Da øverste Volks­wa­gen-kon­cern­chef Martin Win­terkorn præsen­te­re­de Volks­wa­gens se­neste prototype micro­mo­del­len UP! på bilud­stil­lin­gen i Frank­furt, sag­de han: "Her er hvad mærket Volks­wa­gen har stået for siden vi star­tede - mobilitet for alle til en fornuftig pris".

Modellen er i første omgang kun en koncept-model, for Volkswagen vil naturligvis gerne ind­hente en masse kunde feed back på nyheden før man sætter den i pro­duktion. Men allerede nu afslører fabriksfolk, at en næsten tilsvarende model kommer på gaden i løbet af 2009. Modellen vil blive produceret på den nyeste platform NSF, der står for New Small Fa­mi­ly, udtalte Winter­korn, der tilføjede, at flere modeller i samme kate­gori er på vej.

Bemærk siderudens omridsOverraskende har UP! motoren liggende bagi - ganske som den aller før­ste Volkswagen type 1, også kaldet den før­ste Beetle. Økono­misk biver den, for for­bruget opgives til 28,6 km på literen. Det er lidt min­dre end den her i Dan­mark legen­dariske 3 liters Lupo, som stadig er aktiv for de man­ge, der kører langt hver dag.

Modellen vil kunne leveres med flere nye motorer - lige fra 2-cy­lin­d­rede og 3-cylin­drede i både benzin- og diesel udgaver. Og der arbej­des fortsat med udvik­lingen af disse motorer, hvor målsætningen er at komme ned under 3 liters forbrug pr. kørt 100 km. Og det er på dansk mere end 33 km på literen.

UP! har en længde på 3.45 m - nok til fire sæder og en fornuftig ind­ven­dig plads. Og med det høje tag, sidder man almindeligt oprejst. Sæ­derne kan foldes sammen i et utal af kombinationer, hvilket giver overraskende plads - selv med 4 passagerer er der også her over­raskende meget plads til bagagen. Og der er kælet for interiøret og udstyret - bl.a. med et super audio-system og navigation, så man kan finde rundt.

Modellen bliver me­get billig i anskaffelse, og den skal nok mest mar­keds­føres i lande som Østeuropa, Kina, Mexi­co og Brasilien, hvor den kan konkur­rere med de store mærkers små modeller. Men den vil og­så finde indpas blandt publikum i de store europæiske byer, hvor tra­fikken er vold­som, og hvor en lille model er attraktiv.