For ikke længe siden var navnet JEEP synonym med kategorien SUV, men selskabet bag Jeep satte for alvor ind med forklaring om at navnet JEEP var et bilmærke og IKKE en kategori.
I dag er der stort set ingen der anvender navnet Jeep forkert, men Jeep har til gengæld mistet en del markedsandele til mærker som Ford og Toyota - mest på det store amerikanske marked.
Man var længe om at tilpasse sig markedet med bl.a. den tredje række sæder og modellerne var dyre i både anskaffelse og i drift. Men det har det større udvalg og den nye Patriot rådet bod på, og man er i gang med en meget agressiv offensiv - den største i firmaets historie. I dag tilbyder JEEP 7 modeller, så den potentielle kunde har et bredt udvalg at vælge imellem.
Den nye Patriot har en del tilfælles med Jeep Compass, som kom på gaden sidste år. Begge stammer fra samme platform, som i øvrigt deles af en tredje model - Dodge Caliber, så det bliver i familien. Alle tre modeller produceres i dag side om side på samlefabrikken i Belvedere i Illinois.
Patriot fremtræder kantet, rå og sej og generelt mere traditionel ligesom modellerne Liverty og Wrangler - alle modeller man forbinder med den klassiske JEEP.
Standardmodellen af Patriot Sport er forsynet med Chryslers 2.0 l "verdensmotor" - et navn den har fået, fordi den er udviklet i tæt samarbejde med både Mitsubishi og koreanske Hyundai.
Den udvikler 158 hk og er forbundet med en femtrins gearkasse, der betjenes manuelt - denne model er ikke forsynet med firhjulstræk. For at få adgang til 4x4 skal man op i modellen Sport 4x4, der er forsynet med en 2.4 liters motor på 172 hk.
annonce - klik på logo og bestil en jobannonce
Samarbejde mellem
StepStone og Autoteket
Find din nye
medarbejder her
effektivt, nemt og
hurtigt.
Du behøver blot at klikke på logo'et til venstre og udfylde skemaet. Du betaler for StepStone jobannoncen og får til gengæld annoncen GRATIS på autoteket.dk.