FDM og samt­lige orga­nisa­tio­ner inden for salg og reparation af biler er nu klar til at lan­cere et fælles ankenævn for biler. Det nye anke­nævn skal dække de mange klager over biler, der ikke er omfattet af det nuværende of­fentlige klagesystem.
Når der ikke kan opnås enighed om en værk­stedsregning eller udsty­ret på den nye, dyre bil, er der i dag kun en måde at få en afgørelse på: en lang opslidende retssag ved domstolene. Men nu skal det væ­re slut med årelange tvister. FDM og samtlige organisatio­ner inden for salg og repara­tion af biler er klar til at lancere en ny elektronisk kla­ge­mulighed for bil­ejere, der har problemer med mekanikerreg­nin­gen eller den nyindkøbte bil.

Den nye klageinstans, Ankenævn for biler, er bygget op omkring hjem­mesiden bilklage.dk. Her har forbrugeren mu­lighed for at ind­ta­ste sin klage, hvorefter ankenævnet inden for kort tid vil komme med en afgø­relse, som virksom­hederne bag ankenæv­net er forpligtet til at efterleve.

”Vi er stolte af, at vi er nået til enighed omkring etableringen af ’An­ke­nævn for biler’ - bilklage.dk. Det har været en øvelse, der har taget lidt tid, men til gengæld er det lykkedes at samle hele branchen om­kring anke­næv­net, så det er til alles fordel”, siger FDMs adm. direk­tør, Thomas Møller Thomsen, som varetager formandsposten for An­kenævn for biler. 
Forbru­ge­ren har mulig­hed for at indtaste klager på bilkøb over 100.000 kr. og på repa­rationer over 1.500 kr. Det koster 500 kr. i de­positum for en bilejer at indgive en klage til bilklage.dk. Klageren har desuden selv ansvar for at dokumentere sin påstand fx ved hjælp af en vurde­ring hos en uvildig synsvirksomhed.

Ankenævn for biler er symboliseret ved et lille blåt kryds, som skal illu­strere, at to parter mødes og bliver enige om en løsning. Samtlige or­gani­sationer bag Ankenævn for biler vil kunne reklamere med det lille blå kryds. ”Forbrugerne vil hurtigt finde ud af, hvilke fordele der er ved at købe bil eller få repareret bil hos de forhandlere og værk­ste­der, der er med i Ankenævn for biler. Det vil skabe gennemsigtig­hed og tryghed for forbrugerne, fordi de ved, at de hurtigt og ubu­reau­kra­tisk kan få en afgørelse, hvis der opstår en tvist,” siger Tho­mas Møller Thomsen.
Ankenævn for biler er et supple­ment til det nuværende offentlige kla­ge­system. Det nye ankenævn vil til forskel fra andre klageinstanser basere sig på, at bilejer og virksomhed søger en forhandlingsløsning, inden en egentlig klagebehandling gennemføres.

Det vil væ­re den ta­ben­de part, som afhol­der sagens omkost­nin­ger, hvor for­bru­gerens omkost­­ninger makismalt kan beløbe sig til depositummet på 500 kr. plus eventuelle udgifter til en sagkyn­digerklæ­ring hos en af Anke­nævn for bilers tilknyttede synsvirk­somheder.
 
Udtalelser fra organisationerne bag Ankenævn for biler:
Bilbranchen:
”Formålet med Ankenævn for biler er at skabe trygge kunder og der­med at forbedre autobranchens image. Vi forventer, at mange kun­der vil foretrække forhandlere og værksteder, som er tilsluttet Anke­nævn for biler. Vi lægger derfor heller ikke skjul på, at ankenæv­net kan blive en vigtig konkurrencefordel for vores medlemmer,” si­ger Elly Kjems Hove, branchedirektør Bilbranchen.

CAD
”Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark (CAD) er auto­bran­chens største brancheforening med ca. 1650 mærke-uafhængige au­toværk­ste­der som medlemmer. CAD finder derfor deltagelse i An­ke­nævn for biler som en naturlig del af brancheforeningens virkeom­rå­de, hvilken delta­gelse i øvrigt også er medvirkende til at give auto­branchen et image­mæssigt løft, der sikrer forbrugerne en hurtig og nem klagemu­lighed”, siger Erik S. Rasmussen, adm. direktør, CAD.

DAF - Danmarks Automobilforhandler Forening
”De fleste nybilforhandlere er i dag kvalitetscertificerede, så de har faste rutiner for reel behandling af klager. Men hvis en klagesag alli­gevel går i hårdknude, ser vi det som et godt tiltag, at hele auto­bran­chen står bag det nye Ankenævn for biler, der også omfatter reparationer og service­eftersyn. Vort eneste håb er, at ankenævnet ikke får nogen sager – for det vil være et succeskriterium for hele branchen”, siger Knud Nielsen, formand for Danmarks Automobilfor­handler Forening.

Dansk Autoglas
”Dansk Autoglas har tilsluttet sig Ankenævn for biler for at markere sig på markedet. De faguddannede Autoglarmestre står for hånd­værksmæssig kvalitet og har ikke problemer med at blive vurderet på det arbejde, der udføres i hverdagen. Autoglarmestrene ser anke­næv­net som en markant nyskabelse, der byder på klare fordele for såvel værksted som forbruger”, siger Hans-Georg Nielsen, direktør Dansk Autoglas.

Dansk BilForhandler Union – DBFU
”Som brancheforening for de professionelle brugtbilforhandlere i Dan­mark anser Dansk BilForhandler Union (DBFU) etableringen af Ankenævn for biler som et solidt skridt i retning af at sikre bilkøberne endnu bedre, når de køber bil hos den professionelle forhandler. Den digitale indgangs­vinkel er samtidig udtryk for nytænkning og vil bety­de en hurtig og effektiv sagsbehandling, der vil være til stor gavn for alle parter”, siger Jakob Tornvig, forretningsfører DBFU.

De Danske Bilimportørere
”De Danske Bilimportører ønsker, at Ankenævn for biler skal være et moderne ankenævn med en hurtig og effektiv sagsbehandling. De Danske Bilimportører repræsenterer importørerne af nye biler, og der sælges årligt i størrelsesordenen 130.000 nye personbiler i Danmark. Heldigvis er langt de fleste forbrugere meget tilfredse med deres nye bil. Samtidig er der fabriksgaranti. I de få tilfælde, hvor der er proble­mer med en ny bil, vil det nye ankenævn kunne hjælpe med at få løst problemet”, siger Bent Mikkelsen, adm. direktør De Danske Bilimpor­tørere.

FAI
”Foreningen af Auto- og Industrilakerere, FAI, er en landsdækkende sammenslutning af virksomheder, der lakerer biler. FAI har i over 10 år haft et velfungerende klagenævn, men finder det væsentligt, at de danske bilejere nu har èt sted at henvende sig, hvis de er utilfredse med en udført reparation, nemlig Ankenævn for biler. De fleste af FAI´s medlemmer er kvalitetscertificerede og lægger derfor vægt på en hurtig og effektiv behandling af klager. FAI´s medlemmer leverer kvalitet, og til kvalitet hører en seriøs behandling af reklamationer”, siger Michael Nørregård, adm. direktør FAI.

FDM
”Forbrugerne har manglet en hurtig og effektiv klagemulighed, hvis de har oplevet problemer med deres bil. Det eksisterende system er meget bureaukratisk og har kun dækket køb af biler på under 100.000 kr., medmindre forbrugerne har valgt at gå til domstolene. Med Ankenævn for biler får man langt om længe en ubureaukratisk ordning, der dækker både køb og reparation af biler.” siger Thomas Møller Thomsen, adm. direktør FDM.

SKAD
”SKAD’s medlemsvirksomheder bygger store og små karrosserier samt reparerer trafikskadede biler. Alt foregår efter gældende tekni­ske forskrifter og de bedste håndværksmæssige traditioner. De fær­dige karrosserier beskyttes mod rust. SKAD’s medlemsvirksomheder står ved kvaliteten af det arbejde, der er udføres, og da SKAD øn­sker at distancere sig fra dårligt arbejde, er det derfor naturligt for SKAD at deltage i Ankenævn for biler. Så kan bilejerne vælge de værksteder, der leverer et kvalitetsarbejde”, siger Erik Hjerpsted, adm. direktør SKAD.


annonce - klik på logo og bestil en jobannonce
Klik på logo'et og bestil din Stepstone-jobannonce her - og få samme jobannonce GRATIS med på Autoteket

 Samarbejde mellem
StepStone og Autoteket

Find din nye

medarbejder her

effektivt, nemt og

hurtigt.

Du behøver blot at klikke på logo'et til venstre og udfylde skemaet. Du betaler for StepStone jobannoncen og får til gengæld annoncen GRATIS på autoteket.dk.


Fakta – Bilejernes klagemuligheder i dag

  • Der er omkring to millioner bilejere i Danmark.
  • I dag er det kun muligt for bilejere at klage til Forbrugerklage­nævnet over køb af biler med en anskaffelsessum på mellem 10.000 og 100.000 kr.
  • Forbrugerklagenævnet har årligt lidt under 400 sager på biler med en anskaffelsessum på mellem 10.000 og 100.000 kr.
  • Sagsbehandlingstiden for klager i Forbrugerklagenævnet på bil­området er min. 1 år, men flere klager tager helt op til 2 år.
  • Bilejere, der ønsker at klage over bilkøb over 100.000 kr. og re­pa­­rationer, har i dag kun mulighed for at få behandlet deres sag ved at gå til domstolene. 
  • Det kan tage helt op til to år at få en sag afgjort ved domstolene.
  • FDM har det seneste år oprettet 500 sager, som i dag ikke kan behandles inden for det nuværende klagesystem. En del af disse sager afprøves nu ved domstolene.

Fakta – Ankenævn for biler

  • Ankenævn for biler er etableret i samarbejde med FDM og samt­lige organisationer inden for salg og reparation af biler (Bilbran­chen, De Danske Bilimportører, CAD, DAF, Dansk Autoglas, DBFU, FAI og SKAD).
  • Ankenævn for biler er baseret på elektronisk sagsbehandling via internetsiden bilklage.dk.
  • Ankenævn for biler kan behandle klager over køb af bil over 100.000 kr. og reparationer over 1.500 kr.
  • Ankenævn for biler adskiller sig fra eksisterende ankenævn ved, at bilejeren og bilforhandler/værksted i højere grad selv søger en forligsmæssig løsning, inden en egentlig ankenævnsbehandling gennemføres. 
  • Det koster 500 kr. i depositum for en bilejer at indgive en klage til Ankenævn for biler.
  • Klagen skal indgives elektronisk via bilklage.dk.
  • Forbrugeren får mulighed for at underbygge klagen med en uvil­dig sagkyndigerklæring.
  • Sagkyndigerklæringen skal foretages af autoriserede synsvirk­somheder godkendt af Ankenævn for biler.
  • Afgørelserne træffes på et møde hver måned i Ankenævn for biler. På mødet deltager en forbrugerrepræsentant fra FDM, en virk­som­hedsrepræsentant fra en af de øvrige medlemsor­ga­nisa­tioner og en uvildig formand med særlig juridisk baggrund.
  • Alle sager afgøres af formanden og de to partsrepræsentanter i ankenævnet.