Tryk på en knap og aflæs olietemperatur, gennemsnitshastighed, brændstofforbrug, dæktryk, indvendig og udvendig temperatur, ruteberegning, estimeret ankomst, køadvarsler og meget andet i fremtidens instrumentpanel i nyt design. Og det nye forbillede er sandsynligvis iPhones opbygningUdviklingen omkring elektroniske fea­tures og gadgets, PDA'erer og navi­ga­tions­sy­ste­mer sætter sit præg på vor hverdag, og det er i den for­bin­delse vigtigt, at vore biler og deres instru­ment­paneler også følger med tiden.

Apples seneste iPhone, som netop med stor succes er sat til salg i USA, vil sand­syn­­ligvis være med til at danne skole for fremtidens de­sign af bilens instrument­pa­nel hen over de nærmeste par år.

Det er Siemens/VDO's vicepresident Frank Homann fra Auburn Hills over­be­vist om, og han kan fortælle, at de fleste auto­mobilfabri­kan­ter er meget ivrige for at få bilens instrumenter til at følge med i ud­vik­lingen på de elek­troniske markeder og dermed skabe en større til­fredshed blandt fabrikanternes kunder- især de yngre, for analyser viser, at det er gene­rationen født efter 1987, der mest efterspørger dens slags nyheder.

iPhone kan meget vel blive standard for kommenede generationers interiør i biler - ikke mindst på grund af dens evne til at håndtere man­ge forskellige operationer og tilmed på en nem og overskuelig måde.

Kunderne forventer allerede, at de nye bilmodeller kan håndtere iPod-modeller, har Bluetooth og USB-porte, så de kan tilslutte deres forskellige "isenkram."

I dag bliver kameraer og mo­bil­telefoner fortsat billigere og billigere, og touch screens kan gø­res personlige gennem kundens valg af far­ve. Sam­tidig kombine­res flere og flere gadgets, som f.eks. mobil­­te­le­foner og GPS, mobil­te­le­fo­ner og kamera, radio­mod­ta­gere og MP3 spillere. Og na­vigations­sy­stemerne op­træ­der mere og mere inter­net­ba­serede frem for DVD-base­rede, så man slipper for bøvlet med op­da­­te­ringer o.s.v. Derfor vil mange bilkun­der foretrække trådløst fun­ge­rende og telefonba­se­rede GPS-systemer frem for ind­byg­gede na­vi­gations­syste­mer, selv om vi nok i flere år frem i tiden vil finde sidst­nævnte slags i dyrere bilmodeller.

Kunsten for automobilfabrikanterne bliver at kombinere systemer­ne og integrere disse, så de er nemme at bruge. Og her gælder det om at huske, at en bil overlever ca. 10 generationer målt ift. en mobil enhed.

Men et er sikkert - det traditionelle udseende af interiøret i en bil vil me­get hurtigt forsvinde til fordel for den nye teknologi, de nye mate­ri­aler og ikke mindst et langt mere moderne design, som sandsynlig­vis vil genop­live fortidens mere elegante instrument-designs anno 2007.

Siemens/VDO kommer på banen med nye instrumentdesigns alle­rede i Frankfurt til september.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til arcurios hjemmeside - med gaveidéer til autofolket

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.