Fra september måned 2007 introducerer Citroën C4 BioFlex, der kan køre på E85, som er en blanding af benzin og bioethanol. I første omgang markedsføres bilen i Frankrig og i Sverige og siden på andre markeder, som har gunstige ordninger for den nye type brændstof.
C4 BioFlex er den første model, der kører på biobrændstof, som Citroën introducerer i Europa. I Brasilien markedsfører Citroën en række flexfuel modeller. I 2006 udgjorde de 65 % af Citroëns salg i Brasilien og i den første del af 2007 hele 80 %. I Frankrig begynder man at se flere og flere tankstationer med E85, og man forventer, at der er etableret 500 inden årets udgang.
C4 BioFlex er udstyret med en 1.6 motor, der yder 82 kW. Ved blandet kørsel reducerer den nye model drivhuseffekten med 5 % i udledningen af CO2.
Den indgår i C4-serien på lige fod med de øvrige C4-modeller og leveres i Frankrig som 5-dørs i tre udstyrsniveauer med samme udstyr. På det franske marked er prisen for C4 BioFlex den samme som de andre udgaver med 1.6i 16V motor. Det vil sige mellem 18.650 euro (udstyrsniveau Pack) og 22.150 euro (udstyrsniveau Exclusive).
C4 BioFlex … gavnlig for miljøet
Bioethanol er et biobrændstof, som fremstilles ved gæring, enten af sukker fra planter f.eks. sukkerroer eller stivelse fra afgrøder som korn og majs. Anvendelsen af bioethanol har en række fordele for miljøet:
I modsætning til de fossile brændstoffer modsvares udledningen af de drivhusgasser eller CO2, som forbrændingen af biobrændstoffer medfører, i vid udstrækning af den plantevækst, som bruges til at producere bioethanol. Planterne optager også CO2 fra andre kilder.
Takket være den ilt, biobrændstof indeholder, er det muligt at reducere visse andre kilder til forurening herunder specielt kulilte. Brændstoffet E85 indeholder ikke svovl.
C4 BioFlex … gavnlig for økonomien
Den økonomiske effekt af biler, som kører på bioethanol, varierer fra land til land afhængig af landets afgiftspolitik.
Hvad Frankrig angår, er den aktuelle literpris på godt 0,80 euro, og dermed er C4 BioFlex meget økonomisk. Hertil kommer visse afgiftsmæssige tiltag, som gør anvendelsen af biobrændstof interessant:
annonce - klik på logo
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
. fritagelse for en del af registreringsafgiften (carte grise)
. fritagelse for afgiften i 2 år for firmabiler (TVS)
. afskrivning over 12 måneder mod normalt 5 år for firmabiler
. 80 % refundering af momsen på brændstof
I Sverige er man allerede langt med udbredelsen af E85. Der findes nu 650 tankstationer med E85, og i 2006 var over 13 % af salget flexfuel biler. En lang række afgiftstiltag (afgifter, bompenge, parkeringsordninger) fremmer salget af biler, der kører på E85.
Med hensyn til brændstofforbrug og udledning er værdierne ved blandet kørsel 9,8 liter / 100 km og 160 g CO2 / km. De skal sammenlignes med en almindelig C4 1.6i 16V som bruger 7,1 liter / 100 km og udleder 169 g CO2 / km.
Trods det højere forbrug er der en økonomisk fordel. I Frankrig, ved en literpris for oktan 95 på 1,30 euro er udgiften pr. km 9,23 cent, og ved en literpris for E85 på 0,80 euro er udgiften pr. km 7,84 cent.
C4 BioFlex .. teknologi som giver resultater
Udviklingen af bilens teknik gør, at den både kan køre på almindelig blyfri benzin på 95 eller 98 oktan, på bioethanol med op til 85 % ethanol, eller med en blanding af de to med et maksimalt indhold af ethanol på 85 %.
For at udvikle C4 BioFlex har man specielt arbejdet med to områder. Dels at sikre, at alle dele og komponenter, som er i kontakt med ethanol, kan tåle den, dels at finjustere motoren, så den fungerer optimalt, uanset hvor meget alkohol, der er i brændstoffet.
Motoren importeres fra Brasilien, hvor den allerede er ændret til det brasilianske marked, specielt hvad angår de dele, som er i direkte berøring med brændstoffet, f.eks. stempelringe og ventilsæder.
De andre ændringer har især med kredsløbet for brændstoftilførsel at gøre, fra brændstoftank, tankmåler og brændstofpumpe til -rør og brændstoffilter.
Endelig er selve motorstyringen udviklet, så den automatisk tilpasser sig mængden af alkohol i brændstoffet. For at sikre en præcis styring, analyseres alkoholmængden i brændstoffet efter hver tankning.
Med brug af E85 forbedres bilens præstationer til en max. effekt på 82 kW (eller 113 hk DIN mod 80 kW / 110 hk DIN, begge ved 5800 omdr./min), en forbedring på 2,5 %, og et maksimalt moment på 153 Nm (i stedet for 147 Nm begge ved 4.000 omdr./min). Momentet forbedres således med 4 %.
Når motoren kører på alm. 95 oktan blyfri er præstationerne stort set de samme som for den almindelige 1.6i 16V motor.
Serviceinterval for C4 BioFlex i Frankrig er 20.000 km.