KIA Kee er nøglen til KIAs fremtidige designlinie. Intet mindre!
KIA spår ikke om fremtiden – de viser den. På efterårets store euro­pæiske mo­tor­show, IAA, der finder sted i Frankfurt i disse dage illu­strerer KIA fremtiden, og vi­ser publikum, hvor­dan den kommer til at for­me sig – både hvad angår den del, der er lige om hjørnet og den, vi kommer til at opleve på lidt længere sigt.

  • Den nye KIA Kee sportscoupé konceptbil varsler et nyt look for KIA 
  • Længere, lavere og lettere KIA pro_cee’d udvider tilbuddet i C-seg­mentet
  • Den nye miljøvenlige eco_cee’d konceptbil viser vej mod fremtidi­ge forbedringer


KIA Kee er nøglen til KIAs fremtidige designlinie. Intet mindre!
I Frankfurt er der verdenspremiere på den helt nye KIA pro-cee’d, som i princippet er 3-dørs udgaven af den allerede introdu­cerede ver­sion med fem døre. Men den er meget mere end det – der er tale om en regulær sports-coupé. Desuden har fabrik­ken skabt en særlig økonomisk ”eco-cee’d”, som forventes at blive introduceret om et års tid og den fjernere fremtid anskueliggøres gennem KIA Kee, der i håndgribelig forstand er KIAs ”Key to the future” – nøgle til fremti­den.

KIA pro_cee’d er sig selv
Pro_Cee'dKIA pro-cee’d er på mange måder gennemgribende forskellig fra 5-dørs cee’d. Undervognen er den sam­me, men visuelt er det kun den forreste kofanger og forskær­me­ne, som er identiske på de to biler.
”Der er tale om en regulær sports-coupé,” fortæller Mogens Lyngsø, kommerciel direktør hos KIA Import Danmark. ”Kia pro_cee’d er der­for også lavere end 5-dørs modellen og langt mere sportslig i sit ud­tryk. Samtidig er pro_cee’d både en anelse længere og lidt lettere – og under­vognen er sat op på en anden måde, så føreren kommer til at opleve en mere sportslig og direkte respons.”


KIA pro_cee’d har verdenspremiere på Frankfurt Motorshow i dis­se dage. Der er tale om sportslig 3-dørs bil med gode funktionelle egenskaber. KIA pro_cee’d introduceres i Danmark allerede i januar 2008.
De anderledes di­men­sioner er ikke blot skabt for at bilen skal have et anderledes ud­seende, men også fordi KIA har ønsket at bevare den prak­tiske funk­tiona­litet, som på utrolig kort tid har været med til at gøre cee’d 5-dørs så populær. Bagagerummet har en kapacitet på ikke mindre end 340 liter – imponerende i en bil, der blot er 4,25 me­ter lang.

Naturligvis er KIA heller ikke gået på kompromis med sikkerheden. KIA cee’d hatchback har netop opnået fem stjerner i EuroNCAP crash-testen, der bl.a. ligger til grund for den afgiftsrabat, som den danske regering indførte tilbage i juni måned. Dobbelte airbags, si­de­airbags og airbag­gardiner såvel som ESP er på udstyrslisten og ønsker kunderne det, vil såvel parkeringssensorer som dæktryks­målere kunne leveres.

Motorprogrammet på KIA pro-cee’d består af to dieselmotorer – en 2-liters 140 hestes maskine såvel som en 1,6 liters motor på 115 heste­kræfter – samt tre benzinmotorer på 1,4 liter (109 hk), 1,6 liter (122 hk) og 2,0 liter (143 hk). Alle motorerne kendes fra det eksi­ste­rende cee’d modelprogram.

”Vi har i sagens natur store forventninger til KIA pro_cee’d – især på grund af den succes KIA cee’d har haft i Danmark,” siger Mogens Lyngsø. ”Selvom der først er verdenspremiere hér på Frankfurt Mo­torshow, bliver den introduceret i Danmark allerede i januar 2008.”

KIA eco_cee’d

KIA eco_ceed er en miljø-udgave af KIA cee’d, der kan køre over 25 km/l og har et C02 udslip på blot 104 g/km. Lavere frihøjde, lavere vægt og ændret aerodynamik er nøglefaktorer bag det imponerende resultat. Bilen forventes sat i serieproduktion indenfor det næste års tid.
Ser man et år ud i fremtiden, er endnu et skud på KIAs næ­sten pro­gressivt voksende model­program en særlig ”grøn” version af KIA cee’d, som også har verdenspremiere i Frankfurt. KIA eco_cee’d er en helt almin­delig KIA cee’d, udstyret med den økonomiske 1,6 liters dieselmotor. Men fa­brikken har forbedret bilen i miljømæssig retning på en række punkter.

For det første er aerodynamikken optimeret, så luftmodstands­koef­ficienten er reduceret fra cW=0,33 til cW=0,29. Man har ikke blot fo­retaget justeringer af karrosseriet, men også sænket frihøjden 15 mm, påmonteret bundplader både fortil, under midten og under bag­partiet og tilrettet frontpartiet, så luftstrømmen er blevet bedre. Des­uden har man udstyret den med særlige Michelin dæk, der giver lav rullemodstand men i kraft af deres bredde på 205 mm oppebærer uændret vejgreb.


KIA eco_ceed er en miljø-udgave af KIA cee’d, der kan køre over 25 km/l og har et C02 udslip på blot 104 g/km. Lavere frihøjde, lavere vægt og ændret aerodynamik er nøglefaktorer bag det imponerende resultat. Bilen forventes sat i serieproduktion indenfor det næste års tid.
Tilsammen har det medført, at Kia eco_cee’d kører 25,6 km/l og C02 udled­ningen er reduceret til blot 104 g/km. Da bilen stort set er fær­dig udviklet, for­venter man at sætte den i serieproduktion inden for det næste års tid.

KIA Kee – KIAs nøgle til fremtiden
I Frankfurt præsen­teres publikum også det første resultat, udsprun­get af KIAs nye europæiske chefde­signers kreative tænkning. Peter Schreyer hedder han og han har skabt KIA Kee, som det første hånd­gribelige udtryk for den designlinie, som vil blive genspejlet i KIAs modeller henover de kommende år.

”Kee navnet hænger sammen med det engelske ord, Key,” fortæller Peter Schreyer. ”Vi bruger navnet netop som en indikation af, at KIA Kee er nøglen til KIA bilernes fremtidige udseende. Men navnet hæn­ger også sammen med det koreanske og kinesiske ord ”Ki” der ud­tryk­ker livskraft og spirituel energi.”

KIA Kee er lysende gul/grøn, en 4,3 meter lang fire-sædet (2+2) 2-dørs coupé med en bred og lav på én gang elegant og muskuløs, po­tent profil. Kee er 4,32 meter lang og udrustet med en 2-liters V6 benzinmotor, der præsterer 200 hestekræfter.

”KIA Kee har også til formål at fastslå overfor publikum, at de i frem­tiden vil kunne forvente, at KIA byder på spændende overraskelser,” siger Pe­ter Schreyer. KIA vil fortsat være en bil, der appellerer til en bred kunde­gruppe, men der vil også være plads til dem, der vil noget ander­ledes og derved hjælpe KIA til ud i fremtiden, at udvide sit kun­degrundlag.