Renault's topchef, Carlos Ghosn har netop underskrevet et såkaldt Memorandum of Understanding sammen med Sergey Chemezov, der står i spidsen for Russian Technologies og samtidig er formand for bestyrelsen i AvtoVAZ, Serguei Skvortsov, direktør for Troika Capital Partners.
Det fremtidige partnerskab mellem AvtoVAZ og Renault kommer bl.a. til at betyde, at de to virksomheder sammen vil:
- Forny og udvide AvtoVAZ produktprogram
- Videreudvikle Lada-mærket, så det bevarer dets førende position i Rusland
- Dele teknologisk ekspertise og know-how
Det nye, fælles holdingselskab vil blive ejet i fællesskab (50/50 procent) af Russian Technologies og Renault. AvtoVAZ og Renault vil fremover kunne dele knowhow og teknologi - særligt inden for produktion og markedsføring. AvtoVAZ har i dag en produktionskapacitet på over en million biler om året. Det overordnede mål for partnerskabet er at forbedre produktkvaliteten, således at AvtoVAZ' produkter bliver mere attraktive og konkurrencedygtige.
Partnerskabet vil også omfatte et samarbejde om motorer og gearkasser, som vil blive leveret til både AvtoVAZ' og Renault biler. En investering, der vil være med til at øge Renault's og Renault-Nissan Alliancens konkurrencekraft på det russiske marked.
AvtoVAZ vil desuden kunne drage fordel af Renault's ekspertise inden for platforme og drivliner, hvilket vil hjælpe virksomheden med at forny og styrke Lada's produktprogram.
Med dette nye partnerskab bliver Rusland et af Renault-gruppens hovedmarkeder. Tanken er, at Renault skal konsolidere Lada's salgstal, som desuden vil indgå i Renault's Commitment 2009 plan, hvis salgsmål derfor bliver opjusteret.
Kort om AvtoVAZ
AvtoVAZ er en af de største bilproducenter i Europa og den førende bilproducent i Rusland, hvor virksomheden står for omkring 70 procent af den lokale bilproduktion. Modelpaletten rummer i dag bl.a. Lada-Elfi (mindre bybil), VAZ-1111E (firesædet el-bil) og Niva 2131 (SUV med AWD).
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.