Analyse foretaget af TNS Gallup viser, at BilBasen er det online-medie, der giver det klart største bilsalg.
Bilforhandleren har grund til stor tilfredshed med den kundekontakt, som BilBasen skaber. En analyse af de danske online-medier, der formidler kontakt mellem bilforhandlerne og bilkøberne, viser, at fire ud af fem forhandlere har BilBasen som det mest effektive online-medie, lige som et klart flertal mener, at den investering som de foretager i annoncering, er bedst udnyttet hos BilBasen.
”Vi er meget tilfredse med undersøgelsen, som TNS Gallup har foretaget. Den viser, at BilBasen giver forhandleren mest værdi for pengene. Vi samarbejder i stor udstrækning med vores kunder i almindelighed, og forhandlerne i særdeleshed, om at skabe en platform som både bilkøbere og bilforhandlere får mest ud af. Samtidig kan jeg konstatere, at de store investeringer, som BilBasen har foretaget i teknologi og udvikling i de senere år, har forplantet sig til en solid kundekontakt,” siger Claus H. Andersen, administrerende direktør for BilBasen.
TNS Gallup analysen viser, at bilforhandlerne er yderst tilfredse med den kundekontakt som BilBasen skaber.
”I vores daglige samarbejde med bilforhandlerne gør vi meget ud af, at skabe en konstruktiv basis for kundekontakt. Derfor har vi gennem en årrække sikret, at BilBasen har stor troværdighed hos bilkøberne, og derved har de nemt ved at gå videre med en konkret kontakt til bilforhandleren. Vi kan konstatere, at bilforhandlerne oplever det på samme måde,” siger Claus H. Andersen.
Nu og i fremtiden er det online-mediet, som skaber den største kontakt mellem interesserede kunder og forhandlerne. BilBasen udvikler hele tiden videre på den platform, og derfor er BilBasen klart den mest foretrukne platform for kundekontakt, og samtidigt den mest besøgte internetside i Danmark, når det drejer sig om handel med biler. Hver dag er der 75.000 biler til salg på BilBasen, der formidler annoncer fra mere end 2.000 bilforhandlere.
Om undersøgelsen:
I undersøgelsen svarede fire ud af fem forhandlere, at BilBasen.dk er det online-medie, der giver størst respons fra kunderne. I analysen stillede Gallup spørgsmålet: ”Hvis du ser bort fra prisen på annonceringen, hvilket af de online medier, I benytter, synes du, I får mest respons ud af – her tænker jeg på både antal brugte biler, flest besøgende osv.?” Fordelt på procenter svarede bilforhandlerne:
- BilBasen.dk: 79 %,
- Bilzonen.dk: 4 %,
- DBA.dk: 3 %,
- Biltorvet.dk: 1 %,
- Bilpriser.dk: 0 %,
- Autocom.dk: 0 %,
- Andre sites: 5 %,
- Ingen af disse: 8 %.
To ud af tre bilforhandlerne mener også, at den investering, som de foretager i kundekontakt, er bedst udnyttet hos BilBasen. Ved spørgsmålet ”Hvis du nu tager prisen med i din betragtning, i hvilket af de online medier, I benytter, synes du så, I får mest for jeres penge?” svarede bilforhandlerne: BilBasen.dk: 65 %, Bilzonen.dk: 8 %, DBA.dk: 5 %, Biltorvet.dk: 5 %, Bilpriser.dk: 2 %, Autocom.dk: 1 %, Andre sites: 6 %, Ingen af disse: 8 %.
Undersøgelsen er foretaget af TNS Gallup i november 2007, som en CATI adhoc analyse. CATI står for Computer Assisted Telephone Interviewing, og er en interviewundersøgelse, baseret på telefoninterview. Dette betyder, at interviewerne guides igennem spørgeskemaet og registrerer svarene ved hjælp af en computerterminal. Denne CATI adhoc undersøgelse er en landsdækkende, repræsentativ undersøgelse med en statistisk tilfældig udvælgelse af bilforhandlere i Danmark.
Populationen er udvalgt blandt personer med det overordnede marketingansvar hos danske bilforhandlere. Der er gennemført i alt 200 interview med personer i målgruppen. Stikprøven er dannet ved et udtræk af samtlige bilforhandlere i Danmark. Udtrækket er hentet fra KOB/Experian databasen fra 2007. Heraf indgår samtlige bilforhandlere listet under NACEKODE 501020 – Handel med biler mv. i stikprøvegrundlaget. Ved et statistisk tilfældigt udtræk af de 1.166 bilforhandlere udtrukket fra KOB er den endelige stikprøve dannet.
For at sikre at alle landsdele bliver korrekt repræsenteret, er der stratificeret efter fem geografiske områder. I interviewfasen er der ligeledes anvendt kvoter på samme fem geografiske områder. Det er kun den marketingansvarlige person hos den enkelte forhandler, som har kunnet deltage i undersøgelsen. Har denne ikke været at træffe, er der lavet aftaler omkring genopkald, eller interviewet er ej gennemført. Der er blevet gennemført op til tre genopringninger, hvis der ikke blev opnået kontakt ved første opringning.
Interviewarbejdet udføres af et stort antal CATI-interviewere. Interviewerne vejledes og overvåges dagligt af et team af supervisorer, som står i direkte forbindelse med Gallups CATI-interviewafdeling og de ansvarlige konsulenter. Stikprøvens sammensætning såvel som kvaliteten af den enkelte interviewers indsats bliver kontrolleret månedlig ved hjælp af statistiske metoder.