Saab 9-3 og Saab 9-5 med BioPower motor til kørsel på bioethanol bliver fra september en del af programmet hos Saab Danmark, som det har været i Sverige i et par år. Merprisen for en BioPower motor er 10.000 kr.
Både Saab 9-3 og Saab 9-5 vil fra september kunne leveres i Danmark med BioPower motorer til en merpris på kun 10.000 kr. i forhold til samme motor, der kun kan køre på benzin.
Saab er førende i verden indenfor udvikling af motorer til bioethanol brændstof, der også kaldes for E85, fordi 85 procent af brændstoffet er ethanol fremstillet af plantedele. De øvrige 15 pct. er benzin. Kører man i Sverige og i flere andre europæiske lande, kan man allerede i dag tanke E85, mens man i Danmark foreløbig kun kan tanke almindelig 95 oktan på sin Saab BioPower.
Det unikke ved Saab BioPower er, at motoren får højere ydelse, når der tankes E85, end når der tankes almindelig benzin. Med 1,8t motoren er ydelsen med 95 oktan benzin 150 hk, og den stiger til 175 hk med E85 i tanken. Bilens motorstyring registrer automatisk kvaliteten af brændstoffet og regulerer ladetryk og tændingstidspunkt derefter.
Det betyder, at en overhaling fra 80-120 km/t kan være overstået på 13,9 sekunder med biopower i tanken, hvor det tager 15 sekunder med benzin. 0-100 km/t kan klares på 8,4 sekunder med E85 mod 9,5 sekunder, når det tankes benzin. Med den nye 2,0 turbo benzinmotor til både Saab 9-3 og 9-5 på 175 hk stiger ydelsen med E85 brændstof i tanken til 200 hk.
Begge disse BioPower motorer kan fra september leveres på det danske marked.
- Vi tager BioPower på programmet i Danmark, fordi merprisen for motorer, der kan køre på både almindelig benzin og E85, nu er så lille, at vi tror, mange vil benytte sig af muligheden for at fremtidssikre sin bil, siger adm. direktør Ralph Gonsalves, GM Danmark, der står bag importen af Saab i Danmark.
- Kører man i udlandet – blandt andet i Sverige – er der jo mulighed for at køre ekstra miljøvenligt og samtidig øge effekten af motoren.
Markedets billigste motortuning
Forklaringen på den stigende ydelse med biobrændstoffet er, at Saab udnytter det højere oktantal – 104 oktan i E85 mod 95 oktan for normalbenzin - til at hive flere kræfter ud af motoren. Det højere oktantal gør det muligt at øge ladetrykket i turboladeren og ændre tændingstidspunktet i motoren til gavn for ydelsen. I den nye 9-3 2,0 turbo øges det højest mulige ladetryk med E85 i tanken automatisk op til 1,1 bar, hvor 0,5 bar er maksimum med benzin i tanken. I en Saab 9-3 1,8t giver det 17 pct. højere effekt og 10 pct. bedre drejningsmoment at tanke E85. Det må siges at være markedets billigste tuning. Prisen for en Saab 9-3 1,8t BioPower motor bliver omkring 405.000 kr.
annonce - klik på logo og bestil en jobannonce
Samarbejde mellem
StepStone og Autoteket
Find din nye
medarbejder her
effektivt, nemt og
hurtigt.
Du behøver blot at klikke på logo'et til venstre og udfylde skemaet. Du betaler for StepStone jobannoncen og får til gengæld annoncen GRATIS på autoteket.dk.
Den svenske stat støtter BioPower
I modsætning til Danmark har Sverige fremmet brugen af bioethanol med tilskud og rabatter, der gør det attraktivt at køre miljørigtigt. Frem til udgangen af 2009 giver den svenske stat 10.000 svenske kr. kontant til alle private købere af en bil, der ikke udleder mere end 120 gr. CO2 pr. kilometer fra fossilt brændstof. Når Saab 9-3 BioPower kører på E85 brændstof udleder bilen kun 30-50 gr. CO2 pr. kilometer fra fossilt brændstof, der stammer fra de 15 pct. benzin, som E85 indeholder. Når handlen er afsluttet hos bilforhandleren, sender staten en check på 10.000 kr. til købere af en bil, der kan opfylde dette krav. Det svenske skattevæsen trækker også 20 pct. af værdien af en firmabil, der kan køre på E85, når skatten af bilen skal beregnes. Endelig er afgiften også lavere på E85, der i øjeblikket koster omkring 8 svenske kr. pr. liter mod 12 svenske kr. for 95 oktan benzin.
Ingen parkeringsafgift i Stockholm
I mange svenske byer – blandt andet i Stockholm og Gøteborg - er parkering af denne biltype undtaget for parkeringsafgifter, eller de kan parkeres til nedsat afgift. E85 biler er også fritaget for de bompenge, som alle andre personbiler skal betale for at køre ind i centrum af Stockholm i myldretiden.
De svenske ønsker om at fremme miljøvenlige motorer har betydet, at næsten 90 pct. af alle Saab 9-5 nu sælges med BioPower motorer på det svenske marked.
Sverige har i dag mere end 720 tankstationer, hvor det er muligt at tanke E85 BioPower. Ved udgangen af 2008 er det ambitionen, at hver fjerde tankstation skal kunne tilbyde E85. Også i andre lande vokser interessen for bioethanol som brændstof. E85 findes allerede på tankstationer i Tyskland, England, Irland, Schweiz, Holland, Belgien og i USA, hvor efterspørgslen på E85 vokser hurtigere end for noget andet alternativt brændstof.
Saab 9-3 1,8t BioPower med benzin eller E85 i tanken:
Brændstoftype Med benzin i tanken Med E85 i tanken Præstationer Med 95 oktan benzin Med E85 Brændstof-økonomi Med 95 oktan benzin Med E85
Maks. effekt
150 hk v. 5 500 omdr./min.
175 hk v. 5 500 omdr./min.
Maks. Drejnings-moment
240 Nm v. 2 000 – 3500 omdr.min.
265 Nm v. 2 000 – 4000 omdr. min.
Maks. ladetryk
0,5 bar
1,1 bar
0-100 km/t
9,5 sek. (manuel)
8,4 sek. (manuel)
10,7 sek. (automatik)
9,4 sek. (automatik)
80-120 km/t i 5. gear
15 sek. (manuel)
13,9 sek. (manuel)
Topfart
210 km/t
220 km/t
Blandet kørsel EU-norm
13 km/l (manuel)
Ca. 25 – 30 pct. højere end med 95 oktan benzin
11,8 km/l (automatik)
CO2 udslip gram pr. km fra fossilt brændstof
183 gram
30 – 50 gram