Tyskland vil fra januar 2009 efter al sandsynlighed indføre et nyt bilafgiftssystem, der baserer sig på CO2-udledningen. Det udtalte den tyske transportminister Wolfgang Tiefensee for nyligt under en kongres afholdt af det tyske blad Automobilwoche, der er "søster" til Automotive News Europe.
Og Tyskland bliver ikke alene om denne ændring i bilafgifter, for en del EU-lande som f.eks. UK, Frankrig og Sverige har allerede vedtaget at indføre samme afgiftssystem fra januar 2009. Fra 2010 har et samlet EU nemlig vedtaget at alle medlemslande skal have CO2-relaterede afgiftssystemer.
Tyskland har i overgangsperioden i 2008 gjort det valgfrit for nyvognskøbere at vælge mellem det nye system eller det gamle, der relaterer sig til bilens motorstørrelse. Men planerne er endnu ikke vedtaget endeligt, og det er VDA, den tyske sammenslutning af Automobilfabrikanter utilfreds med, for lige nu er der forvirring blandt nyvognskøbere, så der er behov for en hurtig afklaring.
En analyse fra Copenhagen Economics viser, at EU krav til nye bilers CO2-udslip ikke vil have den samme gavnlige effekt på CO2–udledningen i Danmark som i andre EU-lande. Årsagen er de høje danske bilafgifter, der gør, at energibesparende teknologier bliver for dyre i Danmark. Det er ærgerligt, at afgiftsstrukturen står i vejen for miljøforbedringer på bilområdet, mener De Danske Bil-importører (DBI).
Derfor vil de kommende regler fra EU være en særdeles god anledning til - en gang for alle - at komme af med et totalt forældet afgiftssystem, der på ALLE MÅDER blokerer for en sund udvikling i den danske vognpark.
Copenhagen Economics konkluderer i den omtalte analyse, at det danske afgiftssystem længe har stået i vejen for de mest miljørigtige bilers indtog i Danmark, og at EU krav til bilers CO2-udledning ikke vil have den samme gavnlige effekt på CO2–udledningen i Danmark som i andre EU-lande.
Baggrunden for denne analyse er, at man forventer, at EU ved årsskiftet vil fremlægge forslag til lovgivning om nye bilers CO2-udslip. Her vil der blive stillet krav om, at nye biler muligvis allerede fra 2012 i snit maksimalt må udlede 120 – 130 gram CO2 per kørt km. I dag udleder nye biler i EU i snit 160 gram CO2 per kørt km. Nye biler i Danmark ligger lidt højere.
Så også på denne baggrund er der god grund til at gøre op med fortidens umulige danske afgiftssystem på biler.
annonce - klik på logo
ÅRETS JULEGAVEIDÉ:
En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrelsesforholdet 1:12.
Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præmie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.