Danmarks glemte bilindustri I perioden 1919-1974 blev der sam­let over 900.000 biler i Dan­­mark. I det nye­ste nummer af Motor­Clas­sic kan man læse om den­gang, da Dan­­mark havde en stor bilin­du­stri, og Køben­havns Syd­havn var Skan­dina­viens svar på De­troit.

Selv­om dan­ske bil­mær­ker aldrig har bidt sig fast på markedet, har Danmark alligevel haft en omfattende bilindustri. Fra 1919-1974 blev der samlet mere end 900.000 biler i Danmark, heraf op mod 600.000 biler fra General Motors og over 300.000 Ford-biler.


annonce - klik på logo
Arcurio - Oldtimere i særklasse

ÅRETS JULEGAVEIDÉ:

En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrel­sesforholdet 1:12.

Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præ­mie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.

www.arcurio.dk

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du me­ner, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.


Bilproducenterne valgte at lægge deres bil­pro­duktion i København pga. den centrale beliggenhed tæt på Øster­søen, men også fordi der dengang var lavere told på bildele end på færdig­sam­lede biler, hvil­ket gjorde det billigere at samle bilerne med dansk arbejds­kraft. 

”Mange bilinteresserede ved muligvis, at vi har haft bilindustri i Dan­mark, men i dag er det nok de færreste, som kender omfanget. I 20’erne pro­ducerede Ford op til 250 biler om dagen. Det var virkelig en stor industri – især taget i betragtning, at der ikke kørte så man­ge biler dengang,” siger Bo Christian Koch, chefredaktør på Motor­Classic.

Frem til 1974 blev der samlet over 900.000 biler i Danmark. Læs mere i det nyeste nummer af MotorClassic.I 1974 lukkede General Mo­tors’ fabrik i København som den sid­ste danske samlefabrik. Det skyldtes dels 70ernes dybe øko­nomiske krise, dels at tolden på færdigsam­lede biler faldt bort efter Danmarks indtræden i EF.

I dag er der kun få spor tilbage af de store fabriksanlæg, men gen­nem et omfattende arkiv­materiale kan MotorClassic for­tælle historien om, hvordan Dan­mark førte an i Fords og GM's erobring af det euro­pæiske mar­ked.

MotorClassic er netop på gaden med sit tredje nummer, hvor man også kan læse om Folke­vogns­bob­len, duel mellem Citroën 2CV og Renault 4, Saab Turbos 30 års jubilæum, klassisk rally samt om Tin­tins stilfulde og avancerede bilsmag.