Der kører 41,2 millioner personbiler rundt på de tyske gader og stræder - målt i januar 2008, og det er en ganske let stigning i forhold til samme periode sidste år.
Og ikke nok med det: Lastbilerne og varevognene løber op i næsten 50 millioner enheder, så der er trængsel på de tyske landeveje.
Sammensætningen af personbilerne kørende rundt på landevejene i vort naboland Tyskland ser således ud - fordelt efter mærke:
- 8,8 millioner (21,3 %) er Volkswagen
- Opel (13,8 %)
- Mercedes (9,2 %)
Totalt set kører der 66,7 % tysk-producerede modeller og største fremmede mærke er Renault (5,3 %). På anden pladsen kommer Toyota med 3,1 % lige foran Peugeot med 2,9 %.
Det er modeller fra kompaktklassen, der dominerer gadebilledet i Tyskland (28,0 %), mens mellemklassemodellerne kommer ind på en anden plads (20,6 %). Tredjepladsen besættes af småbilerne (19,5 %) mens mini-modellerne kun udgør 5,2 % - til gengæld er det her den største fremgang kan måles.
Chaufførerne er naturligvis også forskellige, og her kan nævnes at hver fjerde er over 60 år (24,3 %) og hver tredje er kvinde (31,7 %).
75 % af alle personbiler kører på benzin, mens resten er dieselbiler eller kører på andre brændstoffer. De alternative brændstoffer udgør kun 0,6 % og omfatter gas, naturgas, elektromodeller, hybridmodeller og andre former for drivkraft.
Forureningsgraden af disse mange biler kan måles gennem en opdeling i emissionsklasser: Og her er over halvdelen (52,7 %) i klassen Euro 3/ Euro 4 mens 13,3 % af bilerne svarende til 5,5 millioner enheder er dog i Euro 1 klassen eller dårligere.
annonce - klik på logoGlæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.