På det in­ternatio­nale mo­tor­show i Bar­ce­lona løfter SEAT sløret for mærkets første fi­re­hjuls­trukne all-road model. Den nye Free­track vil kunne fås med en 200 hk benzinmotor eller en 170 hk diesel­mo­tor med par­tikelfilter. Freetrack bliver som den første SEAT model udsty­ret med multi­medie­system til bag­sæ­depas­sa­ge­rerne.

Når dørene slås op for verdenspressen den 7. juni på den interna­tionale biludstilling i Barcelona, benytter den spanske bilproducent lejligheden til at vise den nye Altea Freetrack all-road model for før­ste gang. Efter at have vist prototypen på Geneve Motor Show er Freetrack nu klar til at blive præsenteret i den endelige version.

Med den nye Free­track tager SEAT et skridt ind i det stadigt vok­sen­de segment af kom­pakte SUV biler. Freetrack byder, trods sit funk­tionelle station­car-lignende udseende på nogle karakteristiske off-road designele­menter, der sammen med nogle af klassens kraftigste motorer fint lever op til SEAT sloga­net ”auto emoción”.

Med udgangspunkt i den nyligt introducerede Altea XL, har Freetrack fået tydelig off-road udstråling med beskyttende sidepaneler, krafti­gere kofangere for og bag, specielle 17” alufælge og en frihøjde, der er øget med hele 40 mm.

All-road egenskaber og kraftfulde motorer
Altea Freetrack leveres med et elektronisk styret Haldex firehjuls­træk, der under nor­male omstæn­digheder leverer motorkraften til forhjulene, men lyn­hurtigt overfører op til 50% af kraften til bag­hju­lene, hvis friktionen og vejfor­holdene kræver det.

Valget af motorer er karakteristisk for SEAT og gør den nye Freetrack til en af markedets mest dynamiske mellemstørrelse SUV’ere. Hvad enten den er udstyret med en turboladet benzinmotor på 200 hk eller med en momentstærk 2 liter dieselmotor med 170 hk og 350 Nm er Freetrack parat til krævende on- og offroad kørsel.

2.0 TFSI motoren er garant for at den nye SUV uden problemer run­der en tophastighed på 214 km/t og klarer en 0-100 acceleration på 7,5 sekunder. Trods sine 200 hestekræfter er den turboladede ben­zinversion af Free­track relativ økono­misk, med et gennemsnitligt brændstofforbrug på 10,6 km/l.

Turbodiesel versionen af Free­­track er med en tophastighed på 204 km/t, næsten ligeså hurtig som benzinmodellen og accelererer fra 0-100 km/t på 8,7 sekunder.

Med et gennemsnitligt brænd­stofforbrug på 14,7 km/l (knapt 18 km/l ved landevejskørsel) og et effektivt dieselpartikelfilter, byder den nye Freetrack TDI både på righoldig motorkraft, god brændstof­øko­nomi og en partikelfri udstødning, der lever op til selv de skrappeste emissionskrav.

Et rummeligt bekendtskab
Udover disse impo­ne­rende motor­præstatio­ner er den nye Freetrack et rummeligt bekend­­skab, der matcher Altea XL når det gælder ka­bine- og baga­gerums­plads.

Med sit 593 liter store bagagerum rummer den nye Freetrack alt hvad den aktive familie har brug for at fragte rundt til hverdag og under pladskrævende fritidsaktiviteter.

Bagsædepladen er særdeles rummelig og fleksibel. Sæderne kan forskydes individuelt frem og tilbage (160 mm) for at give ekstra benplads eller mere bagagerumsvolumen.

Nyt multimediesy­stem gør bagsædet til bilens bedste siddeplads
Altea Freetrack bliver kun markedsført i ét udstyrs­niveau, der rum­mer en komplet komfort- og sikker­hedsudstyrsliste.

Den mest iøjnefaldende udstyrsdetalje er det nye standardmon­te­rede multimediesystem, der omfatter en inte­greret 7” TFT skærm, monteret i loftet. Systemet er forsynet med en universal RCA tilslut­ning til f.eks. DVD-afspillere, spillekonsoller, bærbare computere eller MP3 afspillere. Via tilslutningen bliver lyden fra de forskellige enheder sendt ud gennem bilens vellydende højttalersystem.

Freetrack er tillige forsynet med integre­rede solgardiner til de bage­ste sidevinduer. Når de ikke er i anvendelse, er de skjult i bagdø­rene, så de ikke generer udsynet gennem sidevinduerne.

Freetracks righoldige udstyrsliste omfatter desuden et avanceret bi-zone klimaanlæg, vinduesviskere med regnsensor, parkeringssen­sorer, fartpilot, trip computer samt ratbetjent radio med MP3 afspil­ler. På sikkerhedsfronten er Freetrack forsynet med ESP, 6 airbags, elektromekanisk styretøj og en elektronisk dæktryksmåler, der adva­rer om for lavt dæktryk.

Designet, udviklet og produceret i Spanien – og på vej til Danmark
Den nye Freetrack er designet og udviklet på SEAT’s tekniske center i Martorell, hvor mere end 1.000 dedikerede medarbejdere dagligt arbejder på at designe, udvikle og bygge fremtidens bilmodeller.

Freetrack vil udeluk­kende blive bygget på SEAT fabrikken i Martorell. Fabrikken er én af Europas mest moderne og fleksible bilfabrikker og producerer i dag bilmodellerne: Leon, Altea, Altea XL, Ibiza, Cordoba og Toledo.

Den nye SEAT model forventes introduceret på det danske marked i slutningen af 2007.
I skrivende stund er de endelige udsalgspriser ikke tilgængelige.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til arcurios hjemmeside - med gaveidéer til autofolket

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.