Alain Margaritopol, administrerende direktør i Renault Nordic

  • Renault opretter med virkning fra 1. januar 2008 sit eget dat­ter­selskab i Norden, som skal vare­tage distri­bu­tionen af Re­nault biler og reservedele samt efter­mar­keds­aktivite­terne i de fire nor­diske lande (Sverige, Norge, Finland og Dan­mark).
  • Renault investerer 10 millioner euro i at etablere Renault Nor­dic, hvor målsætningen er at kunne lan­cere en historisk offen­siv for sine pro­dukter på disse markeder. Der vil være ca. 170 med­arbejde­re i Renault Nordic, heraf 100 med­arbej­de­re på hoved­kon­toret i Stockholm.
  • I forbindelse med Renault Com­mitment 2009 lancerer Renault 24 nye modeller (Renault og Dacia). Tretten af disse modeller bliver lanceret i 2008. Dette enestående produktprogram, der er specielt tilpasset kolde klimatiske forhold i Norden, vil også om­fatte en helt ny og mil­jø­venlig bil: Mégane E85.

Det nye datterselskab Renault Nordic bliver struktureret omkring et regionalt center i Stockholm og med lokale filialer i Helsinki, Oslo og København. Hovedkontoret i Stockholm vil tage sig af support­funk­tionerne og understøtte de operationelle afdelinger i de fire lande. Renault bevarer det allerede etablerede og særdeles professionelle forhandlernetværk, hvilket giver en omfattende, geografisk dækning på alle fire markeder. Det vil betyde, at kunderne fortsat vil kunne blive betjent dér, hvor de plejer at komme.
Alain Margaritopol, der er administrerende direktør i Renault Nor­dic, har denne kom­men­tar: ”Ambitionerne i forbindelse med Re­nault Com­­mitment 2009, der blev offent­lig­gjort i februar 2006, kræver, at vi gen­nemgår vores di­stri­butionspolitik på mange af vores nøgle­mar­keder med henblik på at forbedre vores servicekvalitet over for vores kunder og skabe større vækst for vores mærker. Vi lægger vægt på en større grad af support til netværket, således at forhand­lerne kan anvende flere kræfter på deres markedsføring. Ud over et udvidet og fornyet pro­duktprogram kan Renault-forhandlerne se frem til intro­duktionen af den nye Logan model.”
Renaults tre vigtigste fokusom­rå­der er kvalitet, lønsomhed og vækst. De mål, der skal være reali­seret i 2009, omfatter en stigning i det årlige salg i hele verden på 800.000 biler sam­menlignet med niveau­et i 2005. Det europæiske marked er særdeles vigtigt i arbejdet med at nå dette mål, og vi har identificeret et antal markeder, hvor Re­­naults muligheder som mærke ikke er fuldt udnyttet."
”Det nordiske område er et af disse nøglemarkeder”, fortsætter Alain Margaritopol. ”Renaults mål er at øge vores samlede markedsandel for personbiler og varevogne på de nordiske markeder fra fire pro­cent i 2006 til syv procent i 2013. Vi har således et helt klart mål om en betydelig vækst i Norden i de kommende år.”

Bilag:
1. Renault SAS
Renault Commitment 2009 er en vækstplan, hvis målsætning er at gøre Renault til den mest lønsomme, større europæiske bilpro­ducent og fastholde denne position. De tre vigtigste elementer er at:

  • placere den nye Laguna, der bliver lanceret i 2007, blandt de tre bedste bilmodeller i sit segment med hensyn til produkt- og ser­vicekvalitet
  • opnå et driftsresultat på seks procent af omsætningen i 2009
  • sælge 800.000 flere enheder i 2009 sammenlignet med 2005.
    Renault SAS havde i 2006 et nettoresultat på 2,9 mia. euro.

2. Renault-Volvo fællesskabet: 25 års samarbejde
Siden 1. januar 1982 har Volvo Cars haft ansvaret for distributionen af Renaults personbiler, varevogne og reservedele samt varetagel­sen af eftermarkedsaktiviteterne i de nordiske lande. Dette er fore­gået gennem et net af Volvo-Renault forhandlere, der har markeds­ført begge mærker.
Dette succesfulde samarbejde har betydet en vækst i salget af Re­nault biler fra 6.500 enheder i 1982 til mere end 35.000 i 2005. I alt er der blevet solgt 500.000 nye Renault biler i de fire nordiske lande i denne periode.
Den seneste forlængelse af importøraftalen mellem de to bilprodu­center fandt sted i 2003 og havde en varighed på fem år. Renault bekendtgjorde 18. august 2006, at importøraftalen med Volvo ikke ville blive forlænget, når den nuværende aftale udløber 31. december 2007. 

3. Renault og miljøet
Renaults hovedkvarterEco2
Renault har passeret en ny tærskel med lanceringen af Renault eco2, idet virksom­heden tydeligt har erklæret sit engage­ment i et produkt, der både er miljøvenligt og overkommeligt i pris.
Miljøvenlig på den måde, at den er miljøvenlig i alle faser af sin leve­tid. Miljøvenlig, fordi udbredelsen vil vokse hurtigt, idet Renault eco2 biler er økonomisk opnåelige for mange mennesker. Økonomisk med hensyn til brændstofforbrug og teknologi, der er til at betale, og som oven i købet i visse tilfælde kan betyde en reduktion af bilens regi­streringsafgift.
Lanceringen af Renault eco2 er en del af Renault Commitment 2009, der har som målsætning, at Renault skal være blandt de tre bedste bilproducenter i verden med hensyn til CO2-udledning. I tal betyder dette, at salget af biler, der udleder mindre end 140 g CO2/km, frem til udgangen af 2008 vil være på 1.000.000, og at en tredjedel af disse vil udlede mindre end 120 g CO2/km. Renault eco2 biler opfyl­der tre verdensomspændende miljømæssige standarder:

  • De produceres på en ISO-14001-certificeret fabrik
  • Deres udledning af CO2 overstiger ikke 140g/km (eller er sam­menlignelige med biobrændstof)
  • Ud over at være 95 procent genanvendelige i forbindelse med skrotning er mindst fem procent af de anvendte plastickompo­nenter i forvejen lavet af  genbrugsmaterialer.

Biobrændstof
Renault er en af pionererne på området biobrændstof, idet flexi-fuel modellerne af Clio og Mégane blev lanceret i Brasilien allerede i 2004/2005.
I forbindelse med offentliggørelsen af planen for Renault Commitment 2009 i februar 2006 præsenterede Renault også en ambitiøs politik for anvendelsen af biobrændstof.
Renault er en af de meget få bilproducenter, der kan tilbyde en dobbelt biobrændstofløsning – Mégane 1.6 16v, der anvender E85 (85 % bioethanol), og dieselmotorer, der kan anvende B30 biodie­selblanding. Mégane Hatchback- og Touring-modellen bliver lanceret med en E85-kompatibel motor i Sverige i sommeren 2007.

 


annonce - klik på logo og bestil en jobannonce
Klik på logo'et og bestil din Stepstone-jobannonce her - og få samme jobannonce GRATIS med på Autoteket

 Samarbejde mellem
StepStone og Autoteket

Find din nye

medarbejder her

effektivt, nemt og

hurtigt.

Du behøver blot at klikke på logo'et til venstre og udfylde skemaet. Du betaler for StepStone jobannoncen og får til gengæld annoncen GRATIS på autoteket.dk.