Volvo ReCharge Concept er bedst egnet til bilister, som kører begrænsede afstande hver dag. F.eks. kan en pendler, som tilbagelægger under 100 kilometer mellem hjem og arbejdsplads, dække hele turen på el-kraft alene.Volvo Re­Charge Con­cept:  100 kilo­meter på batteri og Flexifuel som back­up.

Volvo Re­Charge Con­cept debuterer i en spe­cielt udviklet Volvo C30 på Bilud­stil­lin­gen i Frankfurt. Der er tale om en elek­trisk hybrid­bil med elektri­ske hjul­mo­to­rer og bat­terier, som kan gen­­op­lades i en almin­delig stik­kon­takt.

Da motoren kan gen­op­lades, kan bilen køre omkring 100 kilometer på batteriet alene, inden bilens firecylindrede Flexifuel motor er nød­vendig for at drive bilen og oplade batteriet.

"Der er brug for et vist antal elektriske kø­re­­tø­jer, hvis vi skal klare fremtidens krav til CO2 udledninger. Efter­som Volvo ReCharge Con­cept kombinerer fremragende batteri-ræk­kevid­de med en back-up forbrændingsmotor, er det et særdeles in­teres­sant koncept," siger Magnus Jonsson, direktør i Volvo Cars' udvik­lingsafdeling.

ReCharge konceptet er udviklet i Volvo Monitoring and Concept Cen­ter (VMCC), som er Volvo Car Corporation's tænketank i Cama­rillo, Californien.

"Det er en banebrydende nyhed til bæredygtig transport. En person, der kører under 100 kilometer om dagen, behøver stort set aldrig at frekventere en tankstation. I USA gælder det for næsten 80 procent af de kørende," siger Magnus Jonsson.

Da rækkevidden på el-drift er fremragende, er systemet set fra et brændstoføkonomisk synspunkt særdeles gavn­lig for bilejerens teg­nebog.

Hvis man alene anvender elmotoren, for­ventes driftsomkost­ningerne at være omkring 80 procent lavere end i en tilsvarende ben­zin­drevet bil. "Hvis den køres efter for­skrif­terne, har denne elektrisk drevne hybridbil omkring 66 procent lavere CO2 udledninger end de bedste hybridbiler på markedet i dag. Udled­nin­gerne kan blive endnu lavere, hvis det meste af strøm­forsyningen stammer fra CO2-venlige kilder såsom biogas, vandkraft og atom­kraft," siger Magnus Jonsson.

En elektrisk motor til hvert hjul
Volvo ReCharge Concept kombinerer en række af de nyeste tekno­lo­giske opfindelser i en såkaldt "seriehy­brid", hvor der ikke er forbin­delse med motor og hjul.

  • Batteripakken, der er installeret i bagagerummet, anvender lithi­um-polymer batteriteknologi. Batterierne forventes at have en længere levetid end bilen selv.
  • Fire elektriske motorer, en til hvert hjul, leverer uafhængig træk­kraft.
  • Firecylindret, 1,6 liter Flexifuel motor driver en avanceret genera­tor, som på en effektiv måde driver hjulenes motorer, når der ikke er mere batterikraft.

Elektrisk bil med forbrændingsmotor som back-up
I princippet er Volvo ReCharge Concept en batteridrevet el-bil med en effektiv generator, en såkaldt Auxiliary Power Unik (APU), som træder til, når batteriet ikke længere kan klare passende ydelse.
APU er udviklet til at fordele elkraft til hjulenes individuelle motorer. Eftersom forbræn­dingsmotoren kun driver APU-systemet, kan den fungere optimalt, både hvad angår udstødning og CO2.

APU er kraftig nok til at forsyne en hel villa med elektricitet. F.eks. kan systemet med mindre ændringer i princippet fungerer som el-generator lige for døren, hvis der skulle opstå en strømafbrydelse.

Føreren kan selv vælge
Forbrændingsmotoren starter automatisk, når 70 procent af batteri­kraften er brugt. Men føreren kan også vælge at kontrollere den fire­cylindrede Flexifuel motor manuelt ved hjælp af en kontakt på instru­mentpanelet. Det gør det muligt for føreren at starte motoren tidli­gere for at maksimere batterioplad­ningen, f.eks. uden for byområ­der, så batterikapaciteten spares til næste by.

"Der er væsentlig forskel på vores såkald­te "plug-in" hybrid og da­gens hybridbiler. Sidst­nævnte anvender kun batteriet i korte perio­der til at supplere forbræn­dingsmotoren. Vores løsning er udvik­­let, så man kan køre på el-kraft hele tiden og samti­dig have den ekstra sikkerhed, det er at have en forbræn­dingsmotor i bag­hånden," siger Ichiro Sugioka, projektleder for Volvo ReCharge Con­cept. Han tilføjer: "Endvidere bevarer vores C30 med plug-in hybridteknologi sine livli­ge og sportslige køreegenskaber. Acceleration fra 0 til 100 km/t ta­ger kun ni sekunder og topfarten er 160 km/timen".

Bæredygtig løsning til pendlere
Volvo ReCharge Concept er bedst egnet til bilister, som kører be­græn­sede afstande hver dag. F.eks. kan en pendler, som tilbage­lægger under 100 kilometer mellem hjem og arbejdsplads, dække hele turen på el-kraft alene.

"Det eneste, der kræves, er, at bilens ejer har adgang til en stikkon­takt, f.eks. hjemme eller på arbejdspladsen. En fuld opladning tager tre timer. Men en én-times lynopladning alene giver energi nok til at køre omkring 50 kilometer," siger Magnus Jonsson.

 


annonce - klik på logo og bestil en jobannonce
Klik på logo'et og bestil din Stepstone-jobannonce her - og få samme jobannonce GRATIS med på Autoteket

 Samarbejde mellem
StepStone og Autoteket

Find din nye

medarbejder her

effektivt, nemt og

hurtigt.

Du behøver blot at klikke på logo'et til venstre og udfylde skemaet. Du betaler for StepStone jobannoncen og får til gengæld annoncen GRATIS på autoteket.dk.