået en såkaldt Sport Appearance-pakke med specielle kofangere for og bag, sideskørter, en tagspoiler og baglygter med lysdioder. Indvendigt er der nye stofmaterialer på sæder og dørsider samt en nydesignet midterkonsol med integreret stereoanlæg og informationsdisplay.
Opdateret teknik
De største ændringer er imidlertid foretaget under skallen. Støjniveauet i kabinen er sænket takket være en forbedret isolering forskellige steder, og både køreegenskaberne og affjedringskomforten er forbedret med en ny afstemning af støddæmpere og fjedre.
Som tidligere findes Mazda5 med to forskellige benzinmotorer og to commonrail-turbodieselmotorer. De største ændringer er sket på 2,0-liters benzinmotoren, der nu yder 146 hk og har fået forbedret drejningsmomentet og dermed trækkraften ved lavere omdrejningstal. Det er blandt andet opnået ved at udstyre motoren med variabel ventilstyring og elektronisk styring af gasspjældet. Benzinforbruget er reduceret med 4,1 %, så Mazda5 med 2.0-liters benzinmotor nu kører 12,7 km/l. Med 1,8-liters benzinmotor med 115 hk kører Mazda5 13,2 km/l, hvilket er en forbedring på 4 %. Dieselmotorerne er begge på 2,0 liter og yder henholdsvis 110 og 143 hk. De har begge et brændstofforbrug svarende til 16,4 km/l.
Nye udstyrsmuligheder
En 6-trins manuel gearkasse og fartpilot er blevet standard i forbindelse med 2,0-liters benzinmotoren, som nu også kan kombineres med en 5-trins automatisk gearkasse med mulighed for manuelle skift. Merprisen for den automatiske gearkasse er 19.000 kr.
Som noget nyt kan Mazda5 med udstyrsniveauerne Advance og Sport leveres med elektriske skydedøre, der åbnes og lukkes på mindre end fem sekunder med tryk på en knap. Merprisen er 11.500 kr. Lædersæder kan leveres til Mazda5 Sport mod en merpris på 25.000 kr.
Sikkerhedsmæssigt er Mazda5 nu som før udstyret med dynamisk stabilitetsprogram (DSC) og antispin (TCS) samt seks airbags. Den scorede desuden de maksimale 5 stjerner, da den blev crashtestet af Euro NCAP.
Konkurrencedygtige priser
Priserne på den nye Mazda5 er fortsat meget konkurrencedygtige. De starter ved kr. 270.026 for en Mazda5 1.8 Go med udstyr som aircondition, el-ruder foran, fjernbetjent centrallås og CD-radio. Med 2.0-liters benzinmotor og Advance-udstyr starter priserne ved kr. 303.524. Udstyret omfatter her blandt andet automatisk klimaanlæg, el-ruder bag, tagrælinger, 6 gear og fartpilot. Priserne for Mazda5 med dieselmotor begynder ved kr. 320.323.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.