... på et hårdt og krævende 2006

Fredrik ArpAlt i alt blev 2006 et år, der var kende­teg­net af usikkerhed og van­ske­ligheder for hele bil­branchen. Pri­serne på råstoffer forblev på et rekord­højtniveau, det samlede ny­bilssalg verden over var vigende, og de poli­tiske diskussioner om miljø­til­passede alternativer til ben­zin- og diesel­drevne biler tog til i løbet af året. Og konkurrencen i bilbranchen blev om muligt endnu hår­dere.
 
o Samlet salg på 427.747 biler
o Stor salgsstigning i Rusland og Kina
o Etanol-modeller på en række europæiske markeder
o Volvo Cars produktion i Kina
o Præsentation af Volvo C30 på biludstillingen i Paris i september
o Stor ordreindgang for Volvo C30

Volvo Cars havde to fokusområder i 2006. Det ene var fortsat at skabe en omkostningstilpasset struktur, som kunne styrke virk­somhedens konkur­ren­ceevne. Det andet var implementering af en offensiv produkt­plan – syv nye modeller mellem 2006 og 2009 – ved at introducere de nye Volvo S80 og Volvo C30.

"Hvis vi ser tilbage på salget i 2006, kan vi se, at året var præget af tre meget barske kvartaler, hvor vi ikke helt nåede vores ambitiøse mål. Men i fjerde kvartal skiftede tendenserne imidlertid, og salget begyndte at stige, og kvartalet endte med et stigning på over fem procent sammen­lignet med 2005," siger Fredrik Arp, adm. direktør og koncernchef for Volvo Cars.

"Hvad angår introduktionen af Volvo S80 og Volvo C30 er det tyde­ligt, at begge modeller har fået en meget positivt modtagelse af både media og marked. Der er tale om to modeller, som i høj grad er forskellige, som konkurrerer i to helt forskellige segmenter, og som tiltrækker forskellige kundegrupper. Jeg tror, at Volvo Cars med disse to modeller på fornem vis har illustreret den fantastiske styrke og bredde, som vores model­program i dag repræsenterer," siger Fredrik Arp.

Voksende markeder driver det globale salg
I hele 2006 solgte Volvo Cars 427.747 biler på mere end 100 marke­der på alle kontinenter. Dette er et fald på 3,6 procent sammenlignet med resultatet i 2005, hvor der blev solgt i alt 443.947 biler.

Gene­relt kan Volvo Cars' globale salg sammenfattes ved at sige, at det nordamerikanske marked fortsat er hårdt, Europa har ikke ændret sig, og at det er Asien, der sammen med en række mindre, nye markeder driver salget.

Volvo S40I Europa blev det samlede nyvognssalg 15.364.997 enheder, hvilket var en svag stigning på 0,7 procent sammenlignet med 2005. Dermed var virksomheden i stand til at bevare markedsandelen på 1,6 procent i Europa.

Volvo's salg i Rusland er kommet rigtig godt i gang, og er næsten for­doblet sammenlignet med 2005. Salget nåede i 2006 op på 10.803 biler, en stigning på 91,5 procent. Den model, der solgte bedst, var Volvo S60 med 2.547 leveringer, tæt fulgt af Volvo XC90 med et salg på 2.976 biler og Volvo S40 med 2.384 biler.

Interessen for Volvo i Kina stiger fortsat, og i forbindelse med etab­leringen af en  lokal produktion af Volvo S40 på Changan Ford Mazda's produktionsanlæg i Chongqing øgedes både interessen og salget, så salget steg med 50,3 procent sammenlignet med 2005.

Salgsresultaterne i 2006 viste, at Volvo S40 var den bedst sælgende Volvo model i landet med et salg på 3.289 biler. Volvo S80 kom på en tæt andenplads med 2.045 solgte biler, inklusive både de gamle og nye udgaver af bilen. I alt blev der solgt 1.843 XC90'er i Kina. Et andet voksende marked, det er værd at lægge mærke til, er Austra­lien, som havde en 37,1 procent salgsstigning.

Volvo Cars' ti største markeder i 2006 (2005):
USA                       115.818 (123.575)     
Sverige                    55.455  (52.696)      
Tyskland                  35.626  (35.035)      
Storbritannien         30.512  (38.307)      
Spanien                   18.247  (18.335)      
Italien                     17.554   (20.533)      
Holland                   16.607   (18.879)      
Belgien                   11.844   (12.638)      
Rusland                  10.803     (5.641)
Frankrig                  10.726  (10.970)      

Klimaforandringer og miljøet – verdens vigtigste fokusområde i 2006
I 2006 indtraf en global ændring i synet på miljøspørgsmål. Adskillige begivenheder og politiske udtalelser på højt niveau betød, at inter­essen fra offentligheden, industri og handel samt fra det politiske system oplevede en brat opvågning. For bilbranchen betød dette mere end noget andet større fokus på alternative brændstoffer og mere effektive drivliner.

Andelen af dieseldrevne biler stiger forsat i Europa, eftersom de udleder mindre CO2 end benzindrevne, hvilket giver afgiftsrabat i de fleste europæiske lande. Volvo Cars' salg af dieselmodeller øgedes med 5,5 procent i 2006 til 156.904 biler sammenlignet med 148.600 biler i 2005.

Volvo Cars' program for etanoldrevne motorer – Volvo FlexiFuel – til E85 brændstof i Volvo S40 og Volvo V50 blev godt modtaget i Sve­rige. Samtidig begyndte introduktionen af E85 på en række markeder i Europa, inklusive Holland, Frankrig, Schweiz og Irland. Yderligere lande følger i 2007. Den nye Volvo C30 blev præsenteret med Flexi­Fuel som et alternativ på i alt ni europæiske markeder i 2006.

Nye tekniske sikkerhedsdetaljer i 2006
I 2006 præsenterede Volvo Cars en række tekniske koncepter til "forebyggende  sikkerhed" – evnen til at hjælpe føreren med at undgå uheld – og personlig sikkerhed.

Blandt andet blev Driver Alert System testet af medierne og fik stor opmærksomhed. Systemet opfanger, hvis føreren er ved at falde i søvn og gør ham eller hende opmærksom på det med et signal.
Den nye Volvo S80 blev introduceret med et system, som inkluderer et system, der advarer mod kollisioner samt bremsesupport. Bilen er også forsynet med Personal Car Communicator (PCC) systemet i tændings­nøglen. Denne funktion leverer information til brugeren på afstand om bilens sikkerhedsstatus. Systemet giver information, hvorvidt bilen er låst, om alarmen har været udløst, eller gør brug af en såkaldt heart beat sensor til at overvåge, om der befinder sig nogen inde i den parkerede bil.

City Safety var et andet system, som blev præsenteret. Det er et system, som hjælper føreren med at bremse bilen og derved undgå kollisioner ved lave hastigheder (ved mindre end 30 km/timen). Systemer er udviklet til en række typiske situationer, som opstår ved bykørsel, såsom kø i myldretiden eller ved parkering.