Audi lan­cerer fra mid­ten af 2008 ver­dens re­neste die­sel­tek­nik i mo­del­pro­grammet. De nye TDI-motorer med ”ultra low emission sy­stem” præsente­rer hidtil uset lave emis­sionsværdier. Alle­re­de fra star­ten over­hol­der de nye moto­rer de stren­geste grænse­vær­dier, der i frem­tiden ventes indført i Europa.

Den fremtidsorienterede TDI er en væsentlig del af den integrerede tek­no­logi strategi for Audi. ”Vi vil permanent øge TDI-motorernes position som særdeles effektiv motorteknologi. Og i fremtiden vil vi lancere for­brugs­optimerede e-modeller i vores mest sælgende mo­delrækker – som TDI eller som benzinmotorer med den topmo­derne TFSI-teknologi”, fortæller Rupert Stadler, bestyrelsesformand i AUDI AG.

Konsekvent strategi for alle modelrækker
Med den nye TDI-generation sætter Audi dagsordnen for fremtiden og udnytter potentialet ved denne hightech-motor: Ved hjælp af den opti­merede forbrændingsproces og anvendelse af et ultra low emis­sion system opfylder disse biler BIN-5-normen, der gælder i USA, og de stren­geste krav, der forventes indført i Europa i fremtiden.
Audi indleder den konsekvente TDI-strategi i 2008 med en treliters V6 motor i Audi A4 og Audi Q7. Med 240 hk og et imponerende drej­nings­moment på 500 Nm i Audi A4 eller 550 Nm i Audi Q7 har bilerne dynamiske køreegenskaber samtidig med at brændstof­forbruget er lavt i forhold til bilernes ydelser. Flere modeller kommer til efterhån­den, og frem mod 2010 vil Audi tilbyde den nye teknologi til flere modeller og med flere motorstørrelser.

Innovativ teknologi med henblik på lavest mulige emissionsværdier
Med denne nye teknologi fra Audi løftes det allerede berømmede TDI-princip, der indtil i dag er har ligget i millioner af solgte biler, turbo­die­selmotorer med direkte indsprøjtning til et nyt niveau. In­gen­iørerne inden for uvikling af dieselmotorer hos Audi har til denne nyeste TDI-generation anvendt en række helt nye principper: Med et nyt Piezo common rail-sy­stem med et indsprøjtningstryk på 2.000 bar, en højeffektiv udstød­nings­til­bageføring og en optimeret turbo­lader ned­sættes emissionerne fra motoren væsentligt. Et af højde­punkterne er forbræn­dings­kammer­sen­sorerne, der anvendes for første gang nogen sinde. De giver en endnu mere præcis regulering af forbrændingen i motoren.
Den nyeste TDI-generation bliver endeligt forvandlet til ren hightech-diesel ved hjælp af ultra low emission systemet. Dette system redu­cerer udledningen af kvælstofdioxid med helt op til 90 procent. Som driftsmiddel til ultra low emission-systemet anvendes AdBlue, som er et biologisk nedbrydeligt additiv. AdBlue sprøjtes ind foran DeNOx-katalysatoren i meget små mængder. Hele ultra low emission-sy­stemet består af kata­lysator, doseringsmodul, AdBlue-tank, opvar­mede rør og et omfat­tende sensorsystem. Den ekstra katalysator og det højeffektive regulerede dieselpartikelfilter fuldender det omfat­tende udstødningsrensningssystem.

Hybridsystemer til flere modeller
Der vil dog fortsat være efterspørgsel på hybridbiler til særlig anven­delse eller til visse lande. Audi udvikler hybridsystemer til flere mo­deller, og de vil blive sat i serieproduktion, hvis de viser sig at have store fordele for kunderne. Allerede i 2005 præsenterede Audi sit studie Audi Q7 hybrid med en integreret elektromotor mellem motor og gearkasse. Som såkaldt komplet hybrid kan Audi Q7 køre alene på enten benzin- eller elektro­motoren, eller den kan kombinere kraf­ten fra begge motorer. I påløb og ved opbremsninger omdannes den kinetiske energi til elektri­citet, som gemmes i batteriet, hvor den kan bruges til fremdrift, når det er nød­ven­digt.

Integreret indsats for bedre brændstof
Brændstof får en afgø­rende rolle i takt med den fremtidige CO2-re­duktion. Ud over etha­nol eller naturgas gæl­der det især brænd­stof af næste genera­tion, der udvin­des syntetisk af biomasse eller natur­gas. Disse skræd­der­syede brænd­stof­typer forbedrer forbræn­dings­processen i moto­ren, hvilket giver en betydeligt bedre emissions­balance.

Specielt interessant er SunFuel af biomasse. Under forbrændingen frigiver denne type brændstof maksimalt så meget kuldioxid, som der er taget fra atmosfæren ved bearbejdning af planter til SunFuel. De første anlæg til storproduktion af denne type brændstof er under opførelse. Sammen med resten af Volkswagen koncernen bidrager Audi væsentligt til denne inte­grerede indsats for at få bedre brænd­stoffer.
Alternative brændstoftyper
Alternative brændstoftyper får større og større betydning over hele ver­den. Fx anvendes naturgas mere og mere i forskellige lande som mindre CO2-holdig og billigere energi. Audi har udviklet et koncept til anvendelse af CNG (Compressed Natural Gas). Konceptet er baseret på TFSI-motoren, der ved kørsel på naturgas stadig beholder sine styrker som fx det kraftige drejningsmoment. Derfor kan CO2-balan­cen forbedres med op til 20 procent ved anvendelse af CNG, uden at man giver afkald på køreglæden. Den innovative konstruktion gør, at man stadig har fuld udnyttelse af bagagerummet og indretnings­mu­lig­hederne på trods af naturgastanken.

Det samme gælder for Audi biler, der kører på ethanol. Systemet er konstrueret, så man kan køre på brændstof med op til 85 procent ethanol – igen uden at give afkald på dynamik og sportslighed. Til gengæld falder CO2-balancen ca. 75 procent ved anvendelse af 2. generations bioetha­nol i forhold til anvendelse af almindeligt brænd­stof.

Med de rene dieselmotorer og den inte­grerede effektivitetsstrategi vil Audi forbedre den sportslige og elegante karakter, køreglæden og bilernes høje kvalitet, mens emissionerne reduceres.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Nordic AutoParts hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.