FDMs adm. direktør Thomas Møller Thomsen har følgende kommentarer til det nye regeringsgrundlag:
Infrastruktur og veje
Det er glædeligt, at regeringen fortsætter Infrastrukturkommissionens vigtige arbejde. Infrastrukturen står over for store udfordringer, og der er behov for væsentlig investeringer, hvis infrastrukturen skal kunne klare samfundets fremtidige krav. Der er behov for at investere både i nye, bedre veje, ITS-systemer, i kollektiv trafik og ikke mindst i samspillet mellem de forskellige transportformer. FDM forventer, at regeringen på baggrund af Infrastrukturkommissionens anbefalinger vil være villig til at afsætte de nødvendige beløb til at sikre fremtidens infrastruktur.
Trafiksikkerhed
Der er behov for øget fokus på trafiksikkerhed, og her spiller Færdselssikkerhedskommissionens anbefalinger - som nævnes i regeringsgrundlaget - en væsentlig rolle. FDM mener desuden, at regeringen skal afsætte penge til at indføre lægehelikoptere som supplement til det øvrige akutberedskab.
Fartgrænser
Regeringen nævner de såkaldte stærekasser som et indsatsområde. FDM så hellere, at der var mere politi på vejene, da overholdelse af fartgrænserne sikres bedst med synligt politi. Hvis stærekasser skal opstilles på de danske veje, er det vigtigt, at det sker på særlig farlige vejstrækninger, og at trafikanterne bliver godt oplyst om, hvor og hvorfor de er opstillet. Det handler om at fremme trafiksikkerheden – ikke om at sikre et ekstra bødeprovenu. Det provenu, der måtte komme fra stærekasserne, bør ubeskåret gå til forbedring af færdselssikkerheden, eksempelvis til ITS.
Afgiftsfritagelse af brintbiler og elbiler
FDM er skuffet over regeringens manglende ambitioner til at gøre noget ved den nuværende bilafgiftsmodel. Den nuværende løsning er et resultat af for mange lappeløsninger og tager ikke nok hensyn til almindelige familiers transportbehov. Regeringens ambition om at afgiftsfritage brint- og elbiler vil ikke få nogen praktisk betydning for den almindelige danske bilist. Der er behov en reel omlægning af registreringsafgiften - og ikke flere lappeløsninger - hvis man skal fremme hensynet til mobilitet, trafiksikkerhed og miljø.
Forbrugerbeskyttelse og parkering
FDM er enig med regeringen i, at der er behov for endnu mere fokus på parkeringsproblematikkerne. Parkering må ikke være en pengemaskine. Parkering er en vigtig del af infrastrukturen. Som forbrugerorganisation ser FDM mange forbrugere komme i klemme hos både private og offentlige parkeringsselskaber. FDM mener også, at regeringen skal sikre, at kommunerne ikke bruger p-indtægterne som indtægtskilde, som det er tilfældet i nogle kommuner i dag.
Biobrændstoffer
Det er positivt, at regeringen har fokus på biobrændstofferne, og FDM ser med tilfredshed, at der lægges op til at satse på certificerede, bæredygtige biobrændstoffer. FDM er dog bekymret over, at der på baggrund af regeringsgrundlaget vil være udsigt til en løsning med tvungen iblanding. FDM så hellere, at regeringen lod sig inspirere af landene omkring os, hvor man har valgt at give en afgiftslettelse til biobrændstofferne og derved fremme en naturlig efterspørgsel. FDM frygter, at merregningen ender hos de højt afgiftsplagede bilister.
Trafikstøj
Det er et positivt, at regeringen vil have fokus på, hvordan man kan mindske trafikstøj. Det er vigtigt, at der benyttes støjdæmpende foranstaltninger ved anlæg af nye veje, og at der er fokus på at løse eksisterende støjgener.
Femern
Femern-broen vil efter FDMs opfattelse være med til at knytte Danmark bedre sammen med infrastrukturen i Europa. Det vil gøre transittrafikken enklere og vil også være til fordel for de danske bilister, der enten skal på ferie eller forretningsrejse i Europa.