Renault 2006 - nettoindtjening på 2,9 milliarder euro og driftsoverskud på 2,56%.
Renault's koncernchef, Carlos Ghosn har netop præsenteret Renault-gruppens resultat for 2006. Renault nåede her en indtjening på 41,5 milliarder euro, 0,8 procent under 2005. Et resultat, der primært har sit udgangspunkt i to forhold. Dels et lavere bidrag fra det franske og de europæiske markeder (4,2 procent under 2005). Renault har i 2006 fulgt en ganske selektiv forretningspolitik, idet man har afventet den produktoffensiv, der er planlagt til at starte i andet halvår 2007.
- 2006 blev et overgangsår på vej mod Renault Commitment 2009.
- Renault solgte 2.433.372 biler i 2006.
- Salget på verdensplan faldt med fire procent. Væksten uden for Europa fortsatte og tegnede sig for 30 procent af det samlede salg.
Dels et stærkere bidrag fra de andre regioner – Euromed, Syd- og Nordamerika og Asien-Afrika – i samme periode (2,3 procent op). En salgsstigning, der især er drevet af de tre mærker Renault, Dacia og Samsung.
I 2006 opnåede Renault et dækningsbidrag på i alt 1,063 milliarder euro eller 2,56 procent sammenlignet med 3,20 procent i 2005. Forretningsmæssigt var Renaults resultat i 2006 påvirket af de lavere salgstal i Europa, en større stigning end forventet på råstofpriserne, samt det forhold at omkostningerne i forbindelse med overgang til Euro 4 ikke er overført til salgspriserne.
Vækst på vej
Selv om det ikke direkte kan ses i resultatet for 2006, er der vækst undervejs:
- Fem af de 26 modeller, der er med i 2009 planen (Logan Van, Twingo, Laguna sedan, Laguna stationcar og Renault's første cross-over) bliver introduceret i 2007.
- Denne produktoffensiv bliver bakket op af teknologiske fremskridt, på bl.a. miljøområdet, hvor Renaults målsætning er at forblive en af Europas mest effektive bilproducenter, når det gælder brændstofforbrug og CO2 udledninger.
- Salget uden for Europa, som i 2006 stod for 30 procent af det samlede salg, vil fortsat vokse, drevet af Renault-gruppens tre mærker: Renault, Dacia og Samsung. Den primære drivkraft bag Renault's forventede vækst frem mod 2009 er den stigning i produktionskapaciteten, der er skabt i Indien, Rumænien og Rusland. Og ikke mindst en række nye modeller, som er udviklet specifik til disse hurtigt voksende markeder.
annonce - klik på logo
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.