Det store pres på alle automobilfabrikanter for at fremstille bedre mo­to­­rer med et mere mil­jørigtigt forbrug og der­med et mindre ud­slip af co2 er og­så nået til det italien­ske mærke Ferrari.

Og en af må­der­ne hvor­på man kan løse opga­ven med et mindre co2-ud­slip er at gøre model­lerne lettere, og det er blevet Ferraris strate­gi: Mindre vægt og mindre motorer, men uden at skade Ferraris man­ge­årige image for fart.

I forrige måned kunne Ferrari fejre sin 60 års fødselsdag, og her af­slø­re­de man sit nye Millechili-koncept - en bil som skal bygges i slut­ningen af dette årti.

Millechili er over en meter kortere og betydeligt lettere end den se­ne­ste og begrænsede produktion af Enzo-modellen.

Modellens navn - Millechili - står for 1.000 kg på italiensk - en refe­ren­ce til modellens vægt.

FXX-modellen fra FerrariEn nye idé har Fer­rari markedsført med lan­ceringen af Millechili, idet beg­ge sæder er direk­te polstret på vognens chassis - en detalje, der natur­ligvis spa­rer adskillige kilo. Ikke mindst fordi mo­dellen uden tra­ditio­nelle sæder kan gøres 7-8 cm kortere og det formindsker vægten mar­kant.

Indtil nu havde Ferrari planer om at udskifte Enzo med en gadever­sion af deres begrænsede FXX -version, men nu er planerne æn­dre­de og man overvejer Millechili.

Millechili er forsynet med en dobbelt turbo 3.0 liters V8-motor, der yder 550 hk. Og trods at FXX har en 800 hk V-12 motor, er Millechili hurtigere og bruger tillige 42 % mindre brændstof, fortæller selska­bet bag Ferrari.

Og teknisk set er det vel også en større bedrift end at skabe ver­dens kraftigste motor.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Ketners hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.