Volks­wa­gens nye Tiguan op­når flotte re­sul­­tater ved NCAPs test af SUV-er.

Alle­rede inden den er kommet på mar­kedet, har den eu­ropæiske orga­nisa­tion NCAP (European New Car Assessment Pro­gram­me) sik­ker­hedstestet Tiguan og resultatet er meget tilfreds­stillende. Hermed fortsætter Tiguan den gode tradi­tion, der blev grund­lagt af Golf, Touran, Passat og Touareg.

Ved NCAPs bedømmelse, bliver bilen vurderet indenfor tre sikker­heds-områder: passagersikkerhed (primært på forsæderne), børne­sikkerhed og fodgængersikkerhed. Tiguan har i de tre kategorier opnået hhv. 5, 4 og 2 stjerner.

En af årsagerne til Tiguans høje sikker­hed er bilens karos­se­ristruktur med en meget stabil passa­gerkabine, effektive deforma­tionszoner og tilpassede sikker­heds­­systemer. Karos­seriet er special­kon­strueret til at give passage­rerne optimal beskyttelse ved sammenstød. Men også de mange systemer der assisterer føreren af bilen, bidrager aktivt til sikkerheden: fx ABS; ESP med bremseassistent , ASR, EDS og MSR, for blot at nævne nogle af Tiguans bogstavkombinationer.

I bilens indre sørger samspillet mellem karosseriet og forskellige sele­stram­mer-systemer for at minimere passagerernes udsathed. Alle sidde­pladser er udstyret med trepunkts sikkerhedsseler. På vindues­pladserne - både for og bag - er selerne konstrueret sådan, at brystet ikke overbe­lastes i en kritisk situation. .. Optimal beskyt­telse for fører og forsædepas­sager ved et frontalsammenstød, sør­ger kombinationen af airbags og selestrammer for. Forsædernes hovedstøtte er designet til at yde optimal beskyttelse af hals og nakke ved en eventuel påkørsel bagfra. Børnesik­kerheden er - som altid hos Volkswagen - højt prioriteret. Isofix samt airbags ved bag­sæder og i siderne er derfor standard i Tiguan.

Intelligent sikkerhed
Hvis uheldet er ude, er Tiguan ”intelligent” indrettet: De enkelte systemer kommuni­kerer med hinanden, så når en airbag er udløst, går katastrofeblinket i gang, låste døre låses op, lyset i kabinen tændes og tilførsel af brænd­stof ophører.

Da man udviklede Tiguan spillede fodgæn­gersikkerheden også en rolle. Relevante dele af fronten blev udfærdiget under hensyn­tagen til fodgænger­sikkerheden , og særligt den indre beklædning af motor­rummet er blevet optimeret. Således er der blevet indbygget et blødt skumma­teriale under kofangerbeklædningen..

Euro NCAP er et uafhængigt crashtest-program. Euro NCAP repræ­senterer en række europæiske trafikministerier, bilklubber og forsik­ringsselskaber. De aktuelle testresultater kan alle læses på hjem­mesiden: www.euroncap.com.

Tiguan får danmarkspremiere på ”Biler for Alle” i Herning, 25.-28. oktober 2007.

 


annonce - klik på logo og bestil en jobannonce
Klik på logo'et og bestil din Stepstone-jobannonce her - og få samme jobannonce GRATIS med på Autoteket

 Samarbejde mellem
StepStone og Autoteket

Find din nye

medarbejder her

effektivt, nemt og

hurtigt.

Du behøver blot at klikke på logo'et til venstre og udfylde skemaet. Du betaler for StepStone jobannoncen og får til gengæld annoncen GRATIS på autoteket.dk.