Volvo Cars præsen­terede Alcoguard på bilud­stillingen i Frank­furt. En nyhed, der kan være med til at mindske an­tallet af alkoholrela­te­rede ulykker i tra­fikken. 

Volvo Cars er den første bilproducent, der præ­senterer et nyt sy­stem, der hjælper med at mindske antallet af trafikuheld forårsaget af spirituskørsel. Alcoguard er en såkaldt alcolock, der er fuldt inte­greret i bilen. Alcoguard er ba­se­ret på avanceret brændstofcelle tek­nologi, som giver en både bru­ger­venlig og pålidelig løsning.

Hjælp til sobre beslutninger
"Alcoguard er et hjælpemiddel, som kan hjælpe føreren til at træffe den rigtige  beslutning. For øjeblikket kan hvert tredje trafikuheld i Europa relateres til alkohol. Vores tre største udfordringer, når vi skal skabe et sikkert trafikmiljø, er hastighed, anvendelse af sik­ker­hedsseler og kørsel i spirituspåvirket tilstand. Formålet med Alco­guard er at mindske antallet af uheld, hvor der sidder en beruset fører bag rattet," siger Ingrid Skogsmo, direktør for Volvo Cars Safe­ty Centre.

Alcoguard kan fås som tilbehør til Volvo S80, V70 og XC70 fra begyn­del­sen af 2008, og fra næste sommer kan systemet også leveres til de min­dre bilmodeller. Volvo Cars forventer indledningsvis at sælge omkring 2.000 Alcoguards om året, et tal, man regner med vil stige hen ad vejen.

- Før bilen kan startes, skal føreren puste i den ledningsfrie, håndholdte enhed. Den er på størrelse med en lille fjernbetjening og opbevares og oplades i et rum bag midterkonsollen.
Sverige er i dag det største marked for de så­kaldte alcolocks, men Volvo Cars vil også tilby­de systemet i resten af Europa og USA. Fø­rere af tjene­ste­biler, taxichauffører samt stats­lige og kommunale myndigheder bli­ver anta­gelig den største kunde­gruppe, men den store bru­ger­venlig­hed gør, at også private bilister er potentielle kunder.

Brændstofceller giver sikrere resultater
Alcoguard anvender brændstofcelle teknologi – den samme teknolo­gi, som anvendes af politiet de fleste steder i Europa. Før bilen kan startes, skal føreren puste i den ledningsfrie, håndholdte enhed. Den er på stør­relse med en lille fjernbetjening og opbevares og oplades i et rum bag midterkonsollen. Førerens udåndingsluft analyseres og resul­tatet over­føres ved hjælp af et radiosignal til bilens elektroniske kontrolsystem. Hvis grænsen på 0,2 gram/liter blod er overskredet, kan motoren ikke starte. Og det er ikke muligt at snyde systemet ved f.eks. at anvende en luft­pumpe.

"Brændstofcelle teknologi er dyrere, men det giver også langt bedre resultater, fordi brændstof­celler kun reagerer på ethanol og intet andet. I brændstofcellen pas­serer ethanolmolekylerne gennem en følsom mem­bran og danner en elektrisk strøm. Denne strøm måles derefter, og jo højere strøm jo mere alkohol er der i førerens ånde," siger David Nilsson, teknisk projektchef for Alcoguard hos Volvo Cars.
Resultatet af testen af udåndingsluften markeres med tre farver: grøn (mindre end 0,1 gram/liter alkohol), gul (0,1-0,2 gram/liter alko­hol) og rød (over 0,2 gram/liter akohol). Ved rød markering starter bilen ikke.

Let at bruge
Bilens informationsdisplay hjælper føreren med at bruge systemet, f.eks. ved at indikere, om testen blev godkendt, eller om føreren skal puste længere tid i den håndholdte enhed. Resultaterne af ånde­drætsanalysen lagres 30 minutter efter, at motoren er slukket, så føreren behøver ikke gentage processen, hver gang han stopper et kort øjeblik. Den nuvæ­rende grænse på 0,2 gram/liter er valgt fordi det er grænseværdien i svensk lovgivning. På markeder med andre grænser kan Volvo-værkstedet ændre indstillingen.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Skomøs hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.