FØR­STE HALV­­ÅR 2007: FREM­GANG I MAR­KEDS­AN­DEL I EURO­PA OG I SAL­GET I SYDAME­RIKA

Frem­gang i markeds­andel for person- og varebiler:

  • Vesteuropa: fra 6,5 til 6,7 %
  • Central- og Østeuropa: fra 5,4 til 5,6 %
  • Frankrig: fra 13,5 til 14 %
  • Spanien: nummer 1 med 11,4 %

Succes for de nye modeller
Salgsmål mere end nået for C4 Picasso
Citroën nr. 1 på MPV i mellemstørrelsen i 6 lande
Stigende markedsandel for Jumpy og Jumper

Salg på verdensplan stabilt med 764.000 biler
Leveringer steget med 3 %.

I årets første seks måneder har Citroën på verdensplan solgt i alt 764.000 biler takket være en målrettet reduktion af lagre og af et populært modelprogram.

Vesteuropa (18 lande) fremgang i markedsandelen

Markedsandelen er gået frem fra 6,5 % i første halvår af 2006 til 6,7 %, og salget er steget med 1,3 % til 601.000 biler i et marked, som er faldet 0,8 %.

I Frankrig har Citroën øget sin markedsandel med 0,5 % og opnået en markedsandel på 14 % for person- og varebiler. Takket være C4 Picasso er salget steget med 1,6 % i et marked for person- og vare­biler, der er gået 2 % tilbage.

I Spanien fasthol­der Citroën sin første­plads på markedet for person- + varebiler. Marke­det er faldet med 1,3 %, men Citroën har opnået en markeds­andel på 11,4 % mod 10,8 % i første halvår af 2006.
For personbiler alene opnår Citroën en markedsandel på 10 %, og tilsvarende er mærket nummer 1 på varebiler, men hér med en mar­kedsandel på 17,9 %. Ser man alene på salget af MPV i mellem­stør­relsen, ligger Citroën også nummer 1 med et salg på 31.300 biler.

I Italien har Citroën øget sit salg med 7,8 % i et marked, som er vok­set med 4,8 %. Markedsandelen er nu 5,4 % mod 5,3 % i 2006.
For personbiler alene indtager Citroën en femteplads som det stør­ste af de franske mærker, og for MPV i mellemstørrelsen en første­plads. C3 er også en salgssucces, og salget er vokset med 16 % i forhold til første halvår af 2006 til 30.000 indregistreringer.
Hvad varebiler angår, har Citroën haft den største fremgang på + 50 % takket være de to nye varebiler, Jumper og Jumpy.

I Stor-Britannien er person- + varebils­markedet steget med 2,1 % og salget af Citroën med 4,8 % til 65.000 styk, svarende til en markeds­­andel på 4,5 %. C1 er meget populær og det samme er C4-familien, hvor salget er steget med over 50 %, ikke mindst takket være C4 Picasso.
Hvad varebiler angår, fastholder Citroën sin markedsandel på 7,2 %.

I Tyskland er markedet faldet meget med 8,1 %, men Citroën fast­holder sin andel af person- + varebilsmarkedet på 2,6 % takket være en fremgang i salget af varebiler.
For personbiler er markedsandelen gået tilbage fra 2,5 til 2,4 %. For varebiler har de nye Jumpy og Jumper givet Citroën en stigning på 34 % i et marked, som er gået 7 % frem, og markedsandelen for va­re­biler er nu 5,8 % mod 4,6 % i første halvår af 2006.

Øvrige markeder

I Central- og Østeuropa opnår Citroën en markedsandel på 5,6 % mod 5,4 % i 2006. I Polen er markedet for person- + varebiler vokset med 25 % og Citroën’s salg med 28,6 % . Markedsandelen er 5,2 % og afspejler en stigning på 14,5 % i salget af personbiler og på 77 % i salget af varebiler.

I Tjekkiet er markedet vokset med 9,7 % og Citroëns salg med 25 %, hvilket giver en markedsandel på 5,3 % mod 5,0 % i 2006.

I Slovenien er mar­kedsandelen 9 % mod 8,2 % året før, og i Rumæ­nien er Citroëns salg steget med 53 % til 2460 styk i et mar­ked, som er vok­set med 22 %. De gode resultater er opnået takket være sal­get af C1, C4, C4 Picas­so og varebilerne Jumper og Jumpy. Pr. 1. juli 2007 har Citro­ën i øvrigt etab­leret et datter­selskab i Rumænien.

Uden for Europa har Citroën også fremgang. I Argentina er salget vokset med 28 % og markedsandelen er øget fra 3,6 til 3,8 %, ikke mindst takket være salget af Berlingo.
I Brasilien er markedet vokset med 26 % og Citroën med 16 % til 19.500 biler. C4 Sedan lanceres i disse to lande i andet halvår, og i Argentina har man allerede modtaget 3.000 ordrer.

I Kina er der solgt 17.400 C Triomphe og 9.200 C2 i første halvår af 2007. Citroën går ikke lige så hurtigt frem som markedet. Efterspørgs­len efter ZX-modeller FuKang og Elysée er faldende, men til gengæld er der stor interesse for Xsara Picasso.

Modelprogram

Citroën har i dag det bredeste model­program nogensinde. Den se­ne­ste model­familie C4 Picasso er solgt i over 100.000 styk i første halvår af 2007, og i samme periode er der solgt over 99.000 Berlin­go. Hvad varebiler angår, er salget af Jumper steget med 18 %, og Jumpy er gået frem med 4,4 %.

Med hensyn til miljøhensyn og mindre udledning af CO2, har Citroën i dag et modelprogram, hvor over halvdelen af bilerne har en udled­ning af CO2 på under 140 g/ km, og hvor en fjerdedel har en udled­ning på under eller lig 120 g/km.

Sportsaktiviteter

En anden vigtig aktivitet er VM i Rally, hvor Citroën jo i år deltager med en helt ny C4 WRC. Citroën Sport og mandskabet Sébastien Loeb & Daniel Elena har vundet ikke mindre end fire ud de otte løb, der nu er afviklet af sæsonen. Citroën ligger på andenpladsen i begge mesterskaber, både el for konstruktører og for kørere. Der er nu otte løb tilbage i sæsonen, og Citroën er overbevist om, at C4 WRC vil gøre yderligere fremskridt.