Nissan's 2009 GT-R model er netop blevet afsløret og den forventes lanceret i løbet af sommeren 2008 - i alle tilfælde i USA.
Og GT-R er sandsynligvis den mest sofistikerede model fra en japansk automobilfabrikant siden lanceringen af Arcura NSX. Nissan forklarer at GT-R kan klare en omgang på den kendte tyske bane - Nürburgring på mindre end 8 minutter, og det er bedre end de europæiske modeller som Porsche 911 Turbo, Ford GT og Ferrari 430 F1 - bar for at nævne de mest kendte. I USA lanceres modellen til en pris af $80.000 og med den nuværende dollarkurs, er det en fornuftig adgangsbillet til et spændende køretøj.
Den kommende model er så godt som identisk med den første konceptmodel, der præsenteredes for to år siden, men den ligner ikke en normal europæisk sportsvogn - en kendsgerning, som folkene bag Nissan er bekendt med, men de lægger også mere vægt på at modellen er helt unik.
GT-R er forsynet med en frontliggende V6 motor, der trækker på alle fire hjul. En automatisk gearkasse med 6-trin betjenes fra ratstammen, og du kan ligeledes selv betjene fordelingen af modellens mange kræfter - normalt er den 50/50, men du kan selv indstille den helt ned til en procent på 2/98 - for eksempel under en heftig acceleration.
Motoren er på 3.8 liter med dobbelt turbolader og har betegnelsen VR38. Den yder 473 hk ved 6.400 omdr./min.og topfarten opgives til 300 km/t.
Hver enkelt model prøvekøres på Tochigi-fabrikken i Japan med henblik på den endelige test af modellen. Påden måde "løsnes" motoren, bremserne testes - ganske som vognens øvrige komponenter. Og endelig indstilles alle data korrekt.
Og i tilgift med denne endelige prøvekørsel får den nye ejer en underskrift - både fra testkøreren og den, der har samlet motoren. Mere sikkerhed kan man vel ikke forlange.