Fra sep­tem­ber må­ned 2007 in­tro­ducerer Ci­troën C4 BioFlex, der kan køre på E85, som er en blan­ding af ben­zin og bio­ethanol. I første omgang mar­keds­fø­res bilen i Fran­krig og i Sverige og siden på andre mar­ke­der, som har gun­stige ord­ninger for den nye type brænd­stof.

C4 BioFlex er den første model, der kører på biobrændstof, som Ci­tro­ën introducerer i Europa. I Brasilien markedsfører Citroën en ræk­ke flexfuel modeller. I 2006 udgjorde de 65 % af Citroëns salg i Bra­silien og i den første del af 2007 hele 80 %. I Frankrig begynder man at se flere og flere tankstationer med E85, og man forventer, at der er etableret 500 inden årets udgang.

C4 BioFlex er udstyret med en 1.6 motor, der yder 82 kW. Ved blan­det kørsel reducerer den nye model drivhuseffekten med 5 % i ud­led­ningen af CO2.

Den indgår i C4-se­rien på lige fod med de øvrige C4-modeller og le­ve­res i Frankrig som 5-dørs i tre udstyrs­niveauer med samme udstyr. På det franske marked er prisen for C4 BioFlex den samme som de andre ud­ga­ver med 1.6i 16V mo­tor. Det vil sige mel­lem 18.650 euro (ud­styrs­niveau Pack) og 22.150 euro (ud­styrs­niveau Exclusive).

C4 BioFlex … gavnlig for miljøet

Bioethanol er et biobrændstof, som fremstilles ved gæring, enten af sukker fra planter f.eks. sukkerroer eller stivelse fra afgrøder som korn og majs. Anvendelsen af bioethanol har en række fordele for miljøet:

I modsætning til de fossile brændstoffer modsvares udled­ningen af de drivhus­gasser eller CO2, som forbræn­dingen af bio­brænd­stoffer med­fører, i vid ud­stræk­ning af den plante­vækst, som bruges til at produ­cere bio­etha­nol. Planterne optager også CO2 fra andre kilder.

Takket være den ilt, biobrændstof indeholder, er det muligt at redu­cere visse andre kilder til forurening herunder specielt kulilte. Brændstoffet E85 indeholder ikke svovl.

C4 BioFlex … gavn­lig for økonomien

Den økonomiske effekt af biler, som kører på bioethanol, varierer fra land til land afhængig af landets afgiftspolitik.

Hvad Frankrig an­går, er den aktuelle liter­pris på godt 0,80 euro, og dermed er C4 BioFlex meget økonomisk. Hertil kommer visse afgifts­mæssige tiltag, som gør anvendelsen af biobrændstof interes­sant:


annonce - klik på logo
Klik her og gå til Ketners hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


. fritagelse for en del af registrerings­afgiften (carte grise)

. fritagelse for afgiften i 2 år for firmabiler (TVS)

. afskrivning over 12 måneder mod normalt 5 år for firmabiler

. 80 % refundering af momsen på brændstof

I Sverige er man allerede langt med udbredelsen af E85. Der findes nu 650 tanksta­tioner med E85, og i 2006 var over 13 % af salget flexfuel biler. En lang række afgiftstiltag (afgifter, bompenge, parke­ringsordninger) fremmer salget af biler, der kører på E85.

Med hensyn til brænd­stofforbrug og udled­ning er værdi­erne ved blandet kørsel 9,8 liter / 100 km og 160 g CO2 / km. De skal sam­men­lignes med en al­min­delig C4 1.6i 16V som bruger 7,1 liter / 100 km og udleder 169 g CO2 / km.

Trods det højere for­brug er der en øko­nomisk fordel. I Frankrig, ved en literpris for oktan 95 på 1,30 euro er udgiften pr. km 9,23 cent, og ved en literpris for E85 på 0,80 euro er udgiften pr. km 7,84 cent.

C4 BioFlex .. teknologi som giver resultater

Udviklingen af bi­lens teknik gør, at den både kan køre på almindelig blyfri ben­zin på 95 eller 98 oktan, på bioethanol med op til 85 % etha­nol, eller med en blanding af de to med et maksimalt indhold af ethanol på 85 %.

For at udvikle C4 BioFlex har man specielt arbejdet med to områder. Dels at sikre, at alle dele og komponenter, som er i kontakt med ethanol, kan tåle den, dels at finjustere motoren, så den fungerer optimalt, uanset hvor meget alkohol, der er i brændstoffet.

Motoren importeres fra Brasilien, hvor den allerede er ændret til det brasilianske marked, specielt hvad angår de dele, som er i direkte berøring med brændstoffet, f.eks. stempelringe og ventilsæder.

De andre ændringer har især med kredsløbet for brændstoftilførsel at gøre, fra brændstoftank, tankmåler og brændstofpumpe til -rør og brændstoffilter.

Endelig er selve mo­torstyringen udviklet, så den automatisk tilpasser sig mængden af alkohol i brænd­stoffet. For at sikre en præcis styring, analy­seres al­ko­holmæng­den i brændstoffet efter hver tankning.

Med brug af E85 for­bedres bilens præ­stationer til en max. effekt på 82 kW (eller 113 hk DIN mod 80 kW / 110 hk DIN, begge ved 5800 omdr./min), en forbedring på 2,5 %, og et maksimalt moment på 153 Nm (i stedet for 147 Nm begge ved 4.000 omdr./min). Momentet for­bedres således med 4 %.

Når motoren kører på alm. 95 oktan blyfri er præstationerne stort set de samme som for den almindelige 1.6i 16V motor.

Serviceinterval for C4 BioFlex i Frankrig er 20.000 km.