Nissan's 2009 GT-R model er netop ble­vet afsløret og den for­ven­tes lan­ceret i løbet af sommeren 2008 - i alle tilfælde i USA.

Og GT-R er sand­syn­ligvis den mest sofi­stikerede model fra en ja­pansk automo­bilfa­brikant siden lance­ringen af Arcura NSX. Nissan forklarer at GT-R kan klare en omgang på den kendte tyske bane - Nürburgring på mindre end 8 minutter, og det er bedre end de euro­pæiske modeller som Porsche 911 Turbo, Ford GT og Ferrari 430 F1 - bar for at nævne de mest kendte. I USA lanceres model­len til en pris af $80.000 og med den nuværende dollarkurs, er det en fornuf­tig adgangsbillet til et spændende køretøj.

Den kommende mo­del er så godt som iden­tisk med den første kon­ceptmodel, der præ­senteredes for to år siden, men den ligner ikke en normal euro­pæ­isk sportsvogn - en kendsgerning, som folke­ne bag Nissan er bekendt med, men de lægger også mere vægt på at modellen er helt unik.

GT-R er forsynet med en frontliggende V6 motor, der trækker på alle fire hjul. En auto­matisk gearkasse med 6-trin betjenes fra ratstam­men, og du kan li­geledes selv betjene fordelingen af modellens man­ge kræfter - nor­malt er den 50/50, men du kan selv indstille den helt ned til en pro­cent på 2/98 - for eksempel under en heftig acce­lera­tion.

Motoren er på 3.8 liter med dobbelt turbolader og har betegnelsen VR38. Den yder 473 hk ved 6.400 omdr./min.og topfarten opgives til 300 km/t.

Hver enkelt model prøvekøres på To­chigi-fabrikken i Japan med hen­blik på den endelige test af mo­dellen. Påden måde "løsnes" moto­ren, bremserne testes - ganske som vognens øvrige kompo­nenter. Og endelig indstilles alle data korrekt.

Og i tilgift med denne endelige prøvekørsel får den nye ejer en un­derskrift - både fra test­køreren og den, der har samlet moto­ren. Mere sikkerhed kan man vel ikke forlange.