På Detroit Auto Show 2008 præ­sen­terer Audi en re­volution i super­­klas­sen – den første 12-cyl. dieselmotor i en su­persports­vogn til gade­brug.

V12 TDI-motoren med en slag­volumen på 6,0 l er driv­kraften i en kon­ceptbil på basis af Audi R8. Motoren pro­ducerer enorme 500 hk og et drej­ningsmoment på 1.000 newtonmeter. Med denne motor åbner Audi et helt nyt kapitel i dieselteknologiens historie. Udstyret med Audis kompetencer inden for motorsport står den mat ”grace­sølv”-lakerede R8 V12 TDI concept for topmålet af køredynamik, teknologisk pionerarbejde og fascinerende design.

V12 TDI-motoren er nært beslægtet med motoren i den dobbelte Le Mans-vinderbil Audi R10 – og den katapulterer derfor også Audi R8 op i den absolutte topklasse for supersportsvogne med hensyn til præstationer. Accelerationen fra 0 til 100 km/h tager kun 4,2 sek., og tophastigheden er et godt stykke over 300 km/h. Det maksimale drejningsmoment står til rådighed allerede fra 1.750 omdr./min., hvilket giver bilen en helt suveræn trækkraft, der selv i denne klasse er hidtil uset.

Den nye V12 TDI-motor tilhører V-motor-famili­en fra Audi, og den har en cylin­dervinkel på 60 grader, som er optimal for denne motortype. Af højdepunkter kan næv­nes den nye opbygning af kæde­trækket, som også omfatter de 2 ny­udviklede højtryks­pumper til common rail-indsprøjtnings­sy­ste­met.

Lydoplevelsen begejstrer og passer perfekt til en sportsvogn af den­ne kaliber: Den er diskret og med den typiske rolige motorgang, men sam­tidig er den voluminøs og med aggressive overtoner, så den 12-cyl. motor lægger ikke skjul på sit kraftpotentiale.

Vorsprung durch Technik: diesel-milepæle fra Audi
Med den nye V12 TDI-motor sætter Audi endnu en milepæl i diesel­tekno­logiens historie. Mærket med de 4 ringe har nu i 3 årtier leveret bane­brydende pionerarbejde på dette område. I 1978 præsenterede Audi verdens første 5-cyl. dieselmotor i Audi 100. I den efterfølgende model fik automobilhistoriens første TDI-motor debut i 1989. Den 2,5-liters 5-cyl. motor havde en ydelse på 120 hk og 261 Nm – og dermed indledte den en helt ny epoke for dieselbiler.

I 1994 fulgte en kraf­tigere version med 140 hk. Motoren kunne også fås i kombina­tion med firehjulstræk som ekstraudstyr – den første TDI quattro. Samti­dig blev der intro­duceret en ny 4-cyl. dieselmotor i Audi 100 og i Audi 80 – den stadig velkendte klassiker 1.9 TDI med 90 hk.

I slutningen af 1995 steg ydelsen i den 4-cyl. motor til 115 hk takket være den nye pumpe-dyse-indsprøjtning. Godt et år senere, i starten af 1997, fejrede den første 2.5 V6 TDI-motor i verden sin debut.

Med 4 ventiler pr. cylinder opnåede den en ydelse på 150 hk, og topha­stigheden på 220 km/h gjorde Audi A8 til den hurtigste serie­producerede dieselbil på markedet. I 1999 kom så den første 8-cyl. TDI-motor – en V8-motor med en slagvolumen på 3,3 l. I foråret 2004 debuterede 3.0 TDI – den første V6-dieselmotor med inline-piezo-injek­torer i common rail-systemet.

I øjeblikket udgør 4,2-liters TDI-motoren, som blev introduceret i A8 i 2005, spydspidsen blandt TDI-motorerne fra Audi. Hver tredje A8-køber i Tyskland vælger denne V8-motor. Derfor var det logisk, at V8 TDI også blev introduceret i Audi Q7 i sommeren 2007.

Ved hjælp af den eks­tremt miljøvenlige Ultra Low Emission-teknologi viderefører Audi tra­ditionen med altid at være førende inden for ud­viklingen af diesel­motorer. I 1989 udvik­lede mærket med de 4 ringe teknologien med direkte indsprøjt­ning – siden da er en diesel­motor i gennemsnit blevet ca. 30 procent mere økonomisk.

Den europæiske udstødningsnorm Euro 4 har reduceret partikelud­led­ningen for personbiler med 93 procent. Allerede lang tid før nor­men trådte i kraft, kunne Audi tilbyde biler, der opfyldte normen – endda uden parti­kelfilter. Og i løbet af 2008 sætter Audi verdens reneste diesel­motorer i serieproduktion. Ultra Low Emission-TDI-mo­to­rerne kommer som de første motorer i verden til at opfylde den kom­mende EU 6-udstødningsnorm og de strengeste kendte ret­nings­linjer fra den amerikanske emissions­lov­givning.