Volvo 760 var et centralt punkt for Volvo Cars, hvad produkt og økonomi angik, og både den og dens efterfølgere kom til at danne basis for virksomhedens overlevelse.
Den nye Volvo 760 GLE blev præsente­ret i februar 1982 – for 25 år siden. Volvo's 80'er bil fik en bragende vel­komst fra både presse og publikum. Den blev betragtet som en ele­gant og spændende nyhed med sin fir­kan­tede fremtoning. Ikke en typisk, men dog umiskendeligt en Volvo.
En række firser-typiske kendetegn kom til at danne baggrund for Volvo 760:  pålidelighed, brændstoføkonomi, langt levetid, ser­vi­ce­venlige egenskaber, lavt støjniveau, design og ydelse – i nævn­te rækkefølge.
Det betød, at Volvo 760 var udstyret med baghjulstræk og sam­men­lignet med Volvo 240 var den kortere, men bredere, havde samme sporvidde foran, men bredere bagtil, 10 cm længere ak­sel­afstand og næsten 100 kg lettere. Motorerne var de eksiste­rende firecylindrede samt en V6 og en sekscylindret diesel ræk­kemotor.
 
Af hensyn til omkostningerne var en stor del af det øvrige tekniske ind­hold taget med over fra 200 serien og tilpasset den nye model. Ud over moto­rerne gjaldt det f.eks. gearkasser, ophæng og en række andre systemer. Til gengæld var designet helt ny og frisk, og det lidt kasse­agtige linier opnåede på daværende  tidspunkt nærmest ikon-status.

"For første gang i Volvo's historie brugte vi fokusgrupper til at teste publi­kums reaktioner forud for produktpræsentationen. Resultaterne var ikke ubetinget positive, men i USA, som kom til at blive modellens vigtigste marked, var reaktionerne overmåde positive, og man følte, at her var en model, som faldt lige i publikums smag, så vi fulgte den linie," forklarer Hans Gustavsson, der havde det overordnede ansvar for Volvo 760.

Køre­­glæde og almindelig sund fornuft
Da sløret blev løftet for bilen i februar 1982, var det en elegant Volvo, der viste sig – stolt, modig, helt nye linier, komfortabel og alli­gevel med masser af køreglæde. Der var fra starten tre motorer at vælge imellem: En fire­cylindret benzin turbo-motor, en V6 benzinmo­tor, der nu var vokset til 2,8 liter, og den seks-cylindrede D24 diesel rækkemotor bygget af VW, men efter Volvo's unikke specifikationer. Med turbo var 760 den hurtigst acce­lererende dieselbil i verden på den tid.

Hans Gustavsson opsummerer:
"Volvo 760 var et centralt punkt for Volvo Cars, hvad produkt og økonomi angik, og både den og dens efterfølgere kom til at danne basis for virksom­hedens overlevelse. Uden 760 havde der ikke været en 850, uden den ingen S80 osv. 760 projektet kostede 3,5 milliar­der svenske kroner på den tid. Målet var selvfølgelig, at Volvo 760 og dens efterfølgere skulle holde 1980'erne igennem."
Alt i alt blev der produceret 221.309 biler i 760-serien (1.230.704 inklusive 740), før den i efteråret 1990 blev erstattet af den mere moderne 960. På den tid havde den tjent et fornuftigt overskud hjem til virksomheden og givet Volvo Cars prestige i næsten et helt årti.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Nordic AutoParts hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.