... et nyt niveau for high per­formance.

Den nye Audi RS 6 Avant, som vises for første gang på bilud­stillingen i Frankfurt, imponerer med top­præ­stationer og ulti­mativ dynamik sam­tidig med udpræ­get anvendelighed i hver­dagen: En nyud­viklet V10-motor med direk­te FSI-ind­sprøjt­ning og biturbo-tryk­lad­­­ning, det permanente fire­hjuls­træk quattro og sports­undervognen med Dyna­mic Ride Control (DRC) sætter standarden blandt high perfor­mance-bilerne i luksusklassen. 580 hk og det maksimale drejningsmoment på 650 Nm sikrer en unik oplevelse af kraftudfoldelsen. Samtidig byder den nye Audi RS 6 Avant på masser af langturs- og rejsekom­fort.

Audi RS 6 udfordrer performance-klassen
Den 10-cyl. V-motor i RS 6 er baseret på V10-motorerne fra Audi S6 og Audi S8, men den er blevet nyudviklet i næsten alle detaljer for at kunne levere den væsentligt højere ydelse. Biturbo-trykladningen sørger for en imponerende jævn fremdrift i hele omdrejningsområ­det: Det maksimale drejningsmoment på hele 650 Nm er til rådighed i hele området mellem 1.500 og 6.250 omdr./min., den maksimale ydelse mellem 6.250 og 6.700 omdr./min.

Denne motor sikrer Audi RS 6 Avant præstationer som i en super­sportsvogn. Sprinten fra 0 til 100 km/t klares på 4,6 sek.

Den 6-trins tiptro­nic er det perfekte supple­ment til RS 6’s kraft­fulde egen­ska­ber. Gear­kassens hydrau­lik og styring er opti­meret for at opnå ekstremt korte skifte­tider, og udveks­lings­forholdene er blevet tilpasset. Den nye RS 6 overfører naturligvis sin enorme kraft til køre­banen ved hjælp af det permanente firehjulstræk quattro.

I grundindstillingen fordeler det centrale midterdifferentiale kræfter­ne i forholdet 40 % til forakslen og 60 % til bagakslen – denne lette overvægt af kræfter til baghjulene giver ekstra dynamiske køreegen­skaber.

Markant design
Det selvstændige design giver Audi RS 6 en markant og selvsikker frem­toning – uden at den virker aggressiv. Frontens klare design med de nye stødfangere og de markante åbninger udfylder samtidig en vigtig funktion: Den højtydende motor skal bruge masser af luft til indsugning og køling. Singleframe-kølergrillen i mat aluminiumslook med højglans­poleret sort gitter i bikubedesign understreger tilhørs­forholdet til RS-familien.

Forlygterne på Audi RS 6 er i sig selv små hightech-kunstværker: Ud over bixenonlyset, der som ekstraudstyr fås med kurvelysfunktionen adaptive light, er halogentågeforlygterne også integreret i forlygter­ne, så der bliver plads til ekstra luftindtag i frontskørtet. Kørelysbån­det i LED-teknik giver et særligt præg: 10 lysdioder på hver forlygtes nederste kant giver Audi RS 6 et markant udseende både nat og dag. En flad afdækning på oversiden af forlygterne giver desuden denne business-sportsvogn et skarpere „blik“. I baglygterne er der ligeledes anvendt LED-teknik.

Bagenden på Audi RS 6 karakteriseres af udstødningssystemets ovale afgangsrør og skørtets diffusor-look. En tagkantspoiler fuld­ender den aerodynamiske finpudsning af denne superbil. Sidelinjen er præget af de brede hjulkasser. Af hensyn til vægten er forskær­mene – lige som motor­hjelmen – fremstillet af aluminium. De har der­med plads til de store fælge på den nye Audi RS 6.

Interiør præget af elegance og eksklu­sivitet.
Kabinen i den nye RS 6 skaber en enestå­ende forbindelse af sports­lig elegance og eksklusivitet. Den ekstremt høje forar­bejd­nings­kva­litet suppleres her af en både sportslig og elegant kombination af førsteklasses materialer. Kulfiber, aluminium, læder eller Alcantara sørger for et ambiente, som er ene­stående.

Det centrale betjeningselement i bilen er og bliver rattet: I RS 6 kan køberen vælge mellem det 3-egede multifunktionssportsrat og RS-sports­rattet i ekstra kraftig udformning, som er fladt forneden – også med multifunktionsbetjening og skiftekontakter til gearkassen. Cock­pittet er holdt i det typiske RS-design og suppleret med en ladetryks­måler. Visninger vedr. ladetryk, olietemperatur og lap-timer kan kal­des frem via førerinformationssystemet.

Dekorindlæggene er fremstillet af kulfiber med indfatninger af alu­minium, og cockpittets afdækning skinner i sort klaverlak. Andre høj­depunkter i kabinen er de aluminiumsfarvede knapper på MMI-betje­ningsterminalen i midterkonsollen, de udfræsede dørhåndtag og sportspedalerne i alumini­umslook. De kraftigt konturerede sports­sæder er betrukket med en kombination af læder og Alcantara med RS 6-mærke eller komplet i læder, hvor der kan vælges mellem kvali­teterne silkenappa eller valcona.

Den nye Audi RS 6 i første omgang kun som Avant med den unikke kombination af 580 hk og en maksimal bagagerumsvolumen på 1.660 liter. Audi RS 6 Avant kommer på markedet i april 2008.

annonce - klik på billedet
Klik her og gå til Autohuset Hørsholms hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.