I en ny rapport fra European Federation for Trans­port and Environ­ment top­per PSA Peu­geot Citroën på listen over bilfabri­kanters CO2-emission med en gen­­nemsnitlig udled­ning på kun 142 g/km.

Rapporten fra Euro­pean Fede­ration for Transport and Envi­ronment er base­ret på data fra EU-Kommission og selve analysen, der tager ud­gangs­punkt i salgs- og udledningstal, er foretaget af det uafhæn­gige engelske Insti­tute for Envi­ronmental Policy.

Analysen omfatter kun bilfabrikanter med et salg i Europa på mere end 200.000 biler og den tegner et klart billede af de forskellige fa­bri­kanters gennemsnitlige CO2-udledning.
Tendensen peger mod den rigtige retning: CO2-udslippet fra nye biler bliver mindre.

Rapporten viser dog, at udviklingen ikke foregår med den ønskede ha­stighed – i 2005 udledte alle biler i gennemsnit 161 g/km, mens de i 2006 udledte 160 g/km, og konklusionen er bl.a., at visse bilfabri­kanter får svært ved at overholde EU´s krav om en CO2-emission på 140 g/km i 2008/9.

PSA Peugeot Citroën skiller sig ud i analysen ved allerede at have nået en gennemsnitlig CO2-udledning på kun 142 g/km, hvilket er en forbedring på 2,7 % i forhold til året før. Det er listens bedste resul­tat og placerer Peugeot allerforrest med en margin på hele 44 g/km til listens nederste, der har en gennemsnitlig CO2-udledning på 188 g/km.

Peugeots modelprogram rummer hele 4 modeller med flere udgaver, der har en CO2-emission på 120 g/km eller mindre: 107 1,0 68 hk og 107 1,4 HDi 70 hk udleder 109 g/km, 206 1,4 HDi udleder 116 g/km, 207 1,4 HDi 70 hk og 207 1,6 HDi 90 hk udleder 120 g/km og 308 1,6 HDi 90 udleder 120 g/km.

For at illustrere ambitionerne om at være forrest, når det gælder ud­vik­lin­gen af miljøvenlige biler, præsen­terer Peugeot den 14.-17. no­vember en 307 dieselhybrid til årets Challenge Bibendum i Shang­hai, der har en CO2-udledning på kun 74 g/km. Dette bemærkelsesvær­dige resultat er opnået ved at kombinere en el-motor med en HDi dieselmotor, der kører på en 30 % biodieselblanding.

Alle Peugeots HDi die­sel­motorer kan køre på op til 30 % bio­die­sel­­blanding, og sidste år gennemførte Peu­geot Danmark i samarbejde med Statoil en gade­test af 30 % biodiesel som brænd­stof på Peu­geots miljøvenlige HDi dieselmotorer. Testen viste, at der er en klar miljømæssig gevinst ved at skifte almindeligt brændstof ud med bio­brændstof. Alene ved et skift fra benzin til diesel vil der på samme motor være en reduce­ring af CO2-emissionen på ca. 26 % og ved at erstatte den alminde­lige diesel med 30 % biodiesel opnås en redu­cering af udledningen på hele 47 %. Således udledte en af test­bi­lerne – en 207 1,4 HDi 70 hk – kun 81 gram CO2 pr. kilometer.

 


annonce - klik på logo og bestil en jobannonce
Klik på logo'et og bestil din Stepstone-jobannonce her - og få samme jobannonce GRATIS med på Autoteket

 Samarbejde mellem
StepStone og Autoteket

Find din nye

medarbejder her

effektivt, nemt og

hurtigt.

Du behøver blot at klikke på logo'et til venstre og udfylde skemaet. Du betaler for StepStone jobannoncen og får til gengæld annoncen GRATIS på autoteket.dk.