Golf BlueMotionDer kører 41,2 mil­lio­ner person­biler rundt på de tyske gader og stræ­der - målt i ja­nuar 2008, og det er en ganske let stigning i forhold til samme periode sidste år.

Og ikke nok med det: Lastbilerne og vare­vognene løber op i næsten 50 millioner enheder, så der er trængsel på de tyske landeveje.

Sammensætningen af personbilerne kørende rundt på landevejene i vort naboland Tyskland ser således ud - fordelt efter mærke:

  • 8,8 millioner (21,3 %) er Volkswagen
  • Opel (13,8 %) 
  • Mercedes (9,2 %)

Totalt set kører der 66,7 % tysk-producerede modeller og største frem­mede mærke er Renault (5,3 %). På anden pladsen kommer Toyota med 3,1 % lige foran Peugeot med 2,9 %.

Renault er nr. 1 blandt fremmede mærker kørende rundt i TysklandDet er modeller fra kom­paktklassen, der dominerer gadebilledet i Tysk­land (28,0 %), mens mellem­­klasse­model­lerne kommer ind på en anden plads (20,6 %). Tredje­plad­sen besættes af små­bilerne (19,5 %) mens mini-mo­dellerne kun udgør 5,2 % - til gen­gæld er det her den største frem­gang kan måles.

Chaufførerne er naturligvis også forskellige, og her kan nævnes at hver fjerde er over 60 år (24,3 %) og hver tredje er kvinde (31,7 %).

75 % af alle personbiler kører på benzin, mens resten er dieselbiler eller kører på andre brændstoffer. De alternative brændstoffer udgør kun 0,6 % og omfatter gas, naturgas, elektromodeller, hybridmo­del­ler og andre former for drivkraft.

Forureningsgraden af disse mange biler kan måles gennem en opde­ling i emissionsklasser: Og her er over halvdelen (52,7 %) i klassen Euro 3/ Euro 4 mens 13,3 % af bilerne svarende til 5,5 millioner en­he­der er dog i Euro 1 klassen eller dårligere.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Autocoms hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.