En ny 2-liters motor udviklet af Toyota forsynet med Valvematic ”Valvema­tic” gi­ver bedre brænd­stof­ud­nyttelse og dyna­miske egen­ska­ber.

Toyota har netop of­fentliggjort, at sel­skabet har udvik­let et nyt motor-ven­til­sty­ringssystem ”Valve­matic”, som er blevet til ved at kom­binere det eksi­ste­rende VVT-i (Variable Valve Timing-intel­ligent) ventilsty­ringssystem, som kontrollerer ven­tilernes åb­nings- og lukke­tid med en ny mekanisme, som kontrol­lerer ind­sug­ningsventilernes løftehøjde.

Mens en normal motor kontrollerer indsugningsluften ved hjælp af et gas­­spjæld, kontrollerer Valvematic mængden af luft ved konstant at styre indsugningsventilens løftehøjde og timingen af ventilåbning og -lukning. Systemet sikrer optimal ydelse baseret på motorens aktu­elle drift, og er medvirkende til bedre brændstoføkonomi og dyna­mi­ske egenskaber.

En ny 2-liters motor udviklet af Toyota forsynet med Valvematic for­bedrer brændstoføkonomien med 5 til 10 % (afhængig af kører­må­de), reducerer CO2-forureningen, øger motorens effekt med mindst 10 % samt forbedrer accelerationen. Toyota planlægger at introdu­cerer Valvematic meget snart i en ny bilmodel med 2-liters motor.

Toyota Motor Corporation har stort fokus på arbejdet med at redu­cere CO2 emissionerne, og selskabet planlægger en total fornyelse af sit ben­zin­motor og gearkasse lineup inden 2010. 

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Monk Biler A/S hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du me­ner, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send sam­tidig en lille hilsen.