Lars Erik Nielsen scorede i juni sin anden podieplacering i træk i 24-timers Le Mans. Han konkurrerer, hvis alt går som lovet, med sin Porsche 997 GT3 om banerekorden under Copenhagen Historic Grand Prix i Fælledparken. Foto: Vivi Siiger."Alle tiders tider” er en helt ny kon­kur­ren­ce, der af­vikles i for­bindelse med Co­pen­ha­gen Histo­ric Grand Prix i Fæl­led­parken den 4. - 5. au­gust. Det går i kort­hed ud på, at udvalgte su­perbiler fra de for­skel­lige histo­ri­ske epoker får mulighed for at sætte om­gangs­rekorden på den nye næsten 2 kilo­me­ter lange racer­bane.

”Der er grænser for, hvor mange racerklasser vi kan afvikle i løbet af en lørdag og en søndag, når der også skal være tid til træning,” for­tæller løbsarrangør Ole Markussen. ”Samtidig har Grand Prix’et op­nået så stor international interesse, at mange har spurgt, om de kunne møde op med deres helt specielle biler, selvom bilerne ikke naturligt passer ind i de klasser, vi afvikler løb i. Det gav os idéen til Alle Tiders Tider. Der er tale om en konkurrence, men der er ligeså meget tale om, at publikum får mulighed for at se de spændende biler i aktion – samtidig med at de tider, der køres på, giver realistisk sammenligning mellem epokerne og dermed også er et spejl af den historiske udvikling, motorsporten har gennem­gået.”

Sidste år blev der for første gang sat en officiel omgangsrekord i Fæl­ledparken. Det var Lars Erik Nielsen, der frisk fra 2. pladsen i GT2 klassen under 24-timers Le Mans kørte den hurtigste officielle tid på den ”gamle bane”.

I år er banen forlænget, så man bl.a. opnår en cirka 800 meter lang langside ind ad Nørre Allé. Den følges af en snoet og meget spæn­dende strækning gennem Fælledparken, hvor man virkelig får skilt fårene fra bukkene. Den bane er det hensigten, at fortsætte på i de kommende år og derfor vil de omgangstider, der sættes i år, kunne blive slået året efter.

”Præcis hvilke biler, der i år kommer til at køre om Alle Tiders Tider, er ikke klart endnu,” siger Ole Markussen.

”Men jeg håber, at kunne gøre forsøget endnu engang,” siger Lars Erik Nielsen, der i år sammen med Allan Simonsen scorede 3. pladsen i GT2 klassen i Le Mans. ”Jeg er blevet lovet, at motoren til min Por­sche er klar inden Grand Prix’et. Er den det, er jeg det også,” smiler han – vel viden­de, at det ikke er usædvanligt i motorsporten, at blive overhalet indenom også af tiden.

To andre spændende biler, hvoraf mindst den ene vil skulle forsøge at sætte tiden i sin epoke, tilhører Juan Barazi, dansker, bosiddende i London. Juan Barazi har deltaget i 24-timers Le Mans i 2006 såvel som 2007 i den såkaldte LMP2 klasse. Han kommer til København og med­brin­ger to ganske usædvanlige biler:

En original Shelby Copra Competition fra 1962, som har kørt løb i USA i den periode, hvor Copra’en var den dominerende sportsvogn. Den har over 380 hestekræfter og vil måske kunne sætte omgangs­re­korden for biler i epoken 1961-1965.

Samt en yderst sjælden sportsvogn:

”Der er tale om en original Ferrari 246 Sport Dino Santuzzi fra 1959,” fortæller Barazi. ”Det er en bil, som Ferrari byggede, da man sidst i 1950’erne havde svært ved fortsat at kunne dominere sports­vogns­klasserne med Testa Rossa modellen. Den er kortere end Testa Ros­sa og udstyret med en Formel 1 motor fra Ferrari 146 Dino og bilen blev den dominerende i sportsvogns racing i begyndelsen af 1960’erne.”