Folkene bag Jagu­ar håber på, at lance­rin­gen af deres nye­ste model - Jaguar XF - vil puste liv i det gamle, velrenome­rede fore­tagende. For man kan vist roligt påstå, at få fabrikanter har haft så lidt succes med de­res præ­senta­tion af nye modeller som Jaguar - siden mærket kom under Fords vin­ger.

Og hvis XF'eren skulle gå hen og få succes, så vil det ske på samme tid som Ford forsøger at sælge det legendariske engelske mærke, der leverede os bl.a. modeller som XK 120, XK 140 og XK 150 tilbage i halvtredserne i sidste århundrede - modeller der den dag i dag er voldsomt eftertragtede og som følge heraf handles til meget høje priser.

Den nye XF er en læn­ge ventet afløser for den ældre S-Type, der ikke fik den øn­ske­de succes - trods en stor forvent­ning om, at netop den­ne model skulle løfte Jaguar til nye højder. Det sam­me forven­­ter man nu af den præ­sen­terede XF-model, der har rigeligt plads til fem grand­voksne per­soner og ikke mindst deres bagage.

XF-modellen er forsy­net med en 4.2 liters V-8 motor, der yder 300 hk. Og den store model bruger fra 0-100 km/t bare 6,2 sekunder. Vil du hur­tigere frem i ver­den, skal du vælge den større motor - en V-8 med 420 hk, der kun bruger 5,1 sekunder. Topfarten er elektro­nisk spærret ved de traditionelle 250 km/t på begge versioner. Den seks­trins aut. gear­kas­se anvender et nyt system - "shift-by-wire tekno­logi, og det gør den hurtigere i gearskiftet end den hurtige XK-sports­vogn.

Og masser af fea­tu­res præger den nye XF-model: Airbags både i front og langs sider­ne, Electronic Brake Assist, Electro­nic Brakeforce Distri­bution, Anti-lock Bra­king System, Dyna­mic Stability Control, Cor­nering Brake Con­trol og Engine Drag Tor­que Control. Det nye Under­steer Con­trol Lo­gic nedsætter hastigheden, så bilen atter kan få vej­greb i de situa­tioner, hvor det er nødvendigt.


annonce - klik på logo
Klik her og gå til Skomøs hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


For lyden i kabinen sørger 8 højttalere og en subwoofer i standard­versio­nen, mens de bedre udstyrede modelversioner har været un­der kyndig behandling af Englands bedste lydspecialister Bowers & Wilkins. Og så har den andre elektroniske godbidder: Bluetooth tele­fonlink, navigation, Sirius satellitradio, links til iPOD eller andre MP3-afspillere.

Det er ingen hemmelighed, at Ford forsøger at sælge både Jaguar og Land Rover, og den seneste udvikling er, at det indiske Mihandra-selskab træk sig ud af forhandlingerne.