Analyse fo­re­taget af TNS Gallup viser, at BilBasen er det online-me­die, der giver det klart største bilsalg.

Bilfor­handleren har grund til stor tilfredshed med den kun­dekontakt, som Bil­Basen skaber. En analyse af de danske online-medier, der formidler kontakt mel­lem bil­for­handlerne og bilkøberne, viser, at fire ud af fem for­handlere har BilBasen som det mest effektive online-me­die, lige som et klart flertal mener, at den investering som de fore­ta­ger i annoncering, er bedst udnyttet hos BilBasen.

”Vi er meget tilfredse med undersøgelsen, som TNS Gallup har fore­taget. Den viser, at BilBasen giver forhandleren mest værdi for pen­gene. Vi sam­arbejder i stor udstrækning med vores kunder i almin­de­lighed, og for­hand­lerne i særde­leshed, om at skabe en platform som både bilkøbere og bilforhandlere får mest ud af. Samtidig kan jeg kon­statere, at de store investeringer, som BilBasen har foretaget i teknologi og udvikling i de senere år, har forplantet sig til en solid kundekontakt,” siger Claus H. Andersen, administrerende direktør for BilBasen.

Jeg kan kon­statere, at de store investeringer, som BilBasen har foretaget i teknologi og udvikling i de senere år, har forplantet sig til en solid kundekontakt,” siger Claus H. Andersen, administrerende direktør for BilBasen.TNS Gallup analysen viser, at bilforhandlerne er yderst tilfredse med den kundekontakt som BilBasen skaber.

”I vores daglige samar­bejde med bilfor­hand­lerne gør vi meget ud af, at skabe en konstruktiv basis for kundekontakt. Derfor har vi gen­nem en årrække sikret, at BilBa­sen har stor troværdighed hos bil­kø­berne, og derved har de nemt ved at gå videre med en konkret kon­takt til bil­for­handleren. Vi kan konstatere, at bil­for­­handlerne ople­ver det på samme måde,” siger Claus H. Andersen.

Nu og i fremtiden er det online-mediet, som skaber den største kon­takt mel­lem interesserede kunder og forhandlerne. BilBasen udvikler hele tiden videre på den plat­form, og derfor er BilBasen klart den mest fore­trukne platform for kun­dekontakt, og samtidigt den mest besøgte inter­net­side i Danmark, når det dre­jer sig om handel med biler. Hver dag er der 75.000 biler til salg på BilBasen, der formidler annoncer fra mere end 2.000 bilforhandlere.

Om undersøgelsen:
I undersøgelsen svarede fire ud af fem forhandlere, at BilBasen.dk er det on­line-medie, der giver størst respons fra kunderne. I analysen stillede Gallup spørgsmålet: ”Hvis du ser bort fra prisen på annon­ce­ringen, hvilket af de online medier, I benytter, synes du, I får mest respons ud af – her tænker jeg på både antal brugte biler, flest be­søgende osv.?” Fordelt på procenter svarede bilfor­hand­lerne:

  • BilBasen.dk: 79 %,
  • Bilzonen.dk: 4 %,
  • DBA.dk: 3 %,
  • Biltorvet.dk: 1 %,
  • Bilpriser.dk: 0 %,
  • Autocom.dk: 0 %,
  • Andre sites: 5 %,
  • Ingen af disse: 8 %.

To ud af tre bilforhandlerne mener også, at den investering, som de fore­tager i kundekontakt, er bedst udnyttet hos BilBasen. Ved spørgs­målet ”Hvis du nu tager prisen med i din betragtning, i hvilket af de online medier, I benytter, sy­nes du så, I får mest for jeres pen­ge?” svarede bilforhandlerne: BilBasen.dk: 65 %, Bilzonen.dk: 8 %, DBA.dk: 5 %, Biltorvet.dk: 5 %, Bilpriser.dk: 2 %, Autocom.dk: 1 %, Andre sites: 6 %, Ingen af disse: 8 %.

Undersøgelsen er foretaget af TNS Gallup i november 2007, som en CATI adhoc analyse. CATI står for Computer Assisted Telephone Interviewing, og er en in­terviewundersøgelse, baseret på telefon­interview. Dette bety­der, at inter­view­erne guides igennem spørge­skemaet og registrerer sva­rene ved hjælp af en computerterminal. Denne CATI adhoc under­søgelse er en lands­dæk­kende, re­præ­sen­tativ undersøgelse med en statistisk tilfældig udvælgelse af bilfor­hand­lere i Danmark.

Populationen er udvalgt blandt personer med det overordnede mar­keting­ansvar hos danske bilforhandlere. Der er gennemført i alt 200 interview med personer i målgruppen. Stikprøven er dannet ved et ud­træk af samtlige bilforhandlere i Dan­mark. Udtrækket er hentet fra KOB/Experian databasen fra 2007. Heraf ind­går samtlige bil­for­hand­lere listet under NACEKODE 501020 – Handel med biler mv. i stik­prøve­grund­laget. Ved et statistisk tilfældigt ud­træk af de 1.166 bil­for­handlere udtrukket fra KOB er den endelige stikprøve dannet.

For at sikre at alle landsdele bliver korrekt repræsenteret, er der strati­fi­ceret efter fem geografiske områder. I interviewfasen er der ligeledes anvendt kvoter på samme fem geografiske områder. Det er kun den marketing­an­svar­lige per­son hos den enkelte forhandler, som har kunnet deltage i under­sø­gelsen. Har denne ikke været at træffe, er der lavet aftaler omkring genop­kald, eller inter­viewet er ej gennemført. Der er blevet gennemført op til tre genopring­ninger, hvis der ikke blev opnået kontakt ved første opringning.

Interviewarbejdet udføres af et stort antal CATI-interviewere. Inter­view­erne vejledes og overvåges dagligt af et team af supervisorer, som står i direkte forbindelse med Gallups CATI-interviewafdeling og de ansvarlige konsulenter. Stikprøvens sammensætning såvel som kvaliteten af den enkelte interviewers indsats bliver kontrolleret månedlig ved hjælp af statistiske metoder.