Ny markedsundersøgelse fra Bosch viser, at små biler i Europa fortsat sjældent er udstyret med ESP®*).
- Førere af små og kompakte biler har størst risiko for ulykker
- 30 % af alle nyindregistrerede små biler i Tyskland har ESP®
- Ulykkeseksperter appellerer til købere og bilproducenter
En ud af tre solgte biler i Europa er en lille bil, og en ud af 10 er en minibil. Mens det elektroniske stabilitetsprogram ESP® i vidtgående omfang er standardudstyr i bilerne i mellemklassen og dem i den dyre ende, er i gennemsnit kun hhv. 13 og 15 % af de små og kompakte biler udstyret med det aktive sikkerhedssystem på Europas fem hovedmarkeder. Det er resultatet af en aktuel undersøgelse foretaget af Bosch i flere europæiske lande. I Tyskland ligger andelen af små biler med ESP® med 30 % ganske vist godt over det europæiske gennemsnit, men også her kommer over to tredjedel af dem på gaden uden det livreddende sikkerhedssystem – en alvorlig mangel ifølge eksperterne. ESP® hjælper med til at forhindre, at bilen skrider ud ved at bremse enkelte hjul. Europas største bilklub, tyske ADAC, understreger derfor vigtigheden af at kontrollere, om bilen er forsynet med ESP især for unge bilister og deres forældre, der står for at skulle købe en brugt bil.
De seneste undersøgelser fra ADAC’s ulykkesforskning har vist, at biler i de små klasser ofte styres af nye bilister. Disse 18-25-årige bilister bliver næsten dobbelt så ofte involveret i alvorlige ulykker end de 30-37-årige. De fleste ulykker sker i kurver og ved ulykker, hvor bilen forlader vejen og skrider ud. Det aktive sikkerhedssystem ESP® nedsætter denne risiko væsentligt.
Positiv udvikling, men fortsat behov for handling Trods denne mangel i det aktive sikkerhedsudstyr i små og kompakte biler bedømmer Bosch udviklingen af ESP® positivt. I Europa havde 43 % af alle nyindregistrerede personbiler ESP® i 2006, tre procentpoint mere end året før. I alt 77 % af de nye biler i Tyskland var udstyret med denne elektroniske livredder – året før lå dette tal på 72 %. Dermed ligger Tyskland på 2. pladsen i Europa efter Sverige med en andel på 91 %. Selv i den kompakte klasse har 96 % af de tyske nyindregistrerede biler allerede ESP® - fire procentpoint mere end året før. Gennemsnitstallet for de fem hovedmarkeder ligger her stadig kun på 69 %. I nogle lande som England er mellemklassebilerne heller ikke forsynet med ESP® endnu.
Forpligtelse til ESP® i hele Europa
Talrige undersøgelser viser det aktive sikkerhedssystems effektivitet. På europæisk plan er politiske organer, organisationer og bilklubber derfor meget optaget af at få udbredt ESP®. Det seneste eksempel er kampagnen ”Choose ESC!” (Vælg ESP®!), der startede den 8. maj 2007 i Italien, og hvor EU-kommissær Viviane Reding og præsident for FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) Max Mosley advarede mod en for langsom udbredelse af ESP®. EU-kommissionen har sat det mål, at alle nye biler senest i 2012 skal være forsynet med ESP®.
Sikkerhedseksperter fra European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) har lavet en nyttig oversigt til bilister, der skal købe ny bil. Den omfatter alle bilmodeller i hvert land i Europa og viser, om ESP® er standard, fås som tilbehør eller slet ikke leveres. Listen er at finde på www.euroncap.com/esc.aspx
*)ESP er et varemærke fra Robert Bosch A/S, der har udviklet ESP, som står for Electronic Stability Programme. Nogle bruger også betegnelsen ESC, som står for Electronic Stability Control, men er det samme som ESP.
Bosch koncernen er en førende international producent af auto- og industriteknik, forbrugsgoder og bygningsteknik. Koncernen havde i regnskabsåret 2006 ca. 260.000 ansatte og en omsætning på 43,7 mia. euro. Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som "Værksted for finmekanik og elektroteknik". I dag omfatter koncernen et globalt netværk af produktion, distribution og kundeservice i 300 datterselskaber med mere end 13.000 servicecentre i over 140 lande. Bosch i Danmark www.bosch.dk beskæftiger ca. 500 medarbejdere.
Bosch koncernens ejerstruktur sikrer økonomisk uafhængighed og forretningsmæssig frihed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage betydelige investeringer for at sikre fremtiden og leve op til et socialt ansvar i grundlæggerens ånd. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af stiftelsen Robert Bosch Stiftung. Virksomhedens industrielle aktiviteter og ejerfunktioner varetages af Robert Bosch Industrietreuhand KG.