2007 blev rekordår for Volvo Cars. 458.323 solgte biler er det højeste antal biler, virksomheden nogensinde har afsat. Den største fremgang er opnået i Rusland, hvor salget stort set fordobledes. Og på det svenske hjemmemarked har Volvo Cars nu en markedsandel på næsten 21 procent.
Aldrig før har Volvo Cars solgt så mange biler, som i 2007. Det nye rekordtal er 2.099 biler over den hidtidige rekord fra 2004, hvor salget blev på i alt 456.224.
Sammenlignet med 2006, hvor der blev solgt 427.747 Volvo-biler, steg salget med 7,1 procent. På alle de mere etablerede markeder bortset fra USA og Tyskland og til en vis grad Storbritannien, steg salget i 2007 sammenlignet med året før.
Salget i Sverige, det næststørste marked efter USA, steg med 12,2 procent fra 2006 til 62.229 enheder. I Rusland, som har udviklet sig til at blive virksomhedens femtestørste marked, blev der solgt hele 21.077 biler – en stigning på 95,1 procent i forhold til året før.
Også i Frankrig opnåede Volvo en væsentlig salgsstigning (+25,8 procent sammenlignet med 2006), Holland (+22 procent), Belgien (+ 18,1 procent) og Italien (+ 15,6). I Kina blev der solgt 12.460 biler i løbet af året, hvilket er en stigning på 73,2 procent sammenlignet med 2006.
Af de forskellige modeller bevarer XC90 sit faste greb som bestseller. I 2007 blev der solgt 79.140 XC90'ere.
Også i Danmark blev der sat rekord i 2007 – hele 5.000 nye Volvo-biler kørte ud på de danske veje sidste år, hvilket er godt 700 flere biler end i 2006.
Volvo Cars 10 største markeder:
Land 2007 2006 Ændring i %
USA 106.125 115.818 - 8,4
Sverige 62.229 55.455 + 12,2
Tyskland 32.329 35.626 - 9,3
Storbritannien 30.003 30.512 - 1,7
Rusland 21.077 10.803 + 95,1
Italien 20.290 17.554 + 15,6
Holland 20.253 16.607 + 22,0
Spanien 18.400 18.247 + 0,8
Belgien 13.991 11.844 + 18,1
Frankrig 13.497 10.726 + 25,9
En anden bemærkelsesværdig statistik er, at Volvo C70 satte rekord med 17.415 solgte biler, en stigning på 56,3 procent i forhold til 2006.
annonce - klik på logoGlæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.