At den nye Toyota Hilux blev den mest solgte pickup i Danmark i 2006, skyldes mange ting, men bilens ry og rygte som den mest sejlivede og pålidelige pickup på markedet har helt sikkert været med til at gøre valget lettere for mange.
Den nye Toyota Hilux er sjette generation af Toyotas næst mest solgte bilmodel på verdensplan, og siden produktionsstarten i Japan i 1967 er der solgt over 12 millioner Hilux. I 2006 blev der føjet endnu 397 nye Hilux til salgsstatistikken, og den samlede bestand af Hilux i Danmark er nu oppe på over 7.800 biler.
Toyota Hilux er bygget på en ny, forstærket chassisramme, som har gjort det muligt at opretholde bilens særlige offroadegenskaber og styrke, og som samtidig har gjort det muligt at øge bilens generelle komfortniveau til glæde for bilens passagerer.
For dem, der investerer i en ny Hilux, er der mulighed for at vælge mellem to- eller firehjulstræk samt to stærke dieselmotorer. Den tidligere 2.5 liters D-4D-dieselmotor er blevet opgraderet med bl.a. intercooler og yder nu 120 hk med et solidt drejningsmoment på 325 Nm v/2.000 omdr./min. 2.5 liters motoren er tilgængelig med et 5-trins manuelt gear og i alle tre karrosserivarianter, Single Cab, Extra Cab og Double Cab (Double Cab findes kun med firehjulstræk).
Ny motorvariant til Hilux Dobbelt Cab er en stærk 3.0 liters D-4D-dieselmotor, som yder 171 hk og har et drejningsmoment på 343 v/1.400 til 3.400 omdr./ min. Motoren stammer oprindeligt fra Landcruiser og fås med enten en 5-trins manuel gearkasse eller en 4-trins automatgearkasse. Særligt for 3.0 liters udgaven er en opgradering af instrumenteringen med bl.a. optitron instrumenter, der har den egenskab, at de er tydelige at aflæse under alle lysforhold.
En særlig udgave af Toyota Hilux har ekstra luksus i form af aircondition, skærmforøgere, kølergrill lakeret i bilens farve med kromkanter, forkromet dørgreb og elsidespejle samt 15 tommer alufælge. SR5-udgaverne har endvidere et avanceret 4WD-system kaldet Automatic Disconnecting Differential (ADD), som automatisk frakobler motorkraften til forhjulene, når der ikke er behov for, at bilen kører med firehjulstræk. Systemet er bl.a. til gavn for bilens samlede brændstofforbrug.
Trækkræften er overbevisende i den nye Hilux og selv med en tung anhænger på krogen, er der fortsat kræfter tilbage. 4x2-udgaven må trække en trailer med bremser på op til 2.250 kg, og 4x4-udgaven må trække op til 2.800 kg.
Prisen på den nye Toyota Hilux 4x2 starter ved kr. 136.509 ekskl. moms (kr. 27.046), og prisen for 4x4-versionerne starter ved kr. 172.349 ekskl. moms (kr. 33.563). 3.0 liters udgaven starter ved ca. kr. 240.000 ekskl. moms (kr. 45.863). Priserne er eksklusive eventuel metallak og leveringsomkostninger.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.