Med en fascine­rende ny model­række, Audi A5, træ­der Audi igen ind i Coupé seg­mentet.

I 2003 præsen­terede Audi med koncept­bilen Nuvolari quattro visio­­nen for en kraftfuld og stilsikker coupé med kraftig ydelse og pro­gressivt design. Mange af elementerne fra Nuvolari går igen i Audi A5. Den nye coupé er et klart design-statement for sportslig­hed og elegance. Desuden byder A5 på en køreoplevelse fuld af impone­rende dynamik og fremragende langturskomfort.

Med en længde på 4,63 m hører Audi A5 til klassen med store coupé­er. Fire komfortable siddepladser og en bagagerumsvolumen på 455 liter gør den til en komfortabel langtursbil.

Stærke motorer
FSI- og TDI-motorer med en ydelse på mellem 170 og 265 hk sørger for dynamikken. Fælles for alle moto­rerne er den optimale effektivitet og miljøven­lig­hed.

Topbenzinmotoren i Audi A5 er en ny 3.2 liters FSI med den nyud­viklede ventil­styring Audi valvelift system, som giver højere ydelse og forbedret køredynamik samtidig med et væsentligt lave­re brændstof­forbrug. Føreren i en Audi A5 3.2 FSI har 265 hk til rådighed, og drej­ningsmomentet på 330 Nm i det store omdrej­nings­område fra 3.000 til 5.000 omdr./min. sørger for kraftig fremdrift i alle situationer.

Audi understreger også sin topposition inden for motorkonstruktion med den nye 4-cyl. hightechmotor i Audi A5: Fra efteråret 2007 fås 1.8 TFSI med 170 hk. Den kombinerer turboladning med direkte ben­zinindsprøjt­ning og sikrer dermed en i denne klasse enestående acceleration og trækkraft i stort set hele omdrejningsområdet.

V6-TDI-motorerne fra Audi sætter også stan­darden i klassen. De er momentstærke, økono­miske og har en im­po­nerende rolig mo­tor­gang. Det giver dem et bredt ydelses­spek­trum, der ledsages af en eksem­plarisk miljøven­lighed. TDI-motorerne i Audi A5 er som stan­dard ud­styret med die­selpartikelfilter.

Den sportslige top TDI-motor i den nye Audi Coupé er den grundigt opdate­rede 3.0 liters motor. Den yder nu 240 hk, og det maksimale drejningsmoment udgør hele 500 Nm. Og som om det ikke var nok, så tilhører Audi A5 3.0 TDI quattro helt klart den sportslige af sin slags med en accelerationstid på fremragende 5,9 sek. og en topha­stighed på 250 km/t. Brændstofforbruget er 13,9 km/l.

Den anden TDI-motor i Audi A5-programmet er endnu mere økono­misk. 2.7 liters V6 motoren med 190 hk anbefales i kombination med multitro­nic-gearkassen til den komfortbevidste coupé-ejer. Og her imponerer tallene også: Tophastigheden på 232 km/t står i forhold til et gennem­snitligt brændstofforbrug på 14,9 km/l. Og accelerations­tiden på kun 7,6 sek. understreger også sportsligheden i denne ud­gave af Audi A5.

Til kraftoverføringen kan man vælge mellem forhjulstræk eller quat­tro-firehjulstræk, 6-trins manuel gearkasse eller automatisk gear­kasse. Den komplet nyudvik­lede undervogn kom­binerer sportslige køreegenskaber med topmå­let af kørsels­sikkerhed.

Nykonstrueret under­vogn
Audi A5 Coupé udmærker sig ved en imponerende præcis styring, fremragende sporstabilitet, stor agilitet og ikke desto mindre første­klasses rullekomfort.

Audi ingeniørerne har opnået dette ved hjælp af en helt nykonstru­eret undervogn. Forhjulene styres på en 5-leddet aksel med tvær­arme øverst og nederst. Armene er monteret på en forakselhjælpe­ramme, der er fast forbundet med karrosseriet for at opnå størst mulig stivhed. Tandstangsstyringen er også helt ny. Den er placeret foran forakslen og i nærheden af hjulenes midtpunkt, og på den måde støtter styretøjet bilens meget sportslige køreegenskaber takket være den direkte indled­ning af styrekræfterne.

Topversion med fra start
Med kombinationen af V8-FSI-teknologi og det permanente fire­hjuls­træk quattro er topversionen Audi S5 enestående i klassen for kraft­fulde coupéer. Den 8-cyl. motors fremragende kraftudfoldelse tøjles perfekt af den specielt afstemte sportsundervogn og det effektive bremsesystem. Diskrete, men alligevel tydelige designele­menter både udvendigt og indvendigt kendetegner denne super­sportslige model. Audi S5 Coupé kan allerede fås fra tidspunktet for introduk­tionen af Audi A5-modelrækken.

Tallene alene er fa­sci­nerende, men de kan kun give et hint om den imponerende køre­oplevelse. Den 8-cyl. motor yder 354 hk, og den har et maksimalt drejningsmoment på 440 Nm, der allerede er kom­plet til rådighed ved 3.500 omdr./min. Audi S5 accelererer til 100 km/t i løbet af kun 5,1 sek. Der er dog ikke noget tal, der kan beskrive den uovertrufne omdrejningsvillighed, den spontane reaktions­evne, den konstante kraftudfoldelse eller den begejstrende lyd fra denne 8-cyl. motor.

Den meget præcise 6-trins-gearkasse med korte skifteveje gør alle gearskift i S5 til en ren fornøjelse. Perfekt vejgreb sikres selvfølgelig af det permanente firehjulstræk quattro med variabel momentfor­deling og en standardopsætning på 40 procent til forakslen og 60 procent til bagakslen. I løbet af brøkdele af et sekund tilpasser dette dynamiske system sig til den aktuelle kørselstilstand, så det altid leverer den perfekte fordeling af trækkraften.

Audi A5 og S5 Coupé introduceres i Danmark ultimo juni. Priserne er endnu ukendte.

annonce - klik på billedet
Klik her og gå til Autohuset Hørsholms hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.