Dodge in­trodu­ce­rer nu næste bil i sin Eu­ro­pasats­ning: Dod­ge Nitro. Med sit mar­kan­te design, et yderst for­del­agtigt forhold af hestekræf­ter per krone og mas­ser af last­mulig­heder, bliver det dan­ske SUV-marked en tand heftigere.

Dodge Nitro perso­ni­ficerer den masku­line, kraftfulde og "street­smar­te" atti­tude som er kernen i Dodge's DNA. Men den kan mere end bare stikke ud rent udseendemæssigt; Dodge Nitro har også ratio­nelle fordele. God plads til fem, mange inno­vative opbevarings- og lastmuligheder, samt et meget fordelagtigt forhold mellem pris og he­stekræfter.

Dodge Nitro kommer til Danmark i tre udstyrsniveauer (SE, SXT og R/T) og kunderne kan vælge mellem en firecylindret 2,8 liters diesel­motor eller en 4,0 liters V6 benzinmotor, på enten hvide eller gule plader. Priserne starter fra 463.432 kroner på hvide plader, mens en gulepladeversionen koster fra 246.412 kroner (ekskl. moms, som er 39.949 kroner). Dodge Nitro kan fås hos de danske Dodge-forhand­lere fra den 17. juni.

Turbodieselmotoren på 2,8 liter forventes at blive det mest populære valg blandt de dan­ske kunder. Motoren har 177 HK (v. 3.800 omdr.) og et moment på op til 460 Nm (v. 2000 omdr.). Den fås enten med en sekstrins manu­el gearkasse eller en femtrins automat-gearkasse. Den sporty 4,0-liters (SOHC) V6 benzinmotor på den veludstyrede Dodge Nitro R/T giver Nitro mest kraft og moment i forhold til sine konkurrenter med sine 260 HK (v. 6000 omdr.) og et maksimalt drej­ningsmoment på 360 Nm (v. 4000 omdr.). Denne motor er stan­dard med en femtrins automat­gearkasse, hvor føreren kan vælge mellem at selv tipskifte gear ma­nu­­elt, eller benytte automatfunktionen.

Dodge Nitro har en 4x4 drivline med to indstillinger: 2WD og part-time 4WD, som låser drivkraften 50/50 mellem for- og baghjul og til­byder stabil kørsel på glatte eller løse underlag og ved dårligt vejr såsom kraftigt regn eller snefald. For de kunder som ønsker det fin­des der også en ren baghjulstrukken model.

Dodge Nitro's kraft­fulde, kubiske design med bilens hjul helt ude i hjørnerne giver bilen en langt aksel­afstand (2.763 mm) og en bred sporvidde (1.549 mm), hvilket giver en natur­lig stabilitet og gør at bilen ligger godt på ve­jen. Både for- og baghjulsophængning er helt nyudviklede, og alle biler som skal sælges i Europa har fået special­tilpasset sin affjedring for at passe et mere europæisk kørsels­møn­ster. 


annonce - klik på logo og bestil en jobannonce
Klik på logo'et og bestil din Stepstone-jobannonce her - og få samme jobannonce GRATIS med på Autoteket

 Samarbejde mellem
StepStone og Autoteket

Find din nye

medarbejder her

effektivt, nemt og

hurtigt.

Du behøver blot at klikke på logo'et til venstre og udfylde skemaet. Du betaler for StepStone jobannoncen og får til gengæld annoncen GRATIS på autoteket.dk.


Dodge Nitro har ikke bare udseendet men også udstyret i orden Dodge Nitro har som standard aktive sikkerhedssystemer som ESP, Brake Assist System (BAS), Traction Control System og Electronic Rollover Mitigation (ERM) - et system som aktiverer en eller flere brem­ser og/eller tilpasser motoromdrejningen for at forebygge at bilen havner i en situation hvor den kan rulle rundt. Selestrammere med selekrafts­begrænsere er standard i alle Dodge Nitro, ligesom to-trins airbags og windowbags i hele bilens længde. Standardud­styret i Dodge Nitro omfatter blandt andet også aircondition, tag­ræling, ISO­FIX og lydanlæg med 6 højtalere. Vælger man enten SXT eller en R/T model får man desuden bl.a. parkeringssensor bag, fart­pilot, større aluminiums-fælge, læderrat og lydsystem med 6-CD-veks­ler.

Dodge Nitro har god siddeplads for både fører og op til fire passage­rer, og inte­riøret by­der på mange muligheder for passa­gerer, last og opbe­varing. Baga­ge­rumsvolumen går fra 369 liter (ISO stan­dard), men hele bag­sædet kan klappes sammen, og pludseligt bliver laste­volumen gene­røse 1994 liter (ISO). Ryggen på passagersædet kan des­uden lægges helt fladt ned, og give lastplads til meget lange for­mål. End­videre kan bag­­sædet fældes ned assymetrisk (65/35) - alt for at til­byde mest mulige fleksibilitet i lasten. SXT og R/T modellerne har des­uden det nye LOAD´N GO(TM) gulv i bagagerummet, som kan trækkes ud næ­sten en halv meter, for at man lettere skal kunne laste bagage og andre effekter. Skydepladen kan bære op til 180 kg.

Dodge Nitro bliver bygget på Toledo (Ohio) North Assembly Plant i USA, som også bygger Jeep Cherokee.

Dodge fortsætter at ekspandere

Dodge er Chrysler Groups (Chrysler, Jeep® og Dodge) bedst sæl­gen­de varemærke, med mere end 1,3 millioner solgte biler i 2006. Ud­bredelsen af Dodge på markeder udenfor Nordamerika øgede sam­tidigt det inter­nationale salg med 185 % i forhold til foregående år, og sluttede i 2006 med i alt 30,527 solgte biler. Dodge Caliber ind­ledte den interna­tionale ekspansion, og Caliber følges i år af Dodge Nitro og Avenger (til Danmark i november). Ved at lade Dodge indgå i den internationale varemærke­port­folio har Chrysler Group sat som mål at have en markedsandel i Vest­europa på 1,4 % i 2009, hvilket er mere end en fordobling af markeds­­andelen i forhold til 2005. Med et fortsat stærkt salg vil Dodge stå for cirka 30 procent af Chrysler Group's salg udenfor Nordamerika ved slutningen af 2009.