For at være sik­ker på at om­byg­­ningen til vare­biler beskyt­ter føreren effektiv i tilfælde af en på­kørsel, er alle fire ombyg­ninger testet efter en tilnærmet DIN norm.

Adskil­lelsen mellem varerum og kabine skal kunne holde til, at baga­ge skrider frem under en på­kør­sel eller en kraftig opbrems­ning, og surre­krogene i bagage­rummet skal være en effektiv sik­ring til fastgø­relsen af bagagen med surringsremme eller kæder.

De danske regler for ombygning af person­biler til varebiler defi­­nerer ikke nærmere, hvordan karros­seri­ombyggerne skal teste holdbarhe­den af ombyg­ningerne, men Dahl Engineering har testet alle fire Opel ombyg­nin­ger efter en tilpasset tyske DIN norm – en testmeto­de, som Færd­sels­styrelsen har anerkendt, og som forventes at blive europæisk standard for varevogne.

Testen af de fire nye Opel varebiler fandt sted i august måned under overværelse af ingeniører fra Opel’s sikkerhedsafdeling i Rüssels­heim.

Fire nøgne karrosserier blev sendt fra Tyskland til Dahl Engineering i Thisted, der er en af de få virksomheder i Danmark, der har udstyr og know-how til at kunne gennemføre testforløbet efter DIN normen.

Ombygningen på de fire for­skel­lige karrosserier blev udsat for både tryk- og en trækprøver.

Adskillelsen mellem kabinen og varerummet blev blandt andet udsat for et konstant tryk fra et stempel i ti sekunder på det øverste punkt af sikker­­hedsad­skil­lelsen, hvor der stilles størst krav til styrken i kon­struk­tionen. Bilens nyttelast afgør, hvor meget, der trykkes med. Vectra blev for eksempel testet med et tryk på 200 kilo.

Styrken af surre­kro­gen i gulvet af vare­rummet blev testet med et træk på 500 – 625 kilo i tre minutter, alt efter køretøjets totalvægt. I alle fire tilfælde kunne ombyg­ningerne stå distan­cen og endda holde til kraftigere påvirk­nin­ger. 

Opel Meriva Activan, Opel Zafira Flexivan og Opel Antara Van har alle været gen­nem et lignende testforløb inden Opel fabrikken kunne god­kende ombyg­ningerne.

annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.