Volvo Cars præsenterede Alcoguard på biludstillingen i Frankfurt. En nyhed, der kan være med til at mindske antallet af alkoholrelaterede ulykker i trafikken.
Volvo Cars er den første bilproducent, der præsenterer et nyt system, der hjælper med at mindske antallet af trafikuheld forårsaget af spirituskørsel. Alcoguard er en såkaldt alcolock, der er fuldt integreret i bilen. Alcoguard er baseret på avanceret brændstofcelle teknologi, som giver en både brugervenlig og pålidelig løsning.
Hjælp til sobre beslutninger
"Alcoguard er et hjælpemiddel, som kan hjælpe føreren til at træffe den rigtige beslutning. For øjeblikket kan hvert tredje trafikuheld i Europa relateres til alkohol. Vores tre største udfordringer, når vi skal skabe et sikkert trafikmiljø, er hastighed, anvendelse af sikkerhedsseler og kørsel i spirituspåvirket tilstand. Formålet med Alcoguard er at mindske antallet af uheld, hvor der sidder en beruset fører bag rattet," siger Ingrid Skogsmo, direktør for Volvo Cars Safety Centre.
Alcoguard kan fås som tilbehør til Volvo S80, V70 og XC70 fra begyndelsen af 2008, og fra næste sommer kan systemet også leveres til de mindre bilmodeller. Volvo Cars forventer indledningsvis at sælge omkring 2.000 Alcoguards om året, et tal, man regner med vil stige hen ad vejen.
Sverige er i dag det største marked for de såkaldte alcolocks, men Volvo Cars vil også tilbyde systemet i resten af Europa og USA. Førere af tjenestebiler, taxichauffører samt statslige og kommunale myndigheder bliver antagelig den største kundegruppe, men den store brugervenlighed gør, at også private bilister er potentielle kunder.
Brændstofceller giver sikrere resultater
Alcoguard anvender brændstofcelle teknologi – den samme teknologi, som anvendes af politiet de fleste steder i Europa. Før bilen kan startes, skal føreren puste i den ledningsfrie, håndholdte enhed. Den er på størrelse med en lille fjernbetjening og opbevares og oplades i et rum bag midterkonsollen. Førerens udåndingsluft analyseres og resultatet overføres ved hjælp af et radiosignal til bilens elektroniske kontrolsystem. Hvis grænsen på 0,2 gram/liter blod er overskredet, kan motoren ikke starte. Og det er ikke muligt at snyde systemet ved f.eks. at anvende en luftpumpe.
"Brændstofcelle teknologi er dyrere, men det giver også langt bedre resultater, fordi brændstofceller kun reagerer på ethanol og intet andet. I brændstofcellen passerer ethanolmolekylerne gennem en følsom membran og danner en elektrisk strøm. Denne strøm måles derefter, og jo højere strøm jo mere alkohol er der i førerens ånde," siger David Nilsson, teknisk projektchef for Alcoguard hos Volvo Cars.
Resultatet af testen af udåndingsluften markeres med tre farver: grøn (mindre end 0,1 gram/liter alkohol), gul (0,1-0,2 gram/liter alkohol) og rød (over 0,2 gram/liter akohol). Ved rød markering starter bilen ikke.
Let at bruge
Bilens informationsdisplay hjælper føreren med at bruge systemet, f.eks. ved at indikere, om testen blev godkendt, eller om føreren skal puste længere tid i den håndholdte enhed. Resultaterne af åndedrætsanalysen lagres 30 minutter efter, at motoren er slukket, så føreren behøver ikke gentage processen, hver gang han stopper et kort øjeblik. Den nuværende grænse på 0,2 gram/liter er valgt fordi det er grænseværdien i svensk lovgivning. På markeder med andre grænser kan Volvo-værkstedet ændre indstillingen.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.