Renaults direktør Carlos GhosnRenault 2006 - nettoind­tje­ning på 2,9 mil­li­ar­der euro og driftsover­skud på 2,56%.

Renault's kon­cernchef, Car­los Ghosn har netop præsen­teret Re­nault-grup­pens resultat for 2006. Renault nåede her en indtjening på 41,5  milliarder euro, 0,8 procent under 2005. Et resultat, der pri­mært har sit udgangspunkt i to forhold. Dels et lavere bidrag fra det franske og de europæiske markeder (4,2 procent under 2005). Renault har i 2006 fulgt en ganske selektiv forretnings­politik, idet man har afventet den produktoffensiv, der er  planlagt til at starte i andet halvår 2007. 

 

  • 2006 blev et overgangsår på vej mod Renault Commitment 2009.
  • Renault solgte 2.433.372 biler i 2006.
  • Salget på verdensplan faldt med fire procent. Væksten uden for Europa fortsatte og tegnede sig for 30 procent af det samlede salg.  

rand ScenicDels et stærkere bi­drag fra de andre regio­ner – Euromed, Syd- og Nordamerika og Asien-Afrika – i samme perio­de (2,3 procent op). En salgsstigning, der især er drevet af de tre mærker Renault, Dacia og Samsung.

I 2006 opnåede Re­nault et dæknings­bidrag på i alt 1,063 milliarder euro eller 2,56 procent sammen­lignet med 3,20 procent i 2005. Forretningsmæssigt var Renaults resultat i 2006 påvirket af de lavere salgstal i Europa, en større stigning end forventet på råstofpriserne, samt det forhold at omkostningerne i forbindelse med overgang til Euro 4 ikke er overført til salgspriserne.

Dacia LoganVækst på vej
Selv om det ikke di­rek­te kan ses i resultatet for 2006, er der vækst undervejs:

  • Fem af de 26 modeller, der er med i 2009 planen (Logan Van, Twingo, Laguna sedan, Laguna stationcar og Renault's første cross-over) bliver introduceret i 2007.
  • Denne produktoffensiv bliver bakket op af teknologiske frem­skridt, på bl.a. miljøområdet, hvor Renaults målsætning er at for­blive en af Europas mest effektive bilproducenter, når det gælder  brænd­stof­forbrug og CO2 udledninger.
  • Salget uden for Europa, som i 2006 stod for 30 procent af det sam­lede salg, vil fortsat vokse, drevet af Renault-gruppens tre mærker: Renault, Dacia og Samsung. Den primære drivkraft bag Renault's forventede vækst frem mod 2009 er den stigning i pro­duktions­kapa­citeten, der er skabt i Indien, Rumænien og Rusland. Og ikke mindst en række nye modeller, som er udviklet specifik til disse hurtigt voksende markeder.

 

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Blækbutikkens hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.