Hondas næste gene­ration FCX Concept-brændselscellebil fik sin eu­ro­pa­debut på Got­land Ring i Sverige mandag den 25 juni. Der er tale om en høj­ef­fektiv bil med en energi­ud­nyt­tel­ses­grad på ca. 60 %, hvil­ket er ca. tre gange mere end en benzin­drevet bil, to gange mere end en hybridbil og 10 % mere end den nuværende FCX.

FCX Concept er et vigtigt skridt i Hondas udvikling af brændsels­celle­tek­nologien og danner grundlaget for en helt ny brændselscellebil, som virksomheden i øjeblikket har under udvikling. Det er hensigten at sende et begrænset antal i handlen i Japan og USA i begyndelsen af 2008, og der er lagt vægt på at give begrebet miljøvenlig køreglæ­de en helt ny mening, så FCX Concept også på dette område kan di­stancere sig fra de benzindrevne biler.

For at opfylde sin mål­sætning om betydelige forbedringer af såvel miljø- som køreegen­skaberne har Honda udstyret FCX Concept med en V Flow-brænd­selscelleplatform. I tidligere brænd­sels­celler gik strøm­men af hydro­gen og vand, der genererer elektri­cite­ten, vand­ret. I denne bil går strøm­men lodret. Det er en klar forbedring, at tyngdekraften medvir­ker til bort­ledning af vandet, og en vigtig faktor, hvis brændselscel­ler­ne skal yde optimalt. Desuden bliver effekten større, på trods af at systemet fylder mindre.

De nye brændsels­celler fylder 20 % mindre og vejer 30 % mindre end den nuværende FCX FC Stack, men alligevel er udgangs­effekten 14 kW større. Driv­motoren er anbragt koaksialt for gearkassen, hvilket giver et mere kompakt design og en effekt­forøgelse på 15 kW. Gene­relt er kraftag­gre­gatet ca. 180 kg lettere end det, der findes i den nuværende FCX og fylder ca. 40 % mindre.

V Flow-brændsels­celle­platformen satte konstruk­tørerne i stand til designe en elegant, lav sedan, hvilket ville have været vanskeligt, hvis bilen skulle køre på konventionelt brændstof. Resultatet er en forbedret energi­udnyt­tel­se og et mere rummeligt interiør.

Start i koldt vejr er forbedret betydeligt, og køretøjet kan starte ved temperaturer, der er 10°C lavere end den nuværende FCX – helt ned til -30°C.

For at øge udgangs­effek­ten og gøre strømaggregatet mere kompakt anvendes der et kompakt, højeffektivt litiumionbatteri, som supple­ment til strøm­for­syningen. Disse forbed­ringer i strømag­gregatets kompo­nenter giver køretøjet en rækkevidde, der er ca. 30 % større end den nuværende FCX.

Den behageligt store kabine er futuristisk indrettet. Sæderne er be­trukket og dørene beklædt med Hondas bio-tekstil – et planteba­se­ret materiale, der er utroligt holdbart og kan modstå kraftigt sollys.

Specifikationer:

  • Antal passagerer 4
  • Motor Maks. udgangseffekt 95 kW (129 PS, 127 hestekræfter)
  • Maks. moment 256 N-m (26,1 kg-m, 188,8 lb-ft.)
  • Type Synkron vekselstrømsmotor (produceret af Honda)
  • Brændselscelle Type PEFC (brændselscelle med protonudvekslings-membran, fremstillet af Honda)
  • Effekt 100 kW
  • Brændstof Type Komprimeret hydrogen
  • Opbevaring Højtrykshydrogentank (350 atm)
  • Tankkapacitet 171 liter
  • Dimensioner (L x B x H) 4,760 x 1,865 x 1,445 m (187,4 x 73,4 x 56,9 tommer)
  • Tophastighed 160 km/t (100 mph)
  • Energiopbevaring Litiumionbatteri
  • Rækkevidde* 570 km (354 miles)

* Når den køres i LA4-tilstand (Hondas beregning).


Kilde: Honda Motor Co., Ltd

annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.