Volkswa­gen in­tro­du­cerer ny SUV-er på messen i Herning.

Volkswa­gens nye Ti­guan er et solidt miks af egenskaber, der er vel­eg­nede til såvel livet i byen som na­turens åbne vid­der, og de man­ge­artede krav som hen­holdsvis byen og naturen stil­ler til en bil. Tiguan er med andre ord en bil til såvel business som pleasure! Et multi­ta­lent med adrætte og komfortable køreegenskaber.

Navnet Tiguan er konstrueret af ordene tiger og leguan; Stærk som en tiger og med en leguans smidighed, bevæger den nye SUV-er sig fremad. I lighed med dens større bror, Touareg, har Tiguan et flot og selvsikkert design. Et design hvor elegance og styrke forenes i et harmonisk udtryk, og således er i overensstemmelse med Tiguans tekniske egenskaber.

Fortil har Tiguan de samme træk, som Volks­wa­gen første gang præ­sen­te­rede med deres Concept A –studie, der var en hybrid mellem Coupé og SUV. Fra si­den fremstår Tiguan med en lang og maskulin silhuet og den karak­teristiske Volkswagen C-søjle. For og bag har­mo­nerer lygterne flot med hinanden og giver Tiguan et signi­fikant look, hvor man stir­rer tigeren direkte i øjnene!

En bil - tre modeller
Tiguan fås i tre versioner. Den ene hedder Trend&Fun, den anden Sport&Style. De har primært sigte på byens asfalt og lettere off-road­kørsel, og har et fuldstændig elektronisk styret 4-hjulstræk. Den tred­je bærer navnet Track&Field  og denne version bør man vælge, hvis man er til den ultimative skovtur.

På Track & Field er fronten ændret, så man med lethed kan klare me­get stejle op- og nedkørsler. Tiguan Track&Field, har også fået mon­teret et skjold, der sikrer motor og gearkasse mod sten. Tiguan Track&Field får derudover suppleret sit firehjulstræk med det elek­troniske nedkørsels-kontrolsystem. Systemet sikrer, at hjulene ikke blokerer, så føreren kun skal koncentrere sig om at styre.

For alle tre modeller gælder det, at 4-hjulstrækket primært fordeler kraften til forhjulene. Men via den elektronisk styrede kobling, kan der trinløst sendes op til 90 procent af kraften til baghjulene. Det vil sige at systemet sørger for, at kræfterne bliver fordelt optimalt mel­lem for- og baghjul alt efter friktionen.

Tiguan er første bil­model i verden, der udelukkende er ud­styret med moto­rer med direk­te ind­sprøjt­ning og tryk­ladning. Det sænker brænd­stofforbruget og emissionen væ­sent­ligt, samtidig med at dyna­mikken og køre­glæ­den stiger. Man kan til Tiguan vælge mellem fem motorer, tre TSI- og to helt nyudviklede TDI-moto­rer med common-rail-indsprøjtning. Der­med er der skabt en trækkraftig bil, hvor støj­niveauet i kabinen oven i købet er lavt. Moto­rerne yder hhv. 140 og 170 hk og begge opfylder allerede nu de strenge EU-5 normer, der først træder i kraft i 2009.

Også benzinmotorerne står for lavt brændstofforbrug og lav emissi­on. Valget står imellem 150- og 170-hk TSI-er eller en 200 hk TFSI. TSI-motorerne er de seneste to år blevet kåret som ”Årets Motor” i deres klasse og TFSI-motoren har i flotte tre år kunnet bryste sig af tilsvarende titel i sin klasse.

Alle modeller har 6-trins gearkasse. To af benzinmotorerne (170 HK og 200 HK), og én TDI motor (140 HK) kan desuden leveres med 6-trins automatisk gearkasse.

Tiguan bevæger sig maskulint og adræt og har en nærmest klassisk, men sam­tidig let off-road- fremtoning. Tiguans indre er også præget af klassisk ele­gance. Kørestillingen er be­kvem og man sidder højt og med et godt overblik. Tiguan er en yderst rummelig bil, hvor bagsæ­der­ne er place­ret en anelse højere end forsæderne, og de kan dertil forskydes hele 16 cm frem og tilbage. Desuden kan det midterste bag­sæde lægges ned og benyttes som bord.


annonce - klik på logo
Arcurio - Oldtimere i særklasse

ÅRETS JULEGAVEIDÉ:

En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i sær-klasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrel­sesforholdet 1:12.

Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præ­mie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.

www.arcurio.dk

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du me­ner, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.


Bagagerummet er på 470 liter med bagsædet i normalposition. Fol­des bagsædet ned bliver rummet på 1510 liter (og giver plads til f.eks. en IKEA maksimalkasse). Takket være folde-ned-passagersæ­de, kan man tilmed transportere genstande på op til 2,5 m. Taget kan bære en skiboks på 100 kg, og Tiguan må trække trailere på 2,2 til 2,5 ton.

Sikkerheden er i top. Tiguan har opnået de maksimale fem NCAP-stjerner ved frontal- og sidekollision, fire for børnesikkerhed og to ud af fire mulige for fodgængerbeskyttelse. Det resultat gør Tiguan til en af de sikreste SUV-biler, der findes. Seks airbags er standard, og der er Isofix-foran­kringssteder til to barnestole ved bagsædet.

Også komfortudstyret er komplet i Tiguan.
Trend&Fun udstyret omfatter blandt meget andet: 180 frontmodul, tågeforlygter, sort tagræling, ESP med vognstabilisering, elektrisk parke­ringsbremse med autohold, fartpilot, el-rudehejs både for og bag, semiautomatisk klimaanlæg, ”Climatic”, multifunktionsanlæg (kø­recom­puter) og radio­anlæg med CD afspiller, 8 højttalere og Aux-in og MP3 funktion.

Sport&Style udstyret omfatter dertil 17” letmetalfælge, tagræling i krom, 65% mørke ruder bag, sportsforsæder og læderrat.

Track&Field udstyret omfatter 280 frontmodul, 16” letmetalfælge, komfortforsæder, kompas i multifunktionsanlægget, off-road funk­tioner, og dæktrykskontrol.

Blandt ekstraudstyrs muligheder findes bl.a. DK-pakke (automatisk klimaanlæg, indstillelig varme i forsæderne, opvarmede sprinklerdy­ser og forlygtevaskeanlæg), panoramasoltag, navigationsanlægget RNS 510 med touchscreen og sporfacilitet, bak-kamera og parke­ringsassistent.

Tiguan bliver introduceret på det danske marked medio januar 2008. Men publikum på ”Biler for Alle” i Herning får mulighed for at se Tiguan på helt nært hold i dagene 25.-28. oktober.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til SMC-Bilers hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.