Trængsel på de danske veje og sygehusreformen nødvendiggør, at politikerne snarest sætter penge af til lægehelikoptere, lyder opfordringen fra FDM. Det vil kunne bringe antallet af dræbte og kvæstede i trafikken ned.
Danmark har nu fået sit første traumecenter med direkte helikopterlandingsplads på selve sygehuset. Men landingspladsen vil kun blive brugt få gange ugentligt, da Danmark endnu ikke har truffet beslutning om at indføre lægehelikoptere. Derfor opfordrer FDM det kommende Folketing til snarest at finde pengene til lægehelikoptere.
”FDM ser indvielsen af Rigshospitalets helikopterlandingsplads som første spadestik til et moderne aktuberedskab, som det kendes fra udlandet. Men hvis svært kvæstede fra trafikulykker skal have fordel af den nye landingsplads, forudsætter det, at der indsættes små, specialiserede lægehelikoptere i akutberedskabet som supplement til ambulancer og lægebiler, ligesom man har i de fleste andre europæiske lande,” siger FDMs adm. direktør Thomas Møller Thomsen.
To forhold betyder at kvæstede i trafikken i fremtiden kan stå over for endnu svære odds. Trængslen på de danske veje er i markant stigning, og det vanskeliggør hurtig transport ad landevej mange steder i landet. Samtidig er regionerne i fuld gang med at implementere sygehusreformen, som vil medføre færre aktumodtagelser og større, mere specialiserede sygehuse.
Derfor kan fremkommeligheden være afgørende, når det gælder om at redde liv eller forhindre alvorlige mén efter en trafikulykke. Dette vil stille nye krav til det danske akutberedskab, da de kvæstede vil få længere vej til det relevante behandlingssted.
”Hvis Danmark skal bringe antallet af dræbte og tilskadekomne ned i trafikken, bør der som minimum etableres en landingsplads direkte ved alle traumecentre og indsættes lægehelikoptere. Dette er en stor investering, der ikke kan forventes løftet af regionerne alene. Derfor bør det kommende Folketing hurtigst muligt træffe beslutning om at afsætte de nødvendige ekstra midler til regionerne,” siger Thomas Møller Thomsen.
I udlandet, hvor der anvendes deciderede lægehelikoptere, indgår disse på lige fod med ambulancer og lægebiler. I Danmark anvendes forsvarets redningshelikoptere kun til en begrænset række opgaver i det danske akutberedskab og yderst sjældent i forbindelse med trafikulykker.