­Den helt nye Honda Accord Sedan og Tourer udfordrer sine kon­kur­ren­ter inden for D-seg­mentet med sit sporty udse­ende, sin højtek­nologi og en unik sikker­heds­pakke. Glim­rende køre­egenskaber kom­­bineres med en stærk mil­jøprofil, da alle mo­torerne opfylder Euro 5-kravene.

Den nye Accord er betydelig bredere og noget længere end forgæn­geren og har et sporty design. De kraftigt markerede hjulkasser for­stærker den brede hjulbase, og den skarpe form giver Accorden et særpræget og robust udtryk, der udstråler tryghed og sikkerhed. Det fremtrædende frontparti og de strømlinede linjer bidrager også til et mere stramt og atletisk ind­tryk.

I Accord Tourer er vægten på praktisk lastkapacitet videreudviklet mod et mere dyna­misk og teknisk udtryk samtidig med, at man har kunnet be­holde den praktiske alsidighed.

Tre avancerede motorer med udledninger, der er blandt de laveste i klassen
De nye motorer opfylder allerede nu Euro 5-kravene. Denne udled­nings­standard træder i kraft først i september 2009. Høje krav til mil­jøvenlighed går hånd i hånd med køreglæde, og et lavt brænd­stof­forbrug kombineres med højere ydeevne og fleksibilitet.

Den næste genera­tion af Hondas dieselmotor bygger videre på de enestående kvalite­ter i den prisbelønnede i-CTDi. Endnu engang sættes der ny stan­dard for diesel­moto­rer. Motorens avan­cerede teknologi og kapacitet placerer den på en sikker første­plads. Dette er helt på linje med Hondas mål­sætning om at kombinere køreglæde og miljøansvar.

Ligesom sine forgængere er den nye i-DTEC-motor kompakt, let, tek­nisk avanceret og lydsvag. Den har med den sidste nye teknik til brændstofs­indsprøjtning med piezo-mundstykker en mere effektiv ud­stødnings­recirkulation og et partikelfilter, som nedsætter udled­ningen markant.

Samtidig er både effekt og moment blevet øget for at give en mere sporty køreop­levelse. Maksimumeffekten er 10 hk højere med 150 hk/110 kW ved 4.000 omdrejninger/min. Omdrej­ningsmomentet er nu 350 Nm ved 2.000 omdrejninger/min.
 
2,0-liter i-VTEC tilbyder omtrent samme ydeevne som sin forgænger – 156 hk ved 6.300 omdrejninger/min – men brændstoføkonomien er nu endnu bedre. Vigtige teknologiske ændringer er blandt andet større diameter på indsugningsventilerne, yderligere optimeret sty­ring af ventiltider og løfte­højde samt større luftflow til indblæsning og udstød­ning.

2,4-liter motoren er kraftigere og leverer 200 hk ved 7.000 omdrej­­ninger/min med et top­moment på 233 Nm ved 4.500 omdrej­nin­ger/min – en stig­ning fra 190 hk og 223 Nm. Bag disse tal gemmer der sig en øget kompres­sions­grad fra 10,5 til 11,0:1, større ventil­diametre, nye ventil­tider og lavere tryk i udstød­ningssystemet.

Manuel gearkasse med 6 gear/Automatisk gearkasse med 5 trin
Alle tre motorer kombineres med en 6-gears manuel gearkasse og begge benzinmotorerne kan også fås med automatgearkasse med 5 trin.

De manuelle udgaver er udstyret med gearindikatoren SIL, ”Shift In­dicator Light”, som vises i midten af omdrejningstælleren. ”UP” eller ”DOWN” vises for at hjælpe føreren med at finde det optimale kob­lings­punkt (for bedste brændstoføkonomi). Hondas test har vist brænd­­stofbesparelser på så meget som 5 procent ved ganske enkelt at følge de automatiske råd.

Den automatiske gearkasse med 5 trin har nu et lige ”P R N D S”-spor: I S-stillingen kan ratknapperne benyttes til at sætte i næste gear ma­nuelt og koble ud, hvis man ønsker det.

Smidig, sikker ma­nøvrering
Førere, som sætter pris på køreglæde, vil komme til at sætte pris på den ny Accords endnu større smidig­hed. Sænket tyngde­punkt, bre­dere hjul­base, et helt nyt hjul­ophæng med dobbelte ledarme foran og multilink-type med variabel stød­dæmp­ning bagtil plus en stivere ka­ros­se indebærer, at Accord reagerer hurti­gere på førerens kom­mando. Føreren får hurti­gere respons, en følelse af total kontrol og betydeligt nedsatte krængninger i karossen.

Hastighedsafhængig servostyring er standard i alle modeller og det nye ratstammesystem har en børsteløs motor med lav friktion og høj effekt, som giver en glimrende ratkontrol ved høje hastigheder og en følelse af stabilitet og tryghed. En højere udveksling af ratudslaget er en tilpasning til Accords større smidighed.

En omfattende sikkerhedspakke
Som et supplement til det massive udstyr til passiv sikkerhed er der et meget bredt udbud af dynamiske systemer, der løfter sikkerheds­ni­veauet endnu mere. Stabiliseringssystemet VSA (Vehicle Stability As­sist) er standard i samtlige modeller. Systemet hjælper føreren med at holde den rigtige kurs i kurverne, under acceleration og i si­tuatio­ner med pludselige undvigemanøvrer ved at fordele bremse­kraften mellem det højre og venstre hjul samt justere motormo­men­tet, når der er be­hov for det.

Bevægelsestilpasset EPS-system
Den nye Accord er udstyret med et innovativt system, der benytter egenska­berne i både VSA og servostyrings­systemet. Det er et be­væ­gelsestilpasset EPS-system, der kan føle udskridningsten­denser både i kurver og ved opbremsning. Automatiske styresignaler gør det muligt for føreren at styre i den rigtige retning.

Indgangssignalerne er næsten ikke mærkbare, og føreren beholder hele tiden fuld kontrol over styringen. Men dette støttende ratmo­ment er tilstrækkeligt til, at føreren kan reagere instinktivt, og re­sultatet er tilstrækkeligt til at genoprette stabiliteten og forkorte bremselængden under fuldstændig kontrol.

ADAS-systemet er tilvalg i hele serien
Hondas avancerede førerassistance, ADAS (Advanced Driving Assist System), fås som tilvalg i Executive-versionen med 2.2 i-DTEC eller 2.4 i-VTEC, en pakke med tre banebrydende teknologier, som hæver sik­kerheden til et nyt niveau. Det første af disse tre er retningssta­bilise­ringssystemet LKAS (Lane Keeping Assist System), som over­våger vej­banen via et kamera. Afvigelser fra kørebanens retning korrigeres med styresignaler. Motorvejskørsel bliver behageligere samtidig med, at sikkerheden forbedres.

Med den justerbare fartpilot, ACC (Adaptive Cruise Control), kan man indstille den ønskede afstand til den forankørende bil. Det giver en mere afslappende og mindre anstrengende kørsel. Afstanden over­vå­ges ved hjælp af radarteknik.

Det tredje ADAS-sy­stem er CMBS (Collision Mitigation Brake System), et kollisions­mini­me­rende bremsesystem, som overvåger afstanden og afstands­æn­drin­ger mellem Accord og bilen lige foran. Føreren advares om truende kollisioner, og systemet hjælper desuden med at mindske sammen­stødskraften i situationer, hvor kollision er uund­gåelig.

De tre systemer kompletterer Accords passive sikkerhed, som består af strækbare sikkerhedsseler og vægtbegrænsere foran, airbags med totrinsaktivering foran, sideairbags foran, sidebeskyttelsesgardiner i hele længden samt tre ISOFIX-beslag til sikker fastgørelse af barne­stole. Forsæderne har aktive nakkestøtter. Funktionen udløses, når passa­gererne trykkes ind mod stolen ved en kollision bagfra. En stiv plade aktiverer en ledarm, således at nakkestøtten skydes fremad og støtter hovedet. Dette er standard på samtlige modeller.

ACE-karosse (karosse med avanceret sikkerhedskonstruktion)
Accords ACE-karossestruktur (Advanced Compatibility Engineering) vil efterhånden blive indført i alle Hondas modeller. Det giver en markant forbedret beskyttelse af passagererne i forskellige sam­menstødssituationer.

En frontmonteret, specialkonstrueret polygonramme beskytter pas­sagerpladsen ved at fordele sammenstødskræfterne over flere vægt­bærende strukturer – væk fra kabinen. Dette er særlig vigtigt ved frontalkollisioner, som indtræffer mellem biler af forskellig højde, vægt eller rammekonstruktion.

For at opnå maksimal beskyttelse ved sidekollisioner har Hondas ingeniører forstørret ram­mens sidesektion og valgt andre materiale­specifikationer. Det har væ­ret væsentligt at få den ønskede grad af stivhed og styrke i de kritiske områder uden at øge vægten.

Den nye Accord er også udstyret med mange af de beskyttelses­foranstaltninger for fodgængere, som allerede findes på de andre Honda-modeller; blandt andet vinduesviskerbeslag, der er konstru­eret til at løsnes, hvis de trykkes ind, energiabsorberende fastgø­relsesbeslag på forskærmene samt motorhjelmshængsler, der er placeret i et upåvirket område under hjelmen for at give større plads til deformation.

Førsteklasses interiør med omhyggeligt udvalgte materialer og ene­stående detaljeudformning og finish
Den sporty fornemmelse i kabinen genspejles i instrumentpanelets udformning med stort personligt råderum til både føreren og passa­geren. Markerede sølvlister glider fra siderne ind mod instrument­panelets midte, inden de fortsætter ned langs midterkonsollen. De pæne forsæder giver en god støtte med den tykkere polstring, og en ny konstruktion mindsker overførslen af eventuelle vibrationer.

Det sporty trekantede rat er sort med sølvdetaljer og indeholder et komplet sæt opsætningsanordninger – inklusive kontroller til radio, fartpilot og mobiltelefon. Det er helt justerbart i længde og højde med 10 graders ekstra hældning sammenlignet med den foregående Accord.

Den nye Accord er udstyret med ”svæ­vende” baggrunds­belyste in­strumenter. I midten af speedo­meteret er der et multidisplay, der kan vise en masse infor­mation – og med anordningen på rattet skifter føreren mellem de for­skellige informa­tions­­skærme.

En ny funktion er servicereminderen. Føreren kan vælge at vise en­ten hvor mange kilometer eller hvor lang tid, der er til næste service. Når næste service er nært forestående, vises et stort advar­selssym­bol.

Opbevaringsrummene omfatter to sidelommer på midterkonsollen; et opbevaringsrum med klap ved siden af rattet; store lommer til flasker og kort i fordørene; krusholdere i bagdørene og et stort rum i midter­konsollen. I stedet for en konstruktion til at klappe ud har handske­rummet nu en frithængende klap og er opdelt i to rum, hvoraf et er specielt beregnet til instruktionsbogen. Klappen på midterkonsollen fungerer desuden som armlæn og kan forskydes 89 mm. Der er to krusholdere i midterkonsollen og yderligere to i det nedfældede mid­terarmlæn på bagsædet.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Blækbutikkens hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.