...... EN DRØM AF EN BIL

Ved efterårets store bil­udstilling i Frankfurt, der er åben for publi­kum fra den 13. – 23. sep­tember 2007, har Citroën verdens­pre­mie­re på C5 Airscape, som et bud på en drøm­mebil af en ca­bri­o­let.

C5 Airscape er en kon­ceptbil. Den for­ener en profil, som signalerer kraft og dynamik, med en luksuskabine, der skal sikre fører og de tre passagerer både køreglæde og komfort. Taget folder sammen på en ny måde, som bidrager til at understrege det raffinerede i bilen.

Lige så fascinerende C5 Airscape er at se på, lige så spændende er den at køre. Den er udstyret med en særlig form for anti-spin kaldet Snow Motion af allerseneste generation og kan give et vejgreb, der er tæt på firehjulstræk. Hertil kommer systemet UrbanHybrid, som har flere funk­tioner. Det sikrer, at konceptbilen er fri for støj og vibra­tioner, når moto­ren stand­ses. Det kan give ekstra kraft med en sær­lig ”boost” funktion, der i korte sekvenser øger motorens moment, og endelig bidra­ger det til at gøre bilen miljørigtig.

KRAFT OG ELEGANCE
C5 Airscape har slanke og langstrakte proportioner, og karrosseriets markante udformning signalerer dynamik og kraft. Det sammenklap­pelige tag giver én lyst til at stige ombord og køre afsted. Kabinen er udført i ædle materialer og giver både fører og passagerer en kom­fort på top­niveau.

Dynamisk og raffineret
Set i profil får de lang­strakte linjer i C5 Airscape bilen til at se musku­løs ud, men sam­tidig raff­ineret takket være sidernes rene linjer med en tydelig profil foroven. Linjerne i karrosseriet fremhæves af den sær­lige grå lak med både dybde og inten­sitet. Farvens dybde varie­rer afhængig af lysfor­holdene og frem­hæver det luksuriøse i C5 Air­scape.

Det dynamiske understreges også af den markante front med store luftindtag og elegante, langstrakte lygter. Motorhjelmen fremhæves af to tydelige profiler, som indrammer Citroën-logoet.

Formgivningen af bilen afspejler ønsket om optimal aerodynamik. Tagets linje, det usædvanligt store rudeareal og de lange elegante dørgreb i krom giver bilen en ubrudt profil, mens den høje karros­se­rilinje, de store hjulkasser og 19 tommer hjul fremhæver det presti­ge­prægede i bilen.

Bagenden på C5 Airscape er formgivet, så den er lige så udtryksfuld som fronten, og signalerer, at bilen har godt greb i vejen. Baglygter­nes høje placering i fortsættelse af karrosserilinjen gør bilen dyna­misk, og de to dobbelte udstødningsrør i krom er med til at under­strege, at det er en luksusbil, ligesom den indadbuede bagrude, der er en direkte reference til Citroën’s topmodeller.

Det raffinerede i bilen understreges i det sammenklappelige tag, hvis forreste del i glas giver en kabine, der er badet i lys. Taget er kon­strueret i kulfiber med en meget enkel form for sammen-foldning, som ikke går ud over det æstetiske i konceptbilen. Sammenfold­nin­gen foregår automatisk, uden at det er nødvendigt at åbne den øver­ste del af opbevaringsrummet, der er placeret i bagagerummet. Taget er beklædt med et metalliseret stof, som får det til at se ud som et stoftag.

Eksklusiv køreoplevelse

Kabinen er helt be­klædt med mørkebrunt læder og meget raffi­neret. Sæ­­derne er udfor­met med en omhu, så de udstråler luksus og om­hyg­gelig forarbejd­ning. Den midterste del af sæ­derne leder tan­kerne hen på ledene i en urlænke, mens sidde­fladernes kanter er udstyret med et spil af stikninger, som får sæderne til at virke muskuløse.

For at fuldende indtrykket af en luksusbil er knoppen på gearstan­gen beklædt med læder og krom, hvor kromdelen er afstemt med den metal­liste, som fremhæver kontakterne til klimaanlægget og midter­konsollen.

Køreglæde har også været udgangspunktet for indretningen af fører­pladsen i C5 Airscape, som udmærker sig ved et omhyggeligt valg af instrumenter og deres placering.

Rattet har fast nav, hvor de vigtigste kontakter til styring af komfort og hjælp til kørslen er lige ved hånden, såsom navigation, radio, fartpilot og hastighedsbegrænser samt instrumentbords- computer. Selve kontak­terne er også udformet med stor omhu og har en over­flade, som giver en behagelig berøring.

Instrumenterne er tydelige, og alle tre ure har ringformede visere, som ikke passerer foran skiven, men løber omkring den, hvilket er en både æstetisk og meget læsbar løsning.  


annonce - klik på logo og bestil en jobannonce
Klik på logo'et og bestil din Stepstone-jobannonce her - og få samme jobannonce GRATIS med på Autoteket

 Samarbejde mellem
StepStone og Autoteket

Find din nye

medarbejder her

effektivt, nemt og

hurtigt.

Du behøver blot at klikke på logo'et til venstre og udfylde skemaet. Du betaler for StepStone jobannoncen og får til gengæld annoncen GRATIS på autoteket.dk.


Ventilationsdyserne ved siden af instrumenturene og den øverste del af instrumenthuset, der er formet som luftindtaget på en sports­bil, under­streger, at der er tale om en kraftfuld cabriolet.

Instrumentbordets rene skulpturelle linjer præges af rette linjer som symbol for præcision og bløde afrundede kurver som udtryk for dy­namik.

Føreren har hermed alle muligheder for at overskue og kontrollere førerpladsen på en måde, som giver en usædvanlig stor køreglæde.

OPTIMERING AF KØREGLÆDE OG MILJØHENSYN

C5 Airscape fascinerer ikke alene ved sit design, men også ved sin måde at køre på. Den er udstyret med V6 HDi motor med partikelfil­ter, som kan køre på biodiesel, med anti-spin Snow Motion som giver bilen et vejgreb, der minder om firehjulstræk, samt med den særlige teknologi UrbanHybrid, som giver et behersket brændstofforbrug og dermed begrænset udled­ning af CO2.

Med denne nye teknologi byder C5 Airscape på køreegenskaber, som er både spændende og miljørigtige.

Teknologi til gavn for miljøet

C5 Airscape demonstrerer Citroëns evne til at kombinere en dyna­misk bil med miljøhensyn ved at udstyre den med en kraftig motor og samtidig partikelfilter og UrbanHybrid.

Takket være en ”vendbar” elektrisk generator/starter i kombination med super-kondensatorer, der gør det muligt at lagre betydelige mængder energi i et kort tidsrum, giver UrbanHybrid store fordele med hensyn til miljø, køreglæde og støjdæmpning.

Når systemet står i Drive, og bilens hastighed er under 6 km/t, og føreren holder foden på bremsen, afbrydes motoren. Så snart føre­ren slipper bremsepedalen, starter motoren automatisk og med det samme igen. Når bilen holder stille, bruges der jo ikke noget brænd­stof, og det betyder, at udledningen af CO2 reduceres med 24 g ved blandet kørsel.

Hertil kommer, at de elektriske anlæg i bilen (klimaanlæg, radio … ) får strøm fra energi, der genindvindes ved deceleration og brems­ning, hvilket giver yderligere besparelse af brændstof.

Endelig rummer systemet en ”boost” funktion, der giver yderligere moment i korte tidsrum, f.eks. under overhaling, og dermed gode mellemaccelerationer og acceleration fra start.

Når bilen holder stille, sørger UrbanHybrid for, at der ikke er nogen støj eller vibrationer i kabinen. Det betyder øget komfort såvel for dem i bilen som for dem udenfor.

Køreglæde og præstationer under alle forhold

C5 Airscape er udstyret med 2.7 V6 HDi motor med 208 hk og parti­kelfilter. Motoren er både stærk og miljørigtig. Den har en effekt på 150 kW CEE (208 hk DIN) ved 4.000 omdr./min. og et moment på 440 Nm ved 1900 omdr./min.

Motoren er smidig helt fra lave omdrejninger, og køreglæden frem­mes yderligere ved den seks-trins automatgearkasse.

C5 Airscape er udstyret med en ny generation anti-spin under nav­net Snow Motion, som har fået udvidet sit virkeområde. På underlag med nedsat friktion, f.eks. sne, sikrer systemet et godt greb ved start. Det gælder ved traditionel dækmontering og i særlig grad med vinterdæk, hvor systemet giver et vejgreb på linje med firehjulstræk.