Folkene bag Jaguar håber på, at lanceringen af deres nyeste model - Jaguar XF - vil puste liv i det gamle, velrenomerede foretagende. For man kan vist roligt påstå, at få fabrikanter har haft så lidt succes med deres præsentation af nye modeller som Jaguar - siden mærket kom under Fords vinger.
Og hvis XF'eren skulle gå hen og få succes, så vil det ske på samme tid som Ford forsøger at sælge det legendariske engelske mærke, der leverede os bl.a. modeller som XK 120, XK 140 og XK 150 tilbage i halvtredserne i sidste århundrede - modeller der den dag i dag er voldsomt eftertragtede og som følge heraf handles til meget høje priser.
Den nye XF er en længe ventet afløser for den ældre S-Type, der ikke fik den ønskede succes - trods en stor forventning om, at netop denne model skulle løfte Jaguar til nye højder. Det samme forventer man nu af den præsenterede XF-model, der har rigeligt plads til fem grandvoksne personer og ikke mindst deres bagage.
XF-modellen er forsynet med en 4.2 liters V-8 motor, der yder 300 hk. Og den store model bruger fra 0-100 km/t bare 6,2 sekunder. Vil du hurtigere frem i verden, skal du vælge den større motor - en V-8 med 420 hk, der kun bruger 5,1 sekunder. Topfarten er elektronisk spærret ved de traditionelle 250 km/t på begge versioner. Den sekstrins aut. gearkasse anvender et nyt system - "shift-by-wire teknologi, og det gør den hurtigere i gearskiftet end den hurtige XK-sportsvogn.
Og masser af features præger den nye XF-model: Airbags både i front og langs siderne, Electronic Brake Assist, Electronic Brakeforce Distribution, Anti-lock Braking System, Dynamic Stability Control, Cornering Brake Control og Engine Drag Torque Control. Det nye Understeer Control Logic nedsætter hastigheden, så bilen atter kan få vejgreb i de situationer, hvor det er nødvendigt.
annonce - klik på logo
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
For lyden i kabinen sørger 8 højttalere og en subwoofer i standardversionen, mens de bedre udstyrede modelversioner har været under kyndig behandling af Englands bedste lydspecialister Bowers & Wilkins. Og så har den andre elektroniske godbidder: Bluetooth telefonlink, navigation, Sirius satellitradio, links til iPOD eller andre MP3-afspillere.
Det er ingen hemmelighed, at Ford forsøger at sælge både Jaguar og Land Rover, og den seneste udvikling er, at det indiske Mihandra-selskab træk sig ud af forhandlingerne.