På Detroit Auto Show 2008 præsenterer Audi en revolution i superklassen – den første 12-cyl. dieselmotor i en supersportsvogn til gadebrug.
V12 TDI-motoren med en slagvolumen på 6,0 l er drivkraften i en konceptbil på basis af Audi R8. Motoren producerer enorme 500 hk og et drejningsmoment på 1.000 newtonmeter. Med denne motor åbner Audi et helt nyt kapitel i dieselteknologiens historie. Udstyret med Audis kompetencer inden for motorsport står den mat ”gracesølv”-lakerede R8 V12 TDI concept for topmålet af køredynamik, teknologisk pionerarbejde og fascinerende design.
V12 TDI-motoren er nært beslægtet med motoren i den dobbelte Le Mans-vinderbil Audi R10 – og den katapulterer derfor også Audi R8 op i den absolutte topklasse for supersportsvogne med hensyn til præstationer. Accelerationen fra 0 til 100 km/h tager kun 4,2 sek., og tophastigheden er et godt stykke over 300 km/h. Det maksimale drejningsmoment står til rådighed allerede fra 1.750 omdr./min., hvilket giver bilen en helt suveræn trækkraft, der selv i denne klasse er hidtil uset.
Den nye V12 TDI-motor tilhører V-motor-familien fra Audi, og den har en cylindervinkel på 60 grader, som er optimal for denne motortype. Af højdepunkter kan nævnes den nye opbygning af kædetrækket, som også omfatter de 2 nyudviklede højtrykspumper til common rail-indsprøjtningssystemet.
Lydoplevelsen begejstrer og passer perfekt til en sportsvogn af denne kaliber: Den er diskret og med den typiske rolige motorgang, men samtidig er den voluminøs og med aggressive overtoner, så den 12-cyl. motor lægger ikke skjul på sit kraftpotentiale.
Vorsprung durch Technik: diesel-milepæle fra Audi
Med den nye V12 TDI-motor sætter Audi endnu en milepæl i dieselteknologiens historie. Mærket med de 4 ringe har nu i 3 årtier leveret banebrydende pionerarbejde på dette område. I 1978 præsenterede Audi verdens første 5-cyl. dieselmotor i Audi 100. I den efterfølgende model fik automobilhistoriens første TDI-motor debut i 1989. Den 2,5-liters 5-cyl. motor havde en ydelse på 120 hk og 261 Nm – og dermed indledte den en helt ny epoke for dieselbiler.
I 1994 fulgte en kraftigere version med 140 hk. Motoren kunne også fås i kombination med firehjulstræk som ekstraudstyr – den første TDI quattro. Samtidig blev der introduceret en ny 4-cyl. dieselmotor i Audi 100 og i Audi 80 – den stadig velkendte klassiker 1.9 TDI med 90 hk.
I slutningen af 1995 steg ydelsen i den 4-cyl. motor til 115 hk takket være den nye pumpe-dyse-indsprøjtning. Godt et år senere, i starten af 1997, fejrede den første 2.5 V6 TDI-motor i verden sin debut.
Med 4 ventiler pr. cylinder opnåede den en ydelse på 150 hk, og tophastigheden på 220 km/h gjorde Audi A8 til den hurtigste serieproducerede dieselbil på markedet. I 1999 kom så den første 8-cyl. TDI-motor – en V8-motor med en slagvolumen på 3,3 l. I foråret 2004 debuterede 3.0 TDI – den første V6-dieselmotor med inline-piezo-injektorer i common rail-systemet.
I øjeblikket udgør 4,2-liters TDI-motoren, som blev introduceret i A8 i 2005, spydspidsen blandt TDI-motorerne fra Audi. Hver tredje A8-køber i Tyskland vælger denne V8-motor. Derfor var det logisk, at V8 TDI også blev introduceret i Audi Q7 i sommeren 2007.
Ved hjælp af den ekstremt miljøvenlige Ultra Low Emission-teknologi viderefører Audi traditionen med altid at være førende inden for udviklingen af dieselmotorer. I 1989 udviklede mærket med de 4 ringe teknologien med direkte indsprøjtning – siden da er en dieselmotor i gennemsnit blevet ca. 30 procent mere økonomisk.
Den europæiske udstødningsnorm Euro 4 har reduceret partikeludledningen for personbiler med 93 procent. Allerede lang tid før normen trådte i kraft, kunne Audi tilbyde biler, der opfyldte normen – endda uden partikelfilter. Og i løbet af 2008 sætter Audi verdens reneste dieselmotorer i serieproduktion. Ultra Low Emission-TDI-motorerne kommer som de første motorer i verden til at opfylde den kommende EU 6-udstødningsnorm og de strengeste kendte retningslinjer fra den amerikanske emissionslovgivning.