......koste­de Tom K alle chan­cer i kao­tisk DTM-race

Tom Kristensen førte kortvarigt DTM-løbet på Mugello, men mistede det hele i et kikset pitstopTom Kri­sten­sen måt­te se alle chan­cer for et topresultat for­svinde i søn­dagens DTM-afde­ling på Mugel­lo, da hans meka­nikere kik­sede et vitalt pit­stop. Danskeren var som den sidste i fører­feltet kørt ind til det første af sine to obli­ga­to­riske stop, hvorfor han faktisk var på før­ste­­plad­sen, da et forhjul ikke blev sat ordent­ligt på. Kri­stensen var på vej ud på banen igen, da han regi­stre­rede fejlen og fik bremset lyn­snart. Bilen blev hejst op på ny, hjulet kom på plads, men fejlen kostede så mange sekunder, at løbet herefter var kørt.
   Kikset var blot et af mange hos Audi, der efter total dominans i kva­­­lifikationen smed alt over bord og heller ikke havde heldet under­vejs. I starten gav Kristensen fra sin position som nummer to plads til holdkam­meraten Martin Tomczyk, der lå bedre i mesterskabet, og sammen med polesetter Mattias Ekström strøg de tre fra resten af feltet.
   Længere nede i rækkerne begyndte de andre Audi-kørere så at solde festen op. Timo Scheider rutschede fra fjerdepladsen ud i gru­set, og de unge løver Alexander Prémat og Mike Rockenfeller signe­rede hinanden så meget ved udkørslen fra første pitstop, at de beg­ge blev idømt en drive through-straf. Pludselig var de ellers så slag­ne Mercedes-konkurrenter alligevel med fremme i pointene.
   Herpå fulgte Kristensens kiksede pitstop, der sendte ham ned på en 12. plads, hvorefter Mercedes-køreren Alexandros Margaritis ram­te dækbarrieren med høj fart og forårsagede Safety Car. Herfra begyndte det først for alvor at gå skævt for de totalt dominerende Audi’er.
   Mercedes-køreren Mika Hakkinen havde nemlig som den eneste alle­rede overstået sit andet pitstop og kunne derfor overtage førin­gen, da resten af feltet under Safety Car-perioden gik i pit. Her lyk­kedes det for Audi-mekanikerne også at ødelægge alt for Martin Tom­czyk, da de ikke i tide fik frigjort den tank-cylinder, der bliver brugt til at supplere med ekstra benzin. Tomzyk kom nu ud efter Tom Kristensen, der denne gang havde fået så god pit-service, at han kom ud som nummer ni.
   ”Jeg måtte altså atter give plads til Tomczyk, da løbet blev givet frit igen. Desværre satsede den unge tysker under overhalingen så me­get, at han spandt rundt i det efterfølgende sving, og jeg nåede kun med nød og næppe at gå venstre om ham. Bag mig gik de andre i stedet højre om, og så endte de i et ordentligt harmonikasam­men­stød, da Tomczyks bil snur­rede rundt foran dem. Manøvren betød, at jeg atter tabte meget tid, og jeg kunne ikke finde grebet i mine dæk til at hente afgørende ind på førerfeltet. Jeg nåede dog at komme i pointene, mens Hakkinen kunne holde førin­gen hjem, selv om Ek­ström var markant hurtigere. Det er næsten umu­ligt at overhale på Mugello, og for Mattias var det vigtigt at få de sikre point fra anden­pladsen, så han kunne overtage føringen i me­sterskabet. Ret beset var det dagens eneste lyspunkt for os. Vi hav­de alt proppet ned i sækken, men snoren var ikke lang nok til, at vi fik den bundet i tide,” sagde Tom Kristensen efter løbet.
   Audis dominans kunne aflæses på omgangstiderne, hvor Martin Tom­czyk var over et sekund hurtigere end Mika Hakkinens bedste tid. Det er lysår i DTM, men på dagen var det bare ikke nok. Nu håber Tom Kristen­sen og Audi på bedre held om to uger på Zandvoort-banen i Holland, hvor danskeren vandt sidste år.

Resultat af 6. afd. af DTM på Mugello, Italien
1: Mika Hakkinen, Mercedes 33 omg.
2: Mattias Ekström, Audi  +0,371 sek.
3: Paul di Resta, Mercedes  +3,798 sek.
8: Tom Kristensen, Audi  +12,251 sek.

Samlet stilling efter seks afdelinger:
1: Mattias Ekström, Audi  32 p.
2: Bernd Schneider, Mercedes 25,5 p.
3: Bruno Spengler, Mercedes 22 p.
4: Paul di Resta, Mercedes  22 p.
5: Mika Hakkinen, Mercedes 20 p.